• WhiteTrash

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Öhhh... det här med dimljusen fick jag veta redan 2001 då jag började ta körlektioner på körskola.
    Dessutom säger det sig självt att man inte ska ha på både dimljus och halvljus, du bländar ju stackarna du möter.

alisandra skrev 2007-12-02 19:17:24 följande:
    Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?
  • WhiteTrash

LOL!!
    Vad är det här för svammel?!
    Ha igång dimljusen för att bilen ser sååååå grym ut!
    Byt bil då om det är så himla ful utan dimljus, eller så får ni helt sonika köra enbart vid dimma då ni lagligt kan ha igång dem!
    Att köra med dimljus+halvljus är lika bländande som att ha helljusen på.
    Kan bara tänka mig hur det skulle låta om du mötte bil på bil som inte stängde av helljuset vid möte.
    Väldigt omoget att som bilförare tänka på det där sättet.

alisandra skrev 2007-12-02 19:26:49 följande:
    Ja, att det är förbjudet visste vi ju. Men dom har inte kunnat göra något åt det förrens i fredags, då kom en ny lag som ger poliserna rätt att ge böter för det. Frut har dom bara kunnat ge dig en varning eller be dig stänga av dom.Vi har ju en sportbil och den är grym med dimljusen på.Men vem sitter och uppdaterar sig varje dag med vilka nya lagar som gäller? Man har ju viktigare saker för sig.Tycker dagens poliser är så jävla blåsta, hela systemet är blåst.
  • WhiteTrash

Du får mer än gärna kommentera det jag skrev åt dig också
    Är det så att era bilar blir så skitfula utan dimljus+halvljus eller?
    Då är det väl lätt värt lite böter för att se flashig ut på vägen, eller hur?

alisandra skrev 2007-12-06 21:49:25 följande:
    Haha, det var första gången på länge jag sett någon använda uttrycket LOL, haha.
  • WhiteTrash

Men snälla TS, det var ju du själv som i början av tråden skrev att er sportbil såg så jäkla grym ut med dimljus.
    Då undrar ju jag, är den väldigt ful utan dimljus? Jag drar den slutsatsen eftersom du gnäller så himla mycket över att dimljus i "fel" väderförhållanden är olagligt..?
    Eller är det då inte bättre att svälja stoltheten, be om ursäkt till polisen och snällt betala er bot och sen använda dimljusen korrekt?
    Eftersom du gjort en sån stor grej över att du inte får bruka dimljusen som du vill antar jag att dom är ytterst viktiga för bilens utseende?

alisandra skrev 2007-12-07 22:23:52 följande:
    Vi har snygga nya bilar så det ni har inbillat er att vi kör med dimljus för att göra våra fula bilar snygga är ju bara CRAP!
  • WhiteTrash

Jaha, då fattade jag väl fel då, men det var ju du själv som uttryckte dig såhär:

alisandra skrev 2007-12-02 19:26:49 följande:
    Vi har ju en sportbil och den är grym med dimljusen på.
    Har inte läst nått om nån sambo, trodde att det var du som tyckte bilen var grym.
    Ber om ursäkt i så fall
  • WhiteTrash

Har man din omogna attityd till lagar och regler gällande bilkörning ska man defenitiv inte köra bil!

alisandra skrev 2007-12-07 23:02:39 följande:
    Där håller jag inte med! Jag upplever nämnligen aldrig dimljus som bländande. Inte lika som helljus iallafall. Och är man så känslig kanske man inte ska köra bil.game set match skrev 2007-12-07 23:00:26 följande:
  • WhiteTrash

Hehe, jag väljer att inte lita på dig. Jag finner det svårt att tro att du är så vidare lugn när du hetsat upp dig så himla mycket bara i den här tråden

alisandra skrev 2007-12-07 23:05:25 följande:
    Jodå, det ska jag visste! Jag är en jävligt bra bilförare och lugn!
  • WhiteTrash
    alisandra skrev 2007-12-07 23:08:12 följande:
    Tro va du vill, jag vet hur jag är som bilförare.
    Jo, jag trodde också jag var jättebra bilförare när jag var 20.
    Men Lurvenpajsaren sa det så bra så jag citerar henne en gång extra för dig, och hoppas verkligen att du tar det till dig:
    Lurvenpajsaren skrev 2007-12-07 23:06:45 följande:
    Det tyckte jag också vid tjugo...nu vet jag att erfarenheten kommer med åren vilket gör att man blir ännu bättre. Mycket bättre än vad man var vid tjugo..!
  • WhiteTrash

Ska jag säga? Jag ställer några frågor till dig för att få klarhet över varför du är så arg. Men du har ju inte svarat på hälften av frågorna som ställts till dig.
    Istället slänger du ur dig grodor som tex "poliser är ju inte så smarta" "bilen är grym med dimljus på" "jävla löjligt att resurser läggs ner på sånt" etc.
    Vad är det för dumheter?

alisandra skrev 2007-12-07 23:18:47 följande:
    Haha, ska du säga? Bye!
  • WhiteTrash
    mintchocolate skrev 2007-12-09 01:56:55 följande:
    Nej, det verkar ju inte bättre. Usch, jag blir faktiskt upprörd.Den värsta och mest omogna kommentaren är ju: "Polisen borde prioritera annat." Tror de att de struntar i våldtäktsmän och mördare för att de stoppar en cyklist utan lysen? Om polisen skulle prioritera annat hela tiden, skulle ju inte dessa "smålagar" behöva finnas till, men nu finns de till av en anledning. Att köra med dimljus är farligt, att cykla utan lysen är farligt, att köra i 200 med MC:n är farligt. DÄRFÖR stoppar polisen er. Så ni inte ska utsätta er själva och andra för fara. Ni borde prioritera att följa lagan istället för att skylla på polisen som sköter sitt jobb alldeles utmärkt.
    word!
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?