• micorazón

Vi som är gifta/tillsammans med/är kosovoalbaner, makedoner, albaner :-D tråd 4!!!!

Jaha tjejer, nu var det dags för en ny tråd IGEN Nu ser vi till att slå rekordet med denna!!

Jag ändrade titeln så att den passar oss alla hahahaha Så nu känner sig väl ingen utanför???????

Kram på er, ni är för underbara! Vad skulle man göra utan denna tråden i forumet? Jobba kanske? Eller hur Jeta?

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-12 23:28:38:
    Tråd nr 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19351269.html

Tråd nr 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m22076767.htmlBesim per gjithmonë - 2007.02.22

recepttråd 1
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m21516317.html

recepttråd 2
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m24690002.html

LÄNK TILL LISTAN FÖR OSS SOM ÄR AKTIVA I TRÅDEN

www.familjeliv.se/Forum-11-236/m23703062.html

LISTTRÅD nr 2

Alla nya skriv in er om ni inte redan har gjort det!

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26820088.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-12 23:30:52:
    Recepttråd 3

www.familjeliv.se/Forum-5-72/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-12 23:32:49:
    Tråd nr 3

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m24867770.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-14 17:13:59:
    recepttråd 3 - NU FUNGERAR DEN

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27857440.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-19 18:42
    TILL REDAKTIONEN PÅ FL:

Här komemr vår lilla ordlista Vill ni kolla upp alla hemska ord vi säger TILL VARANDRA härinne så har ni en länk här

lexin2.nada.kth.se/

Så nu kör vi:

naten e mirë - godnatt
    miredita - goddag
    diten e mirë - hejdå
    tung - hejdå (eller tungjatjeta omman är bonde haha)
    mut - dåligt
    qifsha - fan

sen har vi lite olika maträtter ,men SVerige har inte översatt dem så det får ni faktiskt tåla

Återkommer säkert me fler ord!
  • Svar på tråden Vi som är gifta/tillsammans med/är kosovoalbaner, makedoner, albaner :-D tråd 4!!!!
  • jessi5

Min svägerska sa också att leotrim var svärmors lika mycket som min!??? Hmmm undrar hur i h-vete då? Inte var det henne jag låg med ;)

funbun skrev 2008-01-09 23:37:14 följande:
    Fan du har rätt, nu har du gett mig vatten på kvarn hahahaha. Hmm ska säga nåt nästa gång hon säger så bara för det!En annan gång blev jag faktiskt sur, d var när hon sa att Adrian var HENNES. Jag ba vaddå du har 7 egna barn, räcker inte det? Vet att hon älskar honom mkt och så men nån måtta får det faktiskt vara.Sen kan jag ju tycka ibland med att man kan ju välja vad man vill reta sig på, beror lite på vilket humör jag e på...
  • MmmJennie

God morgon!

Usch! Varken jag elr mannen kan sova... mannen gick upp kl 5 o jag kl 6 =( är verkligen trött... skulle behöva sömnpiller tror jag.. men men... BEBIS NU FÅR DU KOMMA!!!

Ha en fortsatt trevlig dag =)

• Melle73
    zimona skrev 2008-01-09 22:21:40 följande:
    Hej!Finns det en sån i blge?! :D Har dom nån hemsida? Vi kan väl maila dem och be om en kurs?? Seriöst alltså :)Det finns säkert någon mer om vill gå..
    Frid, Malin.
    Hej
    Får ni till en kurs i Blge hänger jag gärna på
  • PetraD

min man säger gjyshe om henne för barnen eller farmor som jag säger
    hade jag kunnat mer albanska och kunnat göra mig förstådd hade jag nog för mig kallat henne nëne
    men för barnen är hon gjyshe

jessi5 skrev 2008-01-09 17:20:05 följande:
    Min svärmor säger också nana men vi säger både gjyshe och nana, jag kallar också henne för nana.
  • PetraD

nej, mina barn säger mamma
    och baba till min man

Fam Ndreca skrev 2008-01-09 18:38:48 följande:

Vi säger nënë  babs, och de andra barnen nënë dajës....Kallar dina barn dig nënë??? I Albanien (på vårt ställe iaf) kallar alla ungre sina mammor för mama/mëmë... fast jag gillar nënë bättre....
  • PetraD

tack
    visste väl att jag kunde lita på dig

Trollmoren skrev 2008-01-09 19:44:16 följande:
    JAG kallas svärmor Nana MEN mina abrn ska kalla henne GJYSHE!!!Hon är ju inte mamma till mina barn! Den titlen har jag rätt till inte svärmor Håller med dej Petra!
  • PetraD

kan inte din bujar smitta av sig på "presentavd." till min bujar

alisandra skrev 2008-01-09 20:02:10 följande:
    Nu ska jag kolla på Victorias Secret fashion show! Älskar den showen och underkläderna!Så sexiga, hehe!Men tyvärr ganska dyra! Tur man har en man som skämmer borten ibland.Fick rosor och ett par trosor från Victoria Secret idag! Synd att jag inte kan ha deras BH:ar bara!Ska ni titta tjejer?!
  • PetraD

har också problem med BH, men hittade en för ett tag sen på lindex

nej, men måste absolut inte gilla allt med den andras kultur. det mesta accepterar/respekterar jag om vi tycker olika. men ang. detta med nënë/gjyshe kommer jag aldrig "göra på deras sätt"

vi har en del diskussioner också om det
    men inte så mycket ändå med läggtider. men eftersom det är jag som tar hand om det så bestämmer jag tiderna
    när vi var i kosovo så blev det sent, men vi bodde inte hemma hos dem. sen så kan vi vara flexibla också. men beror på situation...

Trollmoren skrev 2008-01-09 20:37:38 följande:
    Jag pluggar just nu "funktionshinder och handikapp-individuella och sociala perspektiv"Jätte kul är det!Men jag ligger lite efter till en tenta som jag måste plugga på nu!Jag vet, jag har åxå problem med bhar men inte bara från victoria secret utan från de flesta ställen utom såna dära DYRA!!! Å det är jag liiite snål för Ja det är konstigt och jag vill inte vara med om det! Mina barn är mina å ingen annans å de ska då inte kalla någon annan mamma heller!Men där är det vanligt.Som tur är så behöver man inte gilla allt med den andres kultur bara för att man har olika.Jag tror att man måste från början säga ifrån vad man vill och inte vill. Det vi haft värsta diskussionerna om är sovtider och sättet att söva barnen. De tycker jag är SUPER löjlig som har läggtider till mina barn och inte överskrider dem bara för att de tycker det.Så mycket kulturkrockar som vi hade i somras har inte jag haft på 18 år tidigare kan jag säga
Svar på tråden Vi som är gifta/tillsammans med/är kosovoalbaner, makedoner, albaner :-D tråd 4!!!!