• FruSascha

Vad hade er bebis för apgar poäng?

Min son hade 10-10-10, men nu har jag hört att man inte kan ha det, men det står ju klart och tydligt i min journal, så det borde man ju kunna ha. Någon mer som hade 10-10-10, och vad betyder det i så fall?

• Svar på tråden Vad hade er bebis för apgar poäng?
  • FruSascha

Ja då är det inte sant att man inte kan ha det då. Jag födde vaginalt om det har nån betydelse.

• FruSascha

Ja min son skrek innan han lämnat min kropp, när bara huvudet var ute typ, så kanske det var därför då. Det kändes lite halvskumt

• FruSascha
    viseversa skrev 2007-11-29 12:57:41 följande:
    har kollat upp det nu! 8-10-10 hadde lite stånkig andning när hon kom ut. vadå spelar det någon råll senare i livet eller??
    Nej det tror jag inte har någon betydelse alls. Jo förresten om de har grav syrebrist vid födseln kan det ju leda till hjärnskada och liknande senare, men de flesta får nog i alla fall 7 och uppåt och det räknas nog som normalt. Man kan ju inte vara helt fit for fight när man precis klämts ut genom en trång passage liksom
  • FruSascha

Det verkar som att siffrorna i alla fall ska gå uppåt, dvs 2-8-9 är bra, men 9-8-2 är mindre bra. Om det är tidsmässig poängsättning.

• FruSascha
    m3ssy skrev 2007-11-30 09:50:16 följande:
    Apgar står ju för Aktivitet, Puls, Grimaser, Hudfärg och Andning.. man kan få 2 p för varje del, dvs max 10 p totalt. Kollar efter 1, 5 och 10 minuter. Mina tjejer hade 9-10-10 och 8-10-10.. båda hade avdrag efter 1 minut alltså för färg och muskeltonus
    Tack m3ssy och WLR för förklarigen. Då fattar jag.
Svar på tråden Vad hade er bebis för apgar poäng?