Inlägg från: PollyWantsACracker |Visa alla inlägg
  • PollyWantsACracker

Vi som är gifta/tillsammans med/är kosovoalbaner, makedoner, albaner :-D tråd 4!!!!

Hej...nu vågar jag knappt skriva här för ni verkar så sammansvetsade att det känns som att man stör =). Dessutom har jag inga barn...men jag skulle gärna vilja höra om det finns några svenska tjejer här som är tillsammans med albanska killar...undrar hur det har fungerat för er, främst när det gäller hans familj...har lite problem på det området själv :/

• PollyWantsACracker

Hej, tack för alla vänliga välkomnande ord!!! Min pojkvän kommer från Prishtina. Ja, hoppas att det blir bättre med familjen, vi pratar nämligen om att flytta till Kosova i framtiden och där bor i stort sett hela hans släkt...

Naten e mirë allihopa! :)

• PollyWantsACracker
    funbun skrev 2008-01-14 23:23:47 följande:
    Inte jag heller ALDRIG. När man bor här och såå många vill komma hit, nähäää
    ja ironiskt va? nej men min pojkvän vill flytta tillbaka så småningom och jag har alltid velat komma bort från Sverige...människorna är i överlag för kalla här, osociala, egoistiska...och jag står inte heller ut med allt överflödet vi lever i...dessutom vill jag arbeta med att hjälpa människor och det finns det ju stort behov av där. Väntar på självständigheten först dock... :)

Jag tänkte fråga, är det någon av er icke-albanska tjejer som lärt er albanska? Jag försöker nämligen men är inte så duktig som man borde :) det är svårt också för alla böcker och språkkurser är på tosk-dialekten men min pojkvän pratar geg så det är som att lära sig danska när man ska kunna svenska haha
  • PollyWantsACracker

Åh vad jag blir avundsjuk...vill också kunna :)

• PollyWantsACracker

Tack för tipset, ja jag har lånat den boken från biblioteket innan och ska låna den igen, ska också komma igång på allvar, känns riktigt dumt om vi plötsligt flyttar och jag inte kan ett ord...eller det är ju inte riktigt sant, jag kan lite, men absolut inte tillräckligt. Det ska hållas en kurs i albanska här på min ort men den kostar 1500, pengar som jag inte har råd att avvara, tyvärr.

Och ni som har varit nere i Kosova, hur kommer det vara för en svensk tjej att komma dit? Jag förbereder mig på värsta kulturkrocken...

Hoppas ni har en bra dag... :)

• PollyWantsACracker
    Ditsy skrev 2008-01-19 23:03:06 följande:
    Hej har en liten fråga till er som är gifta elr tillsammans med en alban!Hur är dom, har hört att dom är väldigt bestämda typer och styr och ställer..Ja träffar en kille som är alban och har har hur snäll som helst nu.. undrar sen om vi kanske blir ihop..hur kommer det bli då?!
    Ja om du hittills bara varit tillsammans med svenskar så kommer det antagligen vara helt annorlunda med en alban! Men så länge du vet dina gränser, alltså hur långt du är villig att kompromissa, så tror jag det kommer gå bra. En stor skillnad från "svenska" förhållanden vad jag märkt är att bland svenskar är det väldigt accepterat att umgås med ex osv, något som de flesta albaner INTE tycker är okej. Men det tycker inte jag är någon uppoffring, bara självklarhet...
    Det blir ofta massa hetsiga bråk med albanska killar men man vänjer sig haha. Albaner har väl för det mesta också det mer "patriarkala" inom sig, vilket kan ställa till problem.
    Men sedan är det ju också väldigt individuellt och om du hittils inte sett några jättedåliga grejer med din alban tror jag inte att han plötsligt kommer förvandlas till ett monster!
    Hoppas det går bra för dig!
  • PollyWantsACracker
    Ditsy skrev 2008-01-20 00:02:31 följande:
    hehehe ju de förstår jag att du tycker! undra va min föräldrar skule tycka om ja blev ihop me alban.. de e ju detta me att dom styr o ställer om dom inte tycker om.. dom tror ja ska bli nedtryckt o gud vet vad.. dom har la hört för mycket på alla fördomar!!..
    Måste kommentera denna också hehe! Ja det är mycket fördomar och skitsnack bland Balkan-folk om albaner men jag tror definitivt inte albaner styr och ställer mer än serber, bosnier, kroater, makedoner, montenegrer, greker...
  • PollyWantsACracker

