• hejsvej

Känns värkar som intensiv mensvärk?

Har hört en del beskriva värkarna som mycket kraftig mensvärk. Har mens just nu och hade inatt en jäkla mensvärk, nästan spyfärdig av den där påfrestande, molande smärtan. Då tänker man hur fan det ska kännas att få riktiga värkar, om det är såhär fast typ tusen ggr värre! Hallå?! Och därtill kanske det håller på i många många timmar. Nej, nu börjar jag ännu en gång undra om jag verkligen är kapabel att föda barn... Huuu.

• Svar på tråden Känns värkar som intensiv mensvärk?
  • ShreeLakshmi

Det är helt annorlunda när man får första värken än har mens värk - för då kommer ju bebisen snart!!!!! Denna värk är uthärdlig, nästan alla säger det. Mina värkar kändes inte som mens värk, men många andra har jag hört så börjar de så. Första värken medför lyckorus då man vet att det inte är långt kvar tills man träffar sin bebis. Men också medför det lite oro inför det oväntade, men det är en händelse att föda som man inte vill vara utan. Lycka till!

• SIN74

Skillnaden mellan värkar och mensvärk är att du får något för smärtan. Värkar kommer och går - mensvärk håller ju i.
    Värkar är lättare att stå ut med än den tråkiga mensvärken. Dessutom har amn bara värkar under begränsad tid.
    Oj vad jag gick igång nu då:)

• vadskajaghetadå

samma sak ang missfall tror jag med.
    hade sjukt ont vid mitt missfall och tänkte samma sak, hur ska det då kännas at föda? (är gravid igen nu i v 10)
    men många sa så, att man får ju nåt av smärtan!

• Viggo och pyrets mamma

Det rä precis det min mamma sagt också att förlossningsmärta är helt annorlunda för det är en konstruktiv smärta där du vet att den har ett mål vilket mensvärk inte har förutom att jävlas med oss då

• hejsvej

OK, nu blev jag lite lugnare av era svar här. Med risk för att låta mesig så måste jag ändå erkänna att jag tycker att mensvärk kan vara riktigt påfrestande, men det är kanske just för att man varken får någon uppehåll i smärtan, samt att man ju inte får ut något positiv av det hela. Bara negativt liksom. Min syster har det ännu värre, hon nästan svimmar och kan ligga och kräkas i en halv dag när mensen sätter igång. Riktiga sammandragningar får hon också. Så det är nog inte utan att hon heller undrar hur fasen hon ska kunna föda barn.

• Lyckligajag78

Har också fruktansvärda mensperioder, fast är nu gravid i v 34. Skulle kunna vara gravid hela livet bara för att slippa mensen ...eller kanske inte...
    Jag har vad de säger rätt hög smärttröskel, men pga av PMS och känslor av att jag håller på att få influensan gör att jag tycker det är oerhört besvärligt. Jag ligger ofta hela dagen helt själv när jag ska ha mens och orkar inte prata med någon.. Mår jätteilla och det strålar ut i ryggen...

• Lyckligajag78

Kan tilläggas att jag känner mig hur lugn som helst inför förlossningen, den smärtan är ju tydligen SÅ ANNORLUNDA..

• hejsvej

Hehe, ok Ja jag tror faktiskt inte att jag är särskilt överkänslig eller så, men jag ogillar verkligen sättet mensvärken känns på. Man blir ju så påverkad i hela kroppen på något sätt. Det trycker och strålar åt alla håll och man blir illamående. PMS får jag också, ca 2 dagar innan mens. Då kan jag bli helt hopplös, gråta för skitsaker och anklaga mig själv för allt möjligt. Verkligen inte kul. Inte för min sambo heller för den delen... hehe.

• Längtandsfull
    Hej här är en tjej som nästan varje gång får kraftiga menssmärtor. Jag kan inte gå upprätt och spyr massor under dagen...
    Finns inte några "normala" värktabletter som hjälper... det bästa är en varm vetekudde tillsammans med att man ligger i fosterställning i sin goa säng.
    Det brukar starta en stund efter att man gått upp ur sängen på morgonen och så slutar det på eftermiddan någon gång... och sen är det som bortblåst.

om förlossningsvärkar liknar det fast endå inte om ni förstår mig så är jag just nu glad över att ha varit med om sån otrolig menssmärta...
  • Mrscaro

Kan glädja dig me att värkar har pauser, o då känns inget...värken håller i sig en liten stund bara...sen kan man andas...Alla klarar av de...ja lovar att de e inte så farligt, visst känns dom men de e inget man inte klarar av....o allt e värt de. Lycka till o kramar.

