Inlägg från: alisandra |Visa alla inlägg
  • alisandra

Vi som är gifta/tillsammans med/är kosovoalbaner, makedoner, albaner :-D tråd 4!!!!

haha, dom är precis lagom.. vi sålde flest sånna eftersom våran andra var stora som dasslock

Mèlie E skrev 2008-02-03 01:15:00 följande:

hahahah oki buuuu inga små semlor heller dem kallar jag barn semlor hehehe
  • alisandra

hehe, okej. =) du hade tur den gången då!

Mèlie E skrev 2008-02-03 01:17:39 följande:

jo det är det fast man ej tror det för jag är suuuuuper allergisk mot allst som har med pollen att göra kan ej äta ett äppte tex men om den är behandlad typ vart i värmen o så , så kan jag äta den o det är samma sak em mandel är den behandlad me massa annat på ett sådant vis att all pollen som finns i utsöndras då går det bra. Svårt att förklara finns bättre förklaring på allergi sidor på nätet men hoppas att du förstår lite hehe
  • alisandra

bebisar luktar godast i världen.

PetraDeliu skrev 2008-02-03 01:17:51 följande:
    nu fick jag "den godaste smaken i munnen"att pussa min lille son &de andra också förståsmen bebisar har ju en speciell lukt
  • alisandra

ja, kan ju göra hjärt semlor =) gjorde jag förra året!

PetraDeliu skrev 2008-02-03 01:19:38 följande:
    kanske bjuda mannen på till alla hjärtan dag
  • alisandra

nej, det hade inte vi. vi hade inte färdigt eftersom det är så få som köper utan vi gjorde gärna på beställning. men INGET gluten fritt, för det får inte vanliga kondisar göra.. eftersom det finns mjöl överallt endå! lag på det=)

PetraDeliu skrev 2008-02-03 01:16:22 följande:
    nåt som jag inte gillar är att de inte har många alternativ på konditorier till allergiker
  • alisandra

nej, inte än.. får se när det blir av =)

PetraDeliu skrev 2008-02-03 01:20:33 följande:
    har du träffat lindas än?det var linda hon heter va
  • alisandra

skär ur locket som ett hjärta bara haha

PetraDeliu skrev 2008-02-03 01:21:29 följande:
    hur gör du dem?
  • alisandra

Langos

DEG:
    25 g jäst
    3 dl vatten
    1 stor kokt potatis
    1 tsk salt
    ca 7 dl vetemjöl special
    1 dl mjöl samt till utbakning
    5 dl olja till fritering

FYLLNING:
    2 dl gräddfil eller crème fraiche
    2-3 klyftor vitlök
    salt
    hackad rödlök
    1 burk, röd stenbitsrom

Tillagningstid: Över 20 min
    Svårighetsgrad: Avancerat

Gör så här
    Rör ut jästen i ljummet vatten och blanda med riven potatis, salt och mjöl. Arbeta till en slät blank, ganska lös deg som får jäsa 35-40 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord. Arbeta in lite mer mjöl och dela degen i 16 bitar. Kavla ut dem till ovaler, ca 15 cm långa. Låt dem jäsa ca 10 min på väl mjölat bakplåtspapper.

Häll 3-4 cm olja i en tjockbottnad panna och låt den bli het. Prova med en liten bit vitt bröd. Fritera langosbröden, ett och ett, i oljan någon minut på var sida tills färgen är gyllengul.

Lägg upp dem på galler eller hushållspapper. Smaksätt gräddfil eller crème fraiche med pressade vitlöksklyftor och lite salt. Lägg det på brödet tillsammans med kaviar och hackad schalottenlök.

Svar på tråden Vi som är gifta/tillsammans med/är kosovoalbaner, makedoner, albaner :-D tråd 4!!!!