• Athena1979

Välja snitt istf vaginalförlossning?

Jag har en son sedan några år och nu är jag gravid igen. Det jobbiga är att jag hade en dålig erfarenhet av den första förlossningen, vilket gör att jag nu har panik inför nästa. Jag sprack mycket förra gången eftersom det tog så lång tid o jag inte hade ork kvar och huvudet fastnade. Första gången jag gick på toan och det inte gjorde ont var 5 månader efter förlossningen. Nu funderar jag på att välja snitt ist. Jag vet att det är jobbigt efteråt med snitt, men om man har en svår vaginal förlossning så kanske det är lika... Är det någon som har erfarenhet av både vaginal förlossning o snitt? Eller någon med ett råd?

• Svar på tråden Välja snitt istf vaginalförlossning?
  • Fru U

Mitt enda råd är att kontakta aurorateamet (eller vad de heter i ditt landsting) och prata igenom dina val.

Live and let live
  • Mazarinen

Athena: Jag hade oxå en jobbig förlossning men jag ska föda vaginalt igen. Andra gången säger de att det går fortare och kroppen har ju redan banat vägen för barn no2.
    Nackdelen med snitt är att du får knappt lyfta på 3 veckor, inte gå i trappor eller ngn annan ansträngning. Ett skräckexempel är min kompis som dagen efter snitt fick infektion i snittet. De hade svårt att häva infektionen och inte nog med det så fick hon rosenfeber på det så hennes vistelse på BB blev 3 veckor ung istället för några dagar.

Jag ska anmäla mig till profylaxkurs för jag kunde inte möta upp "topparna" när de kom på ett bra sätt vilket försvårar och sen är jag livrädd för nålar så ryggbedövning är nästan uteslutet för mig denna gång.

• Mephala the ranger

Med risk att bli totalt påhoppad...men jag tyckte snitt inte var så farligt och det var ganska bekvämt. Man slapp spricka och vara öm i underlivet efteråt. Självklar så får man ont i såret och blir lite "förlamad" efteråt eftersom man inte får lyfta så mycket. Enda som är kvar nu efter är ett ärr och en hängmage....jag tycker att du ska ta och prata med någon om din rädsla eftersom att den verkar sitta kvar. Men samtidigt så tycker jag också att du kan ta ett snitt ifall du inte kan släppa rädslan. Att föda barn är ingen trevlig upplevelse men det ska helt klart inte vara en skräckupplevelse som lever kvar flera månader efter!

• Annis22

För de allra flesta är ju första förlossningen mycket jobbigare och mer utdragen än den andra. Min första tog 36 timmar varav 2h krystning. Min andra tog totalt 7h varav 20 minuters krystning.

Det kommer med största sannolikhet gå bättre för dig bara för att det är tvåan.

• Shirley

Jag har fött 4 barn vaginalt och ett med planerat snitt. Snittet var med tredje barnet. Kan säga såhär. Snittet var inget i jämförelse, det var en räkmacka. Var uppe och gick samma dag som OP, åkte hem på dag 3 utan smärtstillande. Jag bar, städade, handlade och allt precis som vanligt från början. Var på långpromenad dagen efter vi kom hem från BB... I stora drag tyckte jag att man kom dit, var nervös såklart, snittades, kännde ingenting alls under snittet (smärta) sen hade jag ont på OP dagen men sen gick det över FORT.
    Hade mkt ondare efter jag fött vaginalt.
    MEN jag föredrar iaf att föda vaginalt. Och hoppas jag slipper snittas i framtiden. Skulle jag snittas så skulle jag inte vara rädd elelr så, för det känndes tryggt. Men jag vill gärna vara med om allt som har med den vaginala förlossningen att göra... hur lång tid tar det? All spänning.. att ksta ut barnet å få h*n på magen helt kletig och få kolla efter vad det vart och känna efteråt att man klarade av hela jobbet med sin egna kropp ;) Men det e jag det... tycker du ska prata med din bm och be att få träffa en aurora bm!

• Shirley

*att krysta ut barnet

Shirley skrev 2007-12-08 22:53:49 följande:
    att ksta ut barnet
  • SofiaD

Håller med Shirley till stor del! Fött två vag och ett snitt. Snittet var mitt önskemål efter en tidigare jobbig vag förl. Jag har bara gott att säga om snittet, var uppe samma dag och åkte hem 3 dagar senare. MEN känslan av att föda vag ÄR något jag kan sakna såhär efteråt.
    Min erfarenhet är också att förl nr 2 (2½ timme) går snabbare och smidigare än nr 1 (16 timmar).

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • WimsA

Jag hade en jobbig första förlossning just som dig, sprack mkt både in och utvändigt, därav blev det snitt nu andra gången, och jag ångrar mig, hade jag fått välja igen hade det utan tvekan blivit vaginal förlossning.
    Jag hade mer ont efter snittet, och hade ont längre, det var en helt annan smärta. Tyckte hela snitt upplevelsen var "läskig" var mycket nervös och fick nästan panik.
    Men alla tycker vi olika, och det är ju svårt att svara för hur en annan upplever det.

Lycka till med valet!

Perfekt
  • Demi

Jag har gjort båda, och även om jag nu tror att ALLA KROPPAR HANTERAR SNITT olika så kan jag UTAN tvekan säga att det är en dans på rosor att hämta sig från snitt i gämnförellse med vaginalt. Jag hade mer ont efter snittet men en MYCKET kortare tid (typ 5-6 dagar) och sen började jag jogga mm.
    Min vaginala förlossning tog 19 timmar och 12 stygn och jag kunde inte komma igång på säkert 5 veckor med nått.
    MEN å andra sidan kanske man ska välja snitt om man tror att det är det bästa för barnets skull känns det lite som.. eller jag vet inte. jag menar att någonstans tror jag ändå att barnen ska ut den naturliga vägen om man KAN. Även om jag VET att det är hemskt.

Jag själv blir snittad den 18/12 om vår lilla inte kommit då på grund av att hon inte längre då kommer ha det bra i min kropp enligt läkaren, men jag hoppas ändå hon tittar ut redan inatt
    Det GÖR ont och det är en pina, men det ska det ju liksom va så ett tag efter. Man får bita ihop.

Kramar o lycka till

• Athena1979

Tack alla ni som berättat om era upplevelser! Det är värdefullt att få höra hur skillnaden mellan vaginalt och snitt kan upplevas. Min BM har skickat en remiss till aurora, nu väntar jag på att få en tid hos aurora BM efter jul. Får försöka att inte tänka så mycket på det tills jag har varit på det besöket...

Svar på tråden Välja snitt istf vaginalförlossning?