• Majimaj

Någon som gjort IVF med frysta ägg

Hej! Jag har gjort ett misslyckat IVF.Visade neg.på test dag 14nov.Jag ringd till RMC och vi ska göra ett nytt försök.Skulle ringa dom när jag får mens i Jan.Vi har två ägg i frysen,men hur går det till?Jag läste nå´n stans att man fick börja med nedreglering igen.Men hur länge gör man det?Finns väldigt lite info att hitta om detta.

• Svar på tråden Någon som gjort IVF med frysta ägg
  • Hanna 77

Det är olika hur man gör med FET (=frozen embryo transfer), om man gör stimulerad eller ostimulerad. Jag har gjort stimulerad på Sophiahemme och det gick till så att jag fick börja med puregon-sprutor i jättelåg dos (50 enheter) ca 7 dagar. Sen tog jag en ägglossningsspruta och sen så skulle man ha fört in ägget 4 dygn efter ÄL-sprutan. Det gick tyvärr inte för vårt ägg överlevde inte upptiningen. Jag behövde alltså bara ta sprutor några dagar och sen ÄL-spruta. Ingen nedreglering alltså. Man kan säkert göra på olika sätt.

• majsalotta

När man sätter tillbaka ett fryst ägg behövs inte alls samma hormonbehandling som vid ett "färskförsök". Det finns två metoder (som jag känner till ialla fall)

1. Ostimulerat FET (FET i naturlig cykel) - du kollar med ägglossningsstickor från ca mensdag 9, ringer in till kliniken när du får omslag. Några dagar efter omslag (beroende på hur lång tid dina embryon odlats) tinar dom upp ett embryo och du får sätta tillbaka det samma dag. Eftersom dom sätter in embryot efter det att du haft naturlig ägglossning skall det inte behövas några extra hormoner alls, varken före eller efter återsättning!

2. Stimulerad FET - du äter estradioltabletter (tex. Femanset) från första mensdagen (tror jag). Detta hämmar din naturliga ägglossning, men bygger upp din livmoderslemhinna så att den blir tjock och mottaglig. Du åker in på kliniken ett par gånger och kollar slemhinnans tjocklek med vul. När den är lagomt tjock, efter kanske 14-20 dagar, tinar dom och sätter tillbaka ett embryo. Eftersom du inte haft egen ägglossning måste du ta progesteronvagitorier några veckor efter återsättningen.

Jag har gjort båda varianterna och båda metoderna är mycket lindrigare än att göra ett helt färskförsök. Väntan mellan återsättning och testdag är dock lika lång och påfrestande .

Man räknar med att ca 70% av alla frysta embryon överlever frysningen/tiningen, men det är väldigt individuellt - för vissa par överlever inga embryo, för andra klarar sig i princip alla! Chansen att bli gravid efter FET är generellt något lägre än efter ET, men det beror troligen på att man vid ET sätter tillbaka det allra finaste embryon och dom som fryses ner ofta är av lite sämre kvalitet. Dessutom kan vissa av embryona kanske ta lite skada av frysningen/tiningen. Två av embryona jag fått tillbaka har tex. "tappat" en cell och varit trecelliga vid återinförandet. Dessa embryon har i regel lite lägre chans att ge upphov till en graviditet - men även här är det mycket stora individuella variationer.

Lycka till!

• Majimaj

Ok, då ska jag försöka att inte ha förstora förhoppningar att det ska lyckas denna gång.Men tack för svaren,nu vet jag lite bättre hur det går till.Vi får väl se vilken av metoderna det blir.Men det verkar som att stimulerd FET är mer påfrestande psykist sett.Vet inte vilken av dom jag ska hoppas på.Men det blir som det blir.

• majsalotta

Om du har egen och regelbunder ägglossning kan du säkert få göra återsättning i ostimulerad cykel. Jag vet inte om den ena eller andra metoden ger bättre resultat... Jag gjorde min första FET i ostimulerad cykel och eftersom jag inte blev gravid tyckte läkaren att jag skulle testa stimulerad gången därpå - och då blev jag gravid men fick tidigt missfall.

Jag tyckte inte att den stimulerade behandlingen jag gjorde var så påfrestande, förutom att man blir så påtagligt medveten om processen under en längre tid eftersom man måste komma ihåg att ta tabletterna och göra undersökningar. Ostimulerat var nästan som en "vanlig" cykel.

• majsalotta

Och du - det är klart att du skall tro på att det skall lyckas! Hoppas jag inte gjorde dig nedstämd med min "statistik"... Om ni har två embryon i frysen så är det rätt goda chanser att det skall lyckas med något av dom. Hoppas det går bra för er!

• Majimaj

Det är ok.Men jag far upp och ner nu i humöret.Det är rena berg och dalbanan.Ibland kan det vara bra att vara förberedd på statistik, och det är ju bara statistik det är ju inget som man ska fästa sig för hårt vid.Vi får två försök från landstinget,ska göra andra nu och kommer nog inte ha råd att göra fler.Det är ju en ganska kostsam prosses.Så givetvis lägger jag alla mina förhoppningar till detta försök.Måtte det lyckas.Tids nog får jag ju veta svaret.
    Jag har regelbunden äl så det kanske blir ostimulerat då,det får jag reda på när det blir dax.

• Greta Anna

Hej ville också veta lite om FET, kan bli av till våren för min del. Vet ni några bra sidor på nätet att läsa mer på?

• Kwela

Jag är på RD 9 idag efter mitt första FET. Vi gjorde ett ostimulerat FET. Vi hade tre ägg i frysen och det första klarade upptiningen men tappade en cell.

Lycka till!

Skolsköterskan på högstadiet hade fel ...
  • tinkerbell

jag har gjort ivf både med ef o fet,,lyckades med båda men fick missfall båda gångerna.dock så fick jag 2 st embryon insatta båda gångerna,,ska göra ett nytt försök med fet snart.så jag hoppas på ett + ,,får hålla tummarna att det går vägen.

• Kwela

Tinkerbell- beklagar dina missfall och jag hoppas verkligen att det ska gå vägen på nästa försök.

Majimaj- hur går det för dig? Har du satt igång? Blir det stimulerat?

Jag testade neg i dec och väntar nu på nytt fet

Väntar på FET...
  • Oliwetti

Hej!

Jag och min vän har gått igenom ivf och har nu startat en podd i ämnet. Vet inte hur ni känner men vi mådde skit under vår tid och tycker att det saknas forum där vi fritt kan prata om våra känslor och upplevelser.

Vi pratar om allt från spökstreck, ägguttag, dumma kommentarer fr ovetande personer och symptom.

Första avsnittet ligger ute nu o vi hoppas verkligen att podden kan vara en stöttning för någon av er där ute.

RUVARPODDEN - nya avsnitt varje torsdag

Svar på tråden Någon som gjort IVF med frysta ägg