• zimona

Vi som är gifta/tillsammans med/är kosovoalbaner, makedoner, albaner :-D tråd 4!!!!

Gott nytt år från mig också :)

Malin.

• zimona

Hehe, jodå, jag har kikat in ibland ;)
    Jasså, det är så pass många svenskar med på varje resa ändå?
    Jag åkte med en svensk tjej på vägen hem också, och trodde att jag hade haft en väldans tur hehe, men tydligen så var det inte tur då, utan ganska vanligt :P
    Har ni lagt några nyårslöften? :D Vet inte om man kan kalla det nyåslöfte, men jag har iaf bestämmt mig för att bli vegetarian igen :) Var det mellan jag var 11-18, men började äta kött igen när jag flyttade ihop med pojkvännen..

Frid, Malin.

• zimona

alisandra:

The messengers, det är den filmen om profeten Muhammeds liv va? :p Eller blandar jag ihop den med nån kanske..

• zimona
    alisandra skrev 2008-01-05 13:56:29 följande:
    Haha, jag tror det. För det handlar om en familj som flyttar ut till ett hemsökt hus mitt ute i ingenstans.Och det är bara den lilla pojken på 3 år i familjen som ser spökerna och de, fast han kan inte prata efter en bilolycka.Sen har han en stora syster som ser att saker händer men inte själva andarna... Skit läskig! jag gog nästanMèlie E skrev 2008-01-05 02:33:37 följande:
    Hahaha, okej, nej då hade jag nog fel ^^
  • zimona
    alisandra skrev 2008-01-05 14:44:00 följande:
    Nej, det stämmer. Verkar fan nästan vara någon jävla nazi-sida nu. Jag anmälde också ett inlägg igår, och blev ganska grov i munnen i ett annat, blir säkert också avstängd, men vadfan? Varför inte stänga av idioterna som är så där jävla trångsynta istället?! Blir så arg!Det finns svenskar som är precis lika jävliga också!Det har liksom inget med hudfärg, kultur eller religion att göra.. Men det är det ju ingen som fattar!GRRRR! Sånt där gör mig så jävla HET! Morr...Konstigt att dom inte tar bort dom där inläggen...Mèlie E skrev 2008-01-05 14:39:57 följande:
    Jag blir också störd på sånna trångsynta människor. Jag kan ta ett ex. I en tråd så kom muslimer med argument både för och emot att muslimer ska fira jul, ändå så startar nån islamofob en tråd och berättar för icke muslimer att muslimer inte FÅR fira jul, eller ens önska andra en godjul. Detta trots att det kommit upp flera argumnet i tråden att det nödvändigtvis inte stämmer.

*suck* vill de bara sprida fördommar och förstöra för andra eller?

Men jag måste tyvärr säga emot dig alisandra när du säger att kvinnoförtryck inte har något med kultur att göra, för det tror jag att det DELVIS har.
    Titta bara på hur Sverige var förr, då hade vi en annan kultur och hustru misshandel var så vanligt så ingen ens noterade det. Jag tror inte att det bara är människorna i Sverige som blivit smartare sen dess, utan det är nog även våran kultur som förändrats, och så även våra värderingar och toleransnivå.

Ursäkta för ett långt inlägg :p

Frid, Malin.
  • zimona
    alisandra skrev 2008-01-05 15:23:49 följande:
    Jag tror att det är lika vanligt idag här i Sverige att kvinnor blir misshandlade men det tystas ner för ingen tror det om våra svenska män. Men det är skitsnack! För dom är INGET bättre än någon annan på denna jord.Sånt där finns ialla kulturer mer eller mindre.Så där håller jag inte med dig.
    Att det är vanligt i Sverige tror jag med, men att det inte är lika accepterat och förekommer i samma grad så som det är i en del andra kulturer känner jag mig ganska så säker på :)

Min man har en kompis som var tillsammans med en svensk kvinna i två år, hon hade blivit både fysiskt och psykiskt misshandlad av sin SVENSKE man under flera år, sen var hon tillsammans med denna utlänningen som behandlade henne väldigt bra, men nu när hon tillsammans med en finne, som misshandlar henne, den här mannen har dessutom tagit med henne till Finland, så hon har inte ens längre kontakt med sina barn..

Men våld som metod är vanligare i många andra länder precis som funbun sa. Det är ju accepterat som en metod i många länder. Både vad gäller barnuppfostran eller kvinnor. Det är tydligen vanligt att kvinnor slår sina män i en del länder också.

Kvinnojourer finns ju inte heller i samma utsräckning som i Sverige i de flesta länder, förmodligen för att utvecklingen inte har kommit dit, ÄN, och dessutom så anser många att vad som sker innom hemmets väggar bör stanna där.

Håller också med dig funbun i att det är en kulturell grej, och inte något som man kan skylla på religionen.

Jag tror att det i en del andra länder är ok enligt deras kultur att använda våld, men sen tar en del enskilda människor avståd från det ändå.
    Medans i Sverige så är det enligt våran kultur (nu för tiden) inte ok att använda våld, men ryr sig inte enskilda individer om det, tan misshandlar sina fruar ändå.

Frid, Malin.
  • zimona

alisandra:

Jag tror vi förstår varandra nu och är överens :) Men visst är det sorligt hur kvinnor behadlas överallt, både i Sverige och resten av världen.

Frid, Malin.

• zimona
    alisandra skrev 2008-01-05 19:49:17 följande:
    Ja, fyfan det är hemskt.. Och lika oskyldiga barn som inte ens kan försvara sig själva. Så jävla fegt och ge sig på dom.Usch. Trevlig helg!
    Tack :) Trevlig helg önskar jag dig med. Och ni andra också förståss :)

Malin.
  • zimona
    alisandra skrev 2008-01-09 19:51:46 följande:
    Bujars systrars barn kallar också deras mormor för Nana.Jag vet inte skillnaden.. Nana är det typ mamma?Och Gjyshe är mormor eller vadå?Jag är somsagt urkass på albanska..Jag ska fan flytta till Landskrona och gå en sån där kurs!Hahahaah! Skulle behövas. Fast vi har en albanskförening i Borlänge, konstigt att inte dom anordnar något sånt?
    Hej!

Finns det en sån i blge?! :D
    Har dom nån hemsida?
    Vi kan väl maila dem och be om en kurs?? Seriöst alltså :)
    Det finns säkert någon mer om vill gå..

Ang. det där med rutiner. Jag har ju inga egna barn, men medans jag var i Kosova i sommras så kom mannens farbror med familj som är bosatta i Tyskland, till våran familj och bodde där ett tag. Jag trodde att de kanske fått lite på verkad av Tysklands bernuppfostran (inte för att jag engentligen vet hur den är :p Men kanske lite lik Sveriges?) men deras ungar var uppe seeent, och vaknade TIDIGT! men lika spralliga var dom för det! Skulle inte jag varit kan jag säga.... ;)

Frid, Malin.
  • zimona

Tack så mycket för era snälla ord i den där tråden :) Blev väldigt glad att se det för jag är en sån fegis bland när det gäller att debattera, även fast jag älskar det samtidigt :p

Jag skulle vilja visa er en video till en islamisk sång, anashid, av Sami Yusuf som har berört mig väldigt mycket, det flera videor till låten men här är adresserna till två. Jag rekomenderar att att titta på båda..

Texten är väldigt tänkvärd och finns på min blogg; malinastankar.blogg.se

Frid, Malin

Svar på tråden Vi som är gifta/tillsammans med/är kosovoalbaner, makedoner, albaner :-D tråd 4!!!!