• hejsvej

Ni som fött och haft förlossningsrädsla...

... hur upplevde ni förlossningen när den väl satte igång? Ibland får jag uppfattningen att många med svår förlossningsrädsla upplever förlossningen mycket mer positivt än de trodde att de skulle göra, typ "men det här var ju inte alls som farligt som jag trott". Alltså att man föreställer sig det allra värsta och då kan det liksom bara bli bättre. Många som varit med om detta? (Medan vissa som inte alls är rädda får en chock av smärtan och allt annat).
    Eller är det vanligare att man känner att "detta var precis så jävligt som jag trodde, om inte ÄNNU värre"?
    Någon som fattar vad jag menar?

• Svar på tråden Ni som fött och haft förlossningsrädsla...
  • Snuttetrollet

Jag trodde att det skulle göra ont på ett annat sätt än vad det gjorde. Sen när väl krystvärkarna var igång så var det häftigt för då hände det ju något och trots att jag var trött så orkade jag fixa det. Att föda barn är det häftigast och mäktigaste som jag gjort fast jag var livrädd innan. Men jag överlevde och trots att jag hade en lång förlossning med smärta i flera dar så kan jag inte minnas idag hur det riktigt kändes..men jag är bra på att "andas".

• Snuttetrollet

Jag trodde att det skulle göra ont på ett annat sätt än vad det gjorde. Sen när väl krystvärkarna var igång så var det häftigt för då hände det ju något och trots att jag var trött så orkade jag fixa det. Att föda barn är det häftigast och mäktigaste som jag gjort fast jag var livrädd innan. Men jag överlevde och trots att jag hade en lång förlossning med smärta i flera dar så kan jag inte minnas idag hur det riktigt kändes..men jag är bra på att "andas".

• Snuttetrollet

Jag trodde att det skulle göra ont på ett annat sätt. När krystvärkarna satte igång så var det häftigt för då hände det något. Att föda barn var häftigt och den enda gången i livet som
    det kommer något positivt efter en väldig massa smärta. Har nu flera år efteråt svårt att komma ihåg smärtan som jag hade i flera dagar.

• Miss W

Jag tyckte det var mindre läskigt än jag trodde. Läs gärna min förlossningsberättelse i min blogg.

• 0Love0

Jag förväntade mig en sak och det blev mycket värre första förlossningen

• Demi

Jag var tvärt om, inte ett dugg rädd andra gången men det skulle jag nog fasan varit.
    Idag är vi rädda hela familjen nu när det är dags för vår tredje istället... alla förlossningar är ju så olika så det är ju svårt att veta. De flesta tycker nog dock att det går relativt snabbt och även vi som kanske haft en skräckupplevelse väljer ju så småningom att göra det igen, så överlever gör man alltid.

• Saaaraa

Jag hade gått runt o vart mer eller mindre rädd under hela graviditeten. När det är första barnet går man inte gärna runt och är småstöddig när andra säger hur ont det gör och vilken brännande känsla man får när huvudet är på väg ut. I slutet var jag otroligt nervös och jag hade verkligen ställt in mig på hur sa*ans ont det skulle göra trots all bedövning som finns(hade bestämmt mig för att ta eda, lustgas.. eller vad som helst annat också om jag fortfarande hade ont). trodde jag skulle få ligga och plågas med värgar i ett dygn innan det startade. Men nej då, så fel jag hade.. hade småsvaga värkar under kvällen och klockan 3 på natten gick vattnet, inte ens två timmar senare var hon ute. Efter att vattnet hade gått så fick jag värkar var 5-6 minut, så de bad mig avvakta hemma och 04:15 får jag krystvärkar hemma i vardagsrummet. Toppen.. snabbt in som f*n till förlossningen och  8 minuter efter att jag kom in var tösen ute, ingen tid för bedövning inte.

Det enda jag kunde tänka när jag låg där och krystade var : shiit! jag har inte rakat benen, det syntes sååå mycket med den där starka lampan. Bm  hade verkligen roligt åt mig.
    Efteråt funderade jag lite .. om det inte ens gjorde ont utan bedövning, hur känns det då med bedövning? det kan ju inte ens kännas någonting, det klarar alla av!

• Ce cilia

Första var värre än vad jag hade tänkt mig. Pga brist på kommunikation bm bytte skift när det var som värst. Är mer rädd till andra gången men den här gången byter vi sjukhus och jag måste träffa dom innan för att få tillbaka förtroendet. Drömmer mardrömmar om det på nätterna ibland. Allt gick så fel, onödigt fel som hade kunnat undvikits. Men barnet mådde bra så det var huvudsakligen egentligen.

• asfaltsblomman

lägger dena tråd i favoriter
    är visserligen bara i vecka 8 men..

maskrosbarn
  • Snäckan05

Jag är förlossningsrädd och var det innan båda mina barn också. Tyckte det var mycket värre att föda barn än jag någonsin kunnat ana ändå gav jag mig på det igen och andra förlossningen var ännu värre. Ändå har jag haft lätta förlossningar i andras öron.

Svar på tråden Ni som fött och haft förlossningsrädsla...