• Moon Child

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

alisandra skrev 2007-12-05 20:35:25 följande:
    Ja, jag har läst. Men det är nog ingen idé och försöka få dom och förstå det heller eftersom alla verkar tro att jag tycker det är stentufft och köra med dimljus och att jag typ skiter i säkerheten för att huvudsaken är att jag kör med dimljus.Öh? Jag är väl också en människa med känslor precis som alla andra, jag använder dimljus på lagligt sätt när jag kör bil, därför jag ser bättre då vägen blir mer upplyst. Och varför min sambo använder det får han stå och svara för, för det vet jag inget om.Moon Child skrev 2007-12-05 20:30:14 följande:
    Jag var ärlig o skrev att jag tyckte var coolt (Jag kunde också bara nämt "men det lyser ju upp bättre", men jag tycker det e coolare o snyggare så med.)
    Ja jag fick en idirekt pik att då skiter jag i att spänna fast ungar i bilen o liknande!

Det råder ju att man ska kolla lufttrycket på däcken var 14:e dag. Jag undrar hur många moraltanter som gör detta, de flesta vet ju säkert inte ens hur man gör..
  • Moon Child
    Niklas skrev 2007-12-05 21:04:38 följande:
    Men snälla. Bara för att det finns saker som är farligare än dimljus så är det inte fritt fram att göra som man vill och sedan tycka att polisen ska syssla med annat. Om folk inte sket i reglerna och lagarna så skulle polisen inte behöva lägga energi på skiten!
    "men snälla" Ingen har sagt att man får göra som man vill..
    Vi menar bara att det finns viktigare saker som händer oftare och är farligare.
  • Moon Child
    Niklas skrev 2007-12-05 21:09:25 följande:
    Det finns farligare saker. Det stämmer säkert. Men... vad spelar det för roll?
    Vi menar att de prioriterar fel helt enkelt....
  • Moon Child

BTW. Skönt att ni följer alla regler som man inte får allvarliga konsekvenser för..
    "vem bryr sig" inlägg är förresten mot FLS regler.

• Moon Child
    Niklas skrev 2007-12-05 21:19:39 följande:
    Men vad spelar det för roll hurvida folk kollar lufttryck eller inte? Tråden handlar om dimljus?
    Vi coolingar är ju livsfarliga.. Så jag undrar bara om alla andra är säkra på andra fronter, ni dorg ju in bilbälten också
  • Moon Child

inlägg 149 o 150.

150 är från dig Niklas, så jo "ni"...

• Moon Child
    Niklas skrev 2007-12-05 21:25:20 följande:
    Man säger alltså samma sak och håller med om exakt allt när man citerar ett inlägg? Nej, påstå inte att jag har tjatat om något bilbälte eller jämfört det på något sätt.
    Du citerade inte bara utan skrev "vad cool o mogen du är" typ.

Du påpekade inte vilken del av inlägget du höll med eller ej.
    (sen att det var ett skämt är en sak, moonchiis var säkert också skämt)

Och vem har nämnt ordet TJAT?
    vi JÄMFÖR....
  • Moon Child
    Niklas skrev 2007-12-05 21:28:18 följande:
    Troligen. Jag har aldrig sagt något om bilbälte hur du än vrider och vänder på det.Någon annan gjorde det i en seriös jämförelse också men jag orkar inte leta inlägg och det kände jag själv var lite väl hårt kanske.
    [/citat]

Nej jag förstår att du inte orkar..
    Kakan83 skrev 2007-12-05 21:27:24 följande:
    [citat]
    Vi kollar lufttrycket när vi ser att det är dåligt med luft, eller om vi skulle känna att bilen känns konstig att ratta, samt när vi byter till sommar/vinterdäck.Det är lite skillnad på det och blända andra medtrafikanter medvetet bara för att man absolut ska ha dimljus när det inte ens är dimma ute. Tänk på att denna människa ni bländar kanske kör i diket och dör.
    Nej att ett däck sprängs helt oförberett är liksom peace of cake? Speciellt på motorvägen?
    Jag tror att däck som sprängs är lite farligare än att bli bländad. Är bläningsrisken så farlig får de ju börja med att platta till hela sverige..
  • Moon Child

varför kom mitt svar in i ett citat??

• Moon Child

De hade ju blivigt "varnade" förr av polisen.