Mèlie E skrev 2008-01-21 22:05:33 följande:

Hej ! igen:)Måste berätta en sak. Idag ville min mamma o pappa veta när jag tänkte ta ut mina semester v i sommar eftersom dem vill ta me min son till Albanien. Vi känner INGEN i Albanen men dem vill åka någon annan stanns än alla dem som vi redan åkt till. Saken är den att min son aldrig åkt ensam så långt utan mig o dem vill enbart ta me min son ( enda barnbarnet) Dem ser detta som att dem även ger mig möjlighet att resan nånstanns sj där jag ej velat ta mig sonen tex Malaysia. Setta är en jätte fin ide verkligen men jag är lite rädd att det ska hända dem nåt ( snälla missförstå mig inte specielt ni som har män el är från Albanien men jag är lite rädd att åka sj dit) Så mitt svar blev kan inte jag få tänka på saken. Känner mig som en bortskämd ungen eftersom min son fårr uppleva SÅÅÅ mycket me mina o tack vare mina föräldrar. Nu är det så att jag måste snart ge svar så dem kan planera sin semester o sja resan. Har era barn vart borta från er barn så länge? Vad skulle ni gjort om ni va i denna sits?
    Okej nu har jag ju inga barn men vad jag undrar är hur vana dina föräldrar är vid att resa? Förlåt men jag vet inte vart du kommer i från, är du svensk? Albanien har ju de senaste åren blivit mer och mer "turistinriktat" så så länge dina föräldrar vet vart de ska, har en bra plan för resan och är medvetna om hur landet fungerar så... Sedan att lämna ifrån sig sitt barn så pass länge kan jag bara tänka mig att det måste vara jättesvårt. Jag läste att din son är 5 år gammal, då är han väl tillräckligt stor för att bli tillfrågad också vad han känner? Så att han också tycker det är okej att vara ifrån dig.
    Jag tycker du borde följa med också! :) Varför vill inte dina föräldrar det?
  • PollyWantsACracker

Mèlie E skrev 2008-01-21 22:57:32 följande:

Oj glömt att uppdatera sidan hör jag han fyllde nyligen 6 år min son:) Mina föräldrar är jätte vana med min son o vi har rest varje år sedan han var 1 år utomlands ihop sist va vi i montenegro så dem vet exakt hur det funkar att ha sonen med.Sonen skulle säga ja direkt men när han väl skulle stå där me reseväskan i handen så skulle han börja gråta o velat att jag följer med:( Jo han är första barnbarnet på sin pappas sida med o farfarn o farmorn har sagt att dem ska ta me han på skidsemester utan föräldrar o eftersom mina föräldrar ej gillar snö så tar dem sommaren. Det är inte att jag ej får, visst får jag hänga med om jag absolut ej vill att sonen åker ensam MEN dem vill ha egen tid me barnbarnet. O till saken är att jag ej vill åka till Albanien specielt inte denna sommar.  Detta kanske inte låter som ett svårt beslut men ärligt jag har suttit här nu i tim o vägt för o nackdelar:(
    SJÄLVKLART är det ett svårt beslut! Jag har som sagt var inte barn men jag förstår ändå fullständigt!!! Jag önskar jag kan ge dig bra råd men allt jag kan säga är väl att om det känns dåligt för dig borde du inte gå med på det, det är ändå din son. Och det är inte "bortskämt" av dig, det är bara så när man är förälder. Om det är just Albanien du tycker är jobbigt, då kan du kanske be dina föräldrar åka med honom någon annanstans för ni kan väl inte ha varit på alla världens platser förutom Albanien ?
  • PollyWantsACracker

Fam Ndreca skrev 2008-01-21 23:36:43 följande:

Hej tjejer....Har inte varit inne på några dagar....Min pappa var inne och kollade sig på sjukhuset för de trodde han hade njursten... Det var det inte, det var cancer..... De kollade idag och han har iaf inte nå mer i magen, imorgon får han veta om det ev finns i lungorna.... Är som en zombie, gråter....Han är mitt allt, livrädd att förlora honom.....
    Han kommer klara sig, din pappa! Min moster fick typ den värsta sortens cancer, först i brösten och sen i ryggraden, men hon mår bra nu.
    Jag känner för dig verkligen, det finns inget värre än när någon nära en blir sjuk...*kram*
Svar på tråden Vi som är gifta/tillsammans med/är kosovoalbaner, makedoner, albaner :-D tråd 4!!!!