När man sätter tillbaka ett fryst ägg behövs inte alls samma hormonbehandling som vid ett "färskförsök". Det finns två metoder (som jag känner till ialla fall)
1. Ostimulerat FET (FET i naturlig cykel) - du kollar med ägglossningsstickor från ca mensdag 9, ringer in till kliniken när du får omslag. Några dagar efter omslag (beroende på hur lång tid dina embryon odlats) tinar dom upp ett embryo och du får sätta tillbaka det samma dag. Eftersom dom sätter in embryot efter det att du haft naturlig ägglossning skall det inte behövas några extra hormoner alls, varken före eller efter återsättning!
2. Stimulerad FET - du äter estradioltabletter (tex. Femanset) från första mensdagen (tror jag). Detta hämmar din naturliga ägglossning, men bygger upp din livmoderslemhinna så att den blir tjock och mottaglig. Du åker in på kliniken ett par gånger och kollar slemhinnans tjocklek med vul. När den är lagomt tjock, efter kanske 14-20 dagar, tinar dom och sätter tillbaka ett embryo. Eftersom du inte haft egen ägglossning måste du ta progesteronvagitorier några veckor efter återsättningen.
Jag har gjort båda varianterna och båda metoderna är mycket lindrigare än att göra ett helt färskförsök. Väntan mellan återsättning och testdag är dock lika lång och påfrestande .
Man räknar med att ca 70% av alla frysta embryon överlever frysningen/tiningen, men det är väldigt individuellt - för vissa par överlever inga embryo, för andra klarar sig i princip alla! Chansen att bli gravid efter FET är generellt något lägre än efter ET, men det beror troligen på att man vid ET sätter tillbaka det allra finaste embryon och dom som fryses ner ofta är av lite sämre kvalitet. Dessutom kan vissa av embryona kanske ta lite skada av frysningen/tiningen. Två av embryona jag fått tillbaka har tex. "tappat" en cell och varit trecelliga vid återinförandet. Dessa embryon har i regel lite lägre chans att ge upphov till en graviditet - men även här är det mycket stora individuella variationer.
Lycka till!