älska livet skrev 2007-12-05 21:31:47 följande:

jag hatar dimljus då de bländar som fan å extra mycket eftersom jag har glasögon så jag tycker det är bra att de har blivit hårdare...har haft körkort i över 5 år å under den tiden har de alltid kunnat ge böter för felaktig andvändning av dimmljus..antingen är poliserna felaktigt uppdaterade eller så hörde ni fel
  • Moon Child
    Niklas skrev 2007-12-05 21:33:10 följande:
    Det finns fortfarande en anledning till att det finns regler om belysning och dimljus.Det är inte för att de vill jävlas. Reglerna skall följas och polisen skall se till att de uppehålls eftersom att folk inte klarar av att följa dem utan hjälp från polisen. ALLA regler skall följas och inte bara de som du eller jag tycker är viktigast.
    Ja? Men detta är ett diskussionsforum. TS är rädd att resurserna används fel. Det får hon väll lov att diskutera?
    Resurserna är ju trots allt hennes skattepengar.
  • Moon Child
    Niklas skrev 2007-12-05 21:37:19 följande:
    Visst får hon göra det. Hon fick böter och hon blev uppmärksammad på att de nu börjat bötfälla så troligen gjorde polisens insats nytta. Klart att folk som skiter i reglerna och ogillar att de får böter i efterhand gnäller och är sura över för att de tycker att polisen lägger resurserna fel. Hade de inte stannats så hade de inte klagat troligen. Ofta så ser man inte trafikpolisens jobb innan man själv fastnar i rävsaxen och då gnälls det för fullt. Jag har inget emot att det gnälls här och jag kommer forsätta att svara.
    Svara du på, jag ahr inte bett dig att sluta. (också mot fls regler....)

Du har en fin poäng. Men jag tror att ts även hade gnällt till om det hade varit hennes granne som hade åkt dit för detta (med samma förhistoria då)
    Sen tyckte jag denna tråden var toppen. Det är ju en liten varning till alla de som kör med dim + halv. Att nu ger de böter. Men nu säger vissa att de har /kände någon som hade fått böter. Tråkigt bara att det BARA är TS o jag som får alla mot oss, och inte de andra som erkänner att de har fått böter. Också intressant..
  • Moon Child
    Niklas skrev 2007-12-05 21:38:41 följande:
    Jag kan tycka att polisen har bättre saker för sig än att åka på snatterifall där det snattats för 10 kr och där snattaren inte kan identifiera sig men det är ett brott som alla andra och det är polisens jobb att ta hand om det även om resurserna inte riktigt räcker till.
    men snatteriernas följder drar ju på sig ENORMA Summor som drabbar både dig o mig (och du förlöjligade min lännk som ännu handlade om bilen.........)
  • Moon Child
    Thilda skrev 2007-12-05 21:42:00 följande:
    Moon Child skrev 2007-12-05 21:34:59 följande:
    Resurserna är skattepengar, JA! Men tror du på fullaste allvar att polisen hade viktigare saker för sig? Hade det kommit in ett larm om ex misshandel, hade nog polisen inte brytt sig ett dugg om TS och hennes dimljus. Men nu fanns det inget viktigare och det är väl bättre att polisen arbetar och gör något åt "småsaker" än att bara sitta av tiden? Så länge de arbetar kommer ju i alla fall skattepengarna till någon nytta. Sitter de av tiden kostar de ju bara pengar, men utan att vara till nytta.
    Rusningstiden i GBG är den ingen polis som bryr sig om olyckor om blodet inte sprutar typ. Är det bara "lackskada" skiter de i vicket."
    Jag menar då har det ändå hänt en skada...
  • Moon Child
    Kakan83 skrev 2007-12-05 21:44:06 följande:
    Moon Child skrev 2007-12-05 21:30:57 följande:
    Ett däck exploderar ju inte bara så där. Då har man kört med dåliga däck länge antagligen, och det gör jag inte. Jag är smartare än så.
    "Vi kollar lufttrycket när vi ser att det är dåligt med luft, eller om vi skulle känna att bilen känns konstig att ratta, samt när vi byter till sommar/vinterdäck."

Man kan ju köra med sommardäck året om, o det tar ju rätt lång tid innan luften går ur så det märks...
    Våra vinterdäck hade fortfarande 2,6 o de har legat i 9 månader.
  • Moon Child
    Kakan83 skrev 2007-12-05 21:49:56 följande:
    I vilket fall som helst, bara för att alla kanske inte kollar lufttrycket i däcken mm, försvara det att medvetet köra med dimljus även fast att det är olagligt?
    Det är inte olagligt att köra med dimljus.
  • Moon Child
    Kakan83 skrev 2007-12-05 21:49:56 följande:
    I vilket fall som helst, bara för att alla kanske inte kollar lufttrycket i däcken mm, försvara det att medvetet köra med dimljus även fast att det är olagligt?
    Och mitt andra inlägg i tråden skrev jag att jag inte körde med halv + dimljus.
    Jag försvarar ingenting. Men jag förstår ts syfte.
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?