• Marleen

uch vad detta är en pina

är nu i v 29 och ju närmre jag kommer denna förbannade förlossningen dest mer panik får jag. känner hur det kryper i hela kroppen o jag vill bara skrika.

jag har fått en igngsättning v 38+0 godkännd och vet att jag ska få bedövningar och så men ändå, vetskapen om att jags ka föda IGEN får mig bara att vilja lägga mig ner o sova o inte alls gå upp till jobbet eller gå upp o göra nått. bara sonen i mitt liv som får mig att orka med detta.
    visst min man hjälper o stöttar han me så gott han kan, men tror inte att han riktigt kan sätta sig in i detta hur jag känner. tror jag ingen kan som inte har dessa problemen själv.

vad ska jag göra?
    är ju drygt 9 veckor kvar tills lillan ut i världen. och fram tills nu så hatar jag att vara gravid p g a detta. vill aldrig mer vara med om detta igen... fan asså.

har sagt till min BM och hon skickade remiss till KLARA-gruppen eller aurora som de heter på många ndra ställen i sverige... men de har nu gått 5 veckor o ingen tid till mig än, dom har mycket att göra har jag fått som förklaring...

orkar snart inte mer... kan inte detta bara vara över snart....

• Svar på tråden uch vad detta är en pina
  • SIN74

Bra att du skrev här. Jag har läst flera trådar om förlossningsrädsla som varit riktigt bra. Får du inte så många svar nu så sök på inlägg om f-rädsla.
    Jag känner med dig. Gå och vänta på något man är rädd för. Det kan ju hjälpa åtminstone lite att få prata med likasinnade. Hoppas att du knyter bra kontakter här nu.
    Styrkekramar från mig!

Man bör sila mygg och svälja kameler. :)
  • Mircala

Gud vad jobbigt det måste vara för dig - det finns ju inte direkt ngn återvändo heller...
    Kan du inte själv ringa KLARA gruppen och trycka på? Förklara hur det är och hur det känns och att du måste få en tid inom RIMLIG framtid

Vem vet, kanske är det just den här förlossningen som du kommer att titta tillbaka på med ett ljust minne, jag hoppas det för din skull..

Lycka till!

• Marleen

inge mer än jag som känner såhär o vill dela med sig om hur ni kommer frammåt?

• Lyckligajag78

Jag var inne och kikade i ditt galleri och du har klarat av en förlossning innan (som jag vill föda) UTAN bedövning. Jag vill ha det så naturligt som möjligt,

MEN...
    vi kvinnor kanske ska ta och omvärdera prestationen i att föda barn. Det håller jag på med, dvs blir det för jävligt så blir det EDA har jag sagt till min sambo fast jag inte vill ha det egentligen.

Nu är jag lite nyfiken bara..men var ligger din rädsla?

• Marleen
    Lyckligajag78 skrev 2007-12-12 13:10:37 följande:
    Jag var inne och kikade i ditt galleri och du har klarat av en förlossning innan (som jag vill föda) UTAN bedövning. Jag vill ha det så naturligt som möjligt,MEN...vi kvinnor kanske ska ta och omvärdera prestationen i att föda barn. Det håller jag på med, dvs blir det för jävligt så blir det EDA har jag sagt till min sambo fast jag inte vill ha det egentligen. Nu är jag lite nyfiken bara..men var ligger din rädsla?
    jag födde en son utan nån bedövning alls. detta ville jag göra då... men eftre några timmar ca 13 timmar ville jag ha bedövning men fick inte detta för som trodde att jag skulle bli för svag för att orka då jag hade varit uppe väldigt länge + haft ont länge hemma innan jag kom in.
    spydde av lustgasen så den va inget för mig.

jag hade en förlossning på ca 32 timmar utan bedövning o när de va över va jag stolt som klarade detta.

nu ska jag föda IGEN och är livrädd att det ska bli långdraget o göra lika förbannat ont igen.

tror att du har missförstått min press o så lite detta som jag skrev om
  • Grönögat

Jag är också rädd, jag har aldrig fött förut, men jag tänker ta all bedövning jag kan få och jag ska ha EDA så fort som möjligt, jag är inte intreserad av att känna mig duktig eller något i den stilen, och jag vill heller inte vara naturlig, jag vill bara att det ska gå smidigt och relativt smärtfritt. Nu menar jag inte att du vill känna dig duktig, jag känner ju inte dig, jag bara beskriver hur just jag tänker om min förlossning.
    Jag kan ju egentligen inte råda dig eftersom jag är helt oerfaren, men om du ska ha bedövning så kommer det nog inte att bli som din första förlossning. Dessutom sägs det ju att med det andra barnet så går allt mycket lättare eftersom kroppen redan har varit med om att föda en gång tidigare.

• Marleen
    systersandra skrev 2007-12-13 19:30:56 följande:
    Varför ska du bli igångsatt?
    P G A förlossningsrädsla........
  • Ebbelina

Hej Marleen!
    Jag lider också av förlossningsrädsla och väntar nu mitt tredje barn. Första gången blev det en långdragen förlossning som slutade med sugklocka och allmän panik, andra blev en mycket bättre upplevelse trots att den också blev långdragen efter igångsättning (men smärtan var inte alls lika hemsk).
    Det du kan tänka på, som du säkert hört förr, är att risken att din förlossning blir lika utdragen som första är MYCKET liten.
    Hur har du tänkt kring bedövning denna gång då?
    Känner verkligen med dig, just nu (är i v 24) är min rädsla helt hanterbar, men jag vet ju att den stegras när dagen D kryper närmare...Jag kommer också att gå och prata med motsvarigheten till Aurora här.

