• Ebbelina

uch vad detta är en pina

Hej Marleen!
    Jag lider också av förlossningsrädsla och väntar nu mitt tredje barn. Första gången blev det en långdragen förlossning som slutade med sugklocka och allmän panik, andra blev en mycket bättre upplevelse trots att den också blev långdragen efter igångsättning (men smärtan var inte alls lika hemsk).
    Det du kan tänka på, som du säkert hört förr, är att risken att din förlossning blir lika utdragen som första är MYCKET liten.
    Hur har du tänkt kring bedövning denna gång då?
    Känner verkligen med dig, just nu (är i v 24) är min rädsla helt hanterbar, men jag vet ju att den stegras när dagen D kryper närmare...Jag kommer också att gå och prata med motsvarigheten till Aurora här.

• Ebbelina

Just nu går det hur bra som helst, jag försöker att inte tänka alls på förlossningen ännu utan tar en dag i taget. Men ibland kommer ju minnesbilderna över en och man vill bara strunta i alltihop!
    Tror nog det kan ligga nåt i det där att man vet vem man väntar på och kan se fram emot det.
    Så du har varit på KLARA-samtal nu? När blir igångsättnigen?
    Håller mina tummar för att du ska få en toppenförlossning, jag hoppas min tredje ska bli helt perfekt

• Ebbelina

Jo, jag ska gå på samtal den här gången också när förlossningen börjar närma sig. Även om stora skräcken inte skulle slå till så vill jag att mina önskemål och vad jag är rädd för finns i mina papper.

Med ettan hade jag EDA, fick den efter ett halvt dygn då smärtorna var outhärdliga och jag bara var öppen 4 cm. I efterhand trodde barnmorskorna att det kunde varit EDA:n som gjorde krystningen så utdragen (2 timmar) och att killen behövde förlösas med sugklocka, jag hade absolut inga krystvärkar.
    Med tvåan klarade jag mig utan EDA, vilket också var mitt mål eftersom jag var lite rädd för den efter första förlossningen, jag andades bara lustgas och det funkade bra för mig. Smärtan var helt annorlunda än första gången! Den var betydligt mer hanterbar och inte alls så intensiv. Kanske för att kroppen gjort det förr? Krystningsskedet gick också snabbare, men inte så snabbt för att vara andragångsföderska, jag krystade i 25 minuter.
    Som helhet var andra förlossningen mycket, mycket bättre och jag mådde också mycket bättre efteråt!

Svar på tråden uch vad detta är en pina