• becky J

Sfinkterruptur del 7

Jag födde min son för bara fem dagar sedan. Efter en väldigt smidig förlossning så blev det dax att krysta ut honom och då gick både hans syresättning och hjärtljud ned så det blev sugklocka (det visade sig att det var en knut på navelsträngen). De ryckte honom med ett ryck tills huvudet stod i genomskärning, och nästa värk krystade jag ut honom själv. Dock kom han med ena handen vid kinden så jag vet inte om det var sugklockan eller att han hade handen så som gjorde att jag sprack.

Hursomhelst så fick jag en perinealbristning grad 2 och blev sydd i en timme efteråt. Nu har jag upptäckt att jag blivit felsydd och har två hudflikar som sticker ut nere vid mellangården. Är det någon av er som har några erfarenheter av detta? Jag är ju fortfarande nyförlöst, men det gör ganska så ont dessa hudflikar. Det är tydligen bitar av slidväggen som de missat att sy fast någonstans.

När jag pratade med min barnmorska så rekommenderade hon att jag väntade tills allt var läkt och sedan skulle en läkare kolla på det och kanske ge mig en remiss till att få det fixat. Min barnmorska trodde de skulle bränna/etsa bort flikarna om jag fick igenom ingreppet. Jag tycker det är jättejobbigt att inte veta om jag kommer att få bli återställd där eller inte och att en läkare ska fatta det beslutet. De sydde ju fel, så jag vill bli garanterad att få det gjort.

Är det någon av er som har haft en perinealbristning grad 2? Hur länge tog det för er innan det inte gjorde ont längre?

Svar på tråden Sfinkterruptur del 7