• MammaLillfis

Jag sitter här och har snart gått över tiden med mitt första barn 2 veckor. Har nu en ganska rejäl mensliknande smärta och tro mig trots att jag är livrädd för hur förlossningen ska gå så längtar jag nu tills det kickar igång och får gärna göra hur ont som helst, bara jag får träffa min lilla bebis. Längtan efter den lilla tar över såpass att det helt klart blir värt det att ha ont ett tag

• hejsvej
    Frup1 skrev 2007-12-18 04:33:35 följande:
    Jag sitter här och har snart gått över tiden med mitt första barn 2 veckor. Har nu en ganska rejäl mensliknande smärta och tro mig trots att jag är livrädd för hur förlossningen ska gå så längtar jag nu tills det kickar igång och får gärna göra hur ont som helst, bara jag får träffa min lilla bebis. Längtan efter den lilla tar över såpass att det helt klart blir värt det att ha ont ett tag
    Åh, vad spännande! Det kommer säkert att gå jättebra för er!
  • MammaLillfis
    hejsvej skrev 2007-12-18 04:36:01 följande:
    Åh, vad spännande! Det kommer säkert att gå jättebra för er!
    Tack , hoppas det. Det ska faktiskt bli riktigt spännande, man får försöka se det som en unik upplevelse i livet helt enkelt...även om det kan vara lite svårt kanske just när det gör som ondast
  • Little Pooch 05

Sjalv har jag val inte sadar fruktansvard menssmarta, sa kan inte riktigt jamfora. Men visst, varkar liknar menssmartor. Jag hade verkligen intensivt varkarbete sist, men fick anda vila 1 minut mellan varje vark - man kanner liksom hur den stegrar sig och sen lugnar ner sig (och da gruvar man sig infor nasta vark!). Tyckte det var fruktansvart jobbigt alldeles innan det var dags att krysta, visste inte var jag skulle ta vagen - men jag kraktes t ex aldrig (inte svimmade jag heller). Fodde helt utan smartlindring, sa kande ju varje vark helt och fullt - och overlevde! Som sagt, man far ju ett underbart pris i slutanden - och da ar "all" smarta borta! (forutom om man spricker, och eftervarkar, men bebisen funkar bra som smartlindring!)

• minimalin

Ja, det känns som mensvärk... fast för mig var det typ ggr 25 eller nåt sånt... hamnade i trans typ... men det är lite skillnad på att ha ont för att man har mens eller pga missfall än att föda för att klämma ut sitt barn :) Man blir lite peppad då, och det går ju över sen...

v. 37 (Längtar efter julen nu!!)
  • hejsvej
    Frup1 skrev 2007-12-18 04:38:25 följande:
    Tack , hoppas det. Det ska faktiskt bli riktigt spännande, man får försöka se det som en unik upplevelse i livet helt enkelt...även om det kan vara lite svårt kanske just när det gör som ondast
    Hur har det gått för dig? Nyfiken!
  • Stumps

Hej!
    Jag trodde verkligen att värkarna skulle kännas som mensvärk, men när dom körde ctg-kurvan på magen å den indikerade att jag hade en värk blev ja förvånad, de kändes mer som om någon tryckte på min mage uppifrån!! Upplevde inte en enda gång att de kändes som mensvärk, ont som f*n gör de men de kändes mer bara som ett tryck på magen å de börjar oftast lugnt,,trodde de va bebbe som sparkade bakom mina revben å inte nån värk =)

• Stora Gosan

Jag hade väldigt jobbigt med mensvärk innan jag blev tvungen att en tvåstegsabort när jag var 25. Efter den försvann all mensvärk. Undrar vad som hände i kroppen? Jag tänkte att jag fått en helt annan kropp..

• Stora Gosan

kan tillägga att aborten var väldigt jobbig psykiskt, men inget fysiskt konstigt nog...
    Stora Gosan skrev 2007-12-20 12:56:26 följande:

Jag hade väldigt jobbigt med mensvärk innan jag blev tvungen att en tvåstegsabort när jag var 25. Efter den försvann all mensvärk. Undrar vad som hände i kroppen? Jag tänkte att jag fått en helt annan kropp..
Svar på tråden Känns värkar som intensiv mensvärk?