• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Lagen att man inte får köra så med dimljus har funnits länge.
    Men det är nytt att poliserna får ge böter för det.
    Läs vad jag skrivit så ser du att det står så.

Moon Child skrev 2007-12-02 21:37:42 följande:

Ny lag que?? tog körkortet 2005, o då hade det redan varit så...Vi kör ofta med dimljus...
  • alisandra

Är det ingen läskunnig här?
    Jag säger INTE att det är nytt att man inte får köra med dimljus utan att det är nytt att polisen får ge böter pga. det!

CloudBerry skrev 2007-12-02 21:36:55 följande:
    Inte konstigt och det är inget nytt att man inte får använda dimljus.. Dimljus ska användas när det är dimma för använder man det då det inte är dimma så bländar man andra bilister och blir andra bilister bländade så kan det ske olyckor.
  • alisandra

Som om inte lastbilarnas alla lysen också bländar då? Tycker iallafall jag, ganska mycket onödiga lysen på många!

UlricaAndersson skrev 2007-12-02 22:20:46 följande:
    Min pappa kör lastbil och dimljusen kan blända otroligt mycket om det t ex är blött ute. Men nej, hade heller inte hört om nya lagen.. :S
  • alisandra

Jag vet väl vad poliserna sa? Jag är inte dum i huvudet.
    Och hur kunniga och inte dom är kan jag inte svara för, men jag trycker chansen är större att dom vet vad som gäller än du iallafall.

Tess7709 skrev 2007-12-02 22:45:56 följande:
    Läs mitt inlägg nr 72 om att det skett lagändring 2007 men den berörde inte påföljden (böter) för detta. Redan 1998/99 kunde man få böter för detta. En påföljd av det faktum att dimljusen är på, inget krav på att de skulle utgöra en direkt trafikfara vid det aktuella tillfället.Antingen har du missförstått polisen eller så är polisen okunnig eller också pratar vi om olika lagar (mindre troligt).
  • alisandra

Här hemma i stan har dom varit på min sambo flera gånger och sagt att han ska stänga av dom. Och han har pratat med dom om det, då sa dom att vi kan ju bara be dig stänga av dom själv. Mér kan inte vi göra... tror inte alla dom poliserna är okunniga, eller?

Moon Child skrev 2007-12-03 09:49:36 följande:

Polisen ÄR okunnig, Min sambo blev tillsagd att stänga av dimljusen, för det var mot lagen.... Men idiot till polis såg väll inte/visste inte det här med halvljus.
  • alisandra

Kan ni inte läsa eller? Jag säger INTE att det är nytt att man inte får köra med dom på. Det har varit förbjudet sedan många år tillbaka, men först nu har dom fått ge böter för det.
    Frut har dom bara fått be föraren stänga av dimljusen eller ge en varning, inget mer har dom fått göra.

Monchichii skrev 2007-12-03 21:48:06 följande:
    Det där får man väl lära sig när man tar körkort eller? Så nytt kan det inte va.
  • alisandra

Jag har aldrig upplevt det som bländande och jag pendlar då 8 mil varje dag så jag kör mycket bil. Men men är man så känslig och ser dåligt kan man inte ska köra bil?
    För mig har det då aldrig stört, om man inte sitter och stirrar in i mötande bils ljus, då bländar även halvljus.
    Det får man också lära sig på trafikskolan att vid möte ska man fästa blicken efter vägrenen för att undvika att bli bländad av mötandebils strålkastare. Så skyll er själva!

Niklas skrev 2007-12-03 21:44:17 följande:
    Varför köra med dem på när det inte är dimma då?Jag har inget emot att de bötfäller folk för detta. De bländar i vissa fall JA!.Stöter på det ganska ofta här i skogarna. Speciellt när man möter någon i backe. Då kan de blända rejält. Men men... skit i om någon kör ihjäl sig....
  • alisandra

Ja, absolut. Det som retade mig va att dom var flera bilar som bara var ute och jagade bilar med dimljus.
    En lördag 02.00 på natten, har dom inget annat för sig då?
    Brukar ju kunna vara ganska rörigt ute på krogar och liknande då, men då jagar dom hellre bilar med dimljus.

Jag vet att det är förbjudet, jag visste inte att dom fick ge böter för det. Men såklart betalar vi, vi gjorde ju fel.
    Men jag tycker dt är sjukt hur poliserna prioriterar sina jobb.

Jag kommer dock inte sluta köra med dimljus, nu vet vi vilka regler som gäller för användadet av det. Så nu blir det inga fler böter iallafall.

delifi2 skrev 2007-12-03 21:54:47 följande:
    det är väl bara bra att polisen gör sitt jobb.alla klagar på att polisen aldrig gör något men när de väl gör det är det fel det oxå.Poliser är uppdelade i olika områden, som tex trafikpolisen, de är till för att säga till/bötfälla bilister om de gör något olagligt.Det är väl inte så mycket att tjafsa om, ni har brutit mot lagen och polisen kom på er. Det är bara att betala sina böter ju
  • alisandra

Hur vore det om du skötte ditt och sket i vad jag gör?
    Jag kommer INTE sluta köra med dimljus, för nu vet jag hur användadet funkar och vad som är och inte är lagligt. ;)
    Så nu kommer jag inte få fler böter.

I många andra länder får man använda dom så som man inte får här, är ju så typiskt svenskar och gnälla och tjata om en massa skit.

Niklas skrev 2007-12-03 21:55:19 följande:
    Det finns en anledning till att du inte får använda de så som du vill.Skärp dig istället för att försöka skylla på andra.Skyll er själva om ni får böter för att ni gör fel.
  • alisandra

Så alla dom bilarna hade dötid?
    Det tror jag inte. Dessutom sa den manliga polisen att dom var ute efter bilar med dimljus nu.
    Och när vi stog där åkte en mötande bil förbi med dimljus, då ropade dom till en annan polisbil att ta den.

Niklas skrev 2007-12-03 21:59:17 följande:
    De brukar ibland ha dötid då de inte har några jobb. Då sysslar de med sånt. Kommer det in något värre än dimmljus så lär de snabbt omprioritera.Dimmljus ser man ju varje dag så någon gång lär de ta i lite så att folk slutar bryta mot lagen på det sättet.
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?