• Marleen
    Ebbelina skrev 2007-12-14 07:37:56 följande:
    Hej Marleen!Jag lider också av förlossningsrädsla och väntar nu mitt tredje barn. Första gången blev det en långdragen förlossning som slutade med sugklocka och allmän panik, andra blev en mycket bättre upplevelse trots att den också blev långdragen efter igångsättning (men smärtan var inte alls lika hemsk).Det du kan tänka på, som du säkert hört förr, är att risken att din förlossning blir lika utdragen som första är MYCKET liten.Hur har du tänkt kring bedövning denna gång då?Känner verkligen med dig, just nu (är i v 24) är min rädsla helt hanterbar, men jag vet ju att den stegras när dagen D kryper närmare...Jag kommer också att gå och prata med motsvarigheten till Aurora här.
    hej hej.

jag ska ha EDA och eventuellt en lokalbedövning i slidöppningen..... lustgasen ska jag ej ha då jag mådde såååå illa sist när jag prvade den. kräktes en massa.

ja det stegras för var vecka man kommer närmare.... känns som om man vill krypa ur skinnet vissa dagar.

Men Klara-bm gruppen här e helt underbara o hjälper så gott de kan med info om bedövningar och dom bokade in ett köns-Ul till mig i tisdags då jag fick veta att vi ska ha en tös för att dom tyckte som jag att vet man vad man väntar finns det lite mer att se frammåt imot, blir mer värklighet att de faktist e så att man ska bli mamma igen.

hur går din vardag nu då när du har två barn och även e rädd för att föda igen?
  • Ebbelina

Just nu går det hur bra som helst, jag försöker att inte tänka alls på förlossningen ännu utan tar en dag i taget. Men ibland kommer ju minnesbilderna över en och man vill bara strunta i alltihop!
    Tror nog det kan ligga nåt i det där att man vet vem man väntar på och kan se fram emot det.
    Så du har varit på KLARA-samtal nu? När blir igångsättnigen?
    Håller mina tummar för att du ska få en toppenförlossning, jag hoppas min tredje ska bli helt perfekt

• JooCee

Om du tidigare fött utan bedövning och dessutom då hade en utdragen förlossning så har du verkligen känt dödsångest. Samtidigt så klarade du faktiskt av det, när man väl är mitt uppe i förlossningen så gör man ju det. Tiden innan, väntan, då man har tid att tänka är bra mkt värre, när man inte vet hur det ska bli, än själva förlossningen i sig.

Med alla de olika bedövningar man kan få så kommer din andra förlossning säkerligen bli en upprättelse för dig. Du kommer att komma in, bli igångsatt, kontrollerad regelbundet och en narkosläkare kommer att vara där i tid för att sätta en EDA. Som sagt, allt kommer att vara mycket mera kontrollerat, bara för dig. Dessutom har du faktiskt fött ett barn tidigare, som banat väg genom din kropp, den här gången vet din kropp vad den ska göra.

Jag rekomenderar dig verkligen att köpa "Att föda", finns på www.adlibris.com, billigt i pocketform.

Sen ang lustgas, kanske gav dom dig ett för högt procentantal till att börja med, jag tycker du ska försöka testa det igen och be om minsta möjliga intag för att sedan dra upp det om det känns bra. Det dövar väldigt bra utan att ta bort kontrollen, men man måste börja lågt för att öva sig på att använda den, börja öva redan i ett tidigt skede.

Lycka till!

• Marleen
    Ebbelina skrev 2007-12-14 07:49:59 följande:
    Just nu går det hur bra som helst, jag försöker att inte tänka alls på förlossningen ännu utan tar en dag i taget. Men ibland kommer ju minnesbilderna över en och man vill bara strunta i alltihop!Tror nog det kan ligga nåt i det där att man vet vem man väntar på och kan se fram emot det.Så du har varit på KLARA-samtal nu? När blir igångsättnigen?Håller mina tummar för att du ska få en toppenförlossning, jag hoppas min tredje ska bli helt perfekt
    ja jag har varit på ett samtal.
    'jag ska in på kontroll i v 38+0 för att sedan bestämma när igångsättningen blir.
    är tappen mogen o så så blir det samma dag eller ev dagen efter beroende på hur mycket dom har på avdelningen just denna dagen.

men du ska me på KLARA/Aurora samtal denna gången eller du klarar det själv tror du denna gången?

hade du bedövningar med tvåan? i så fall vilka? vad va annorlunda med att föda tvåan från ettan?
    om du vill svara :)
  • Ebbelina

Jo, jag ska gå på samtal den här gången också när förlossningen börjar närma sig. Även om stora skräcken inte skulle slå till så vill jag att mina önskemål och vad jag är rädd för finns i mina papper.

Med ettan hade jag EDA, fick den efter ett halvt dygn då smärtorna var outhärdliga och jag bara var öppen 4 cm. I efterhand trodde barnmorskorna att det kunde varit EDA:n som gjorde krystningen så utdragen (2 timmar) och att killen behövde förlösas med sugklocka, jag hade absolut inga krystvärkar.
    Med tvåan klarade jag mig utan EDA, vilket också var mitt mål eftersom jag var lite rädd för den efter första förlossningen, jag andades bara lustgas och det funkade bra för mig. Smärtan var helt annorlunda än första gången! Den var betydligt mer hanterbar och inte alls så intensiv. Kanske för att kroppen gjort det förr? Krystningsskedet gick också snabbare, men inte så snabbt för att vara andragångsföderska, jag krystade i 25 minuter.
    Som helhet var andra förlossningen mycket, mycket bättre och jag mådde också mycket bättre efteråt!

Svar på tråden uch vad detta är en pina