Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Sfinkterruptur del 7

Så skönt att läsa att allt gått bra! Jag är nämligen mycket tveksam till att föda vaginalt om det blir en graviditet till!!!

• Gladhannapanna

Jag har faktiskt bett om remiss till Aurora för att våga bli gravid igen. Dottern är ett år och jag har framfall fortfarande, så himla trist. När det gäller sr så har jag inga problem längre, men är jättenoga med att gå på toa varje dag och inte bli hård i magen. Sex funkar rätt bra, men inte alla ställningar tyvärr.

• Gladhannapanna

Mimer, jag tror att vi väntade tre månader innan vi försökte. Massa glidmedel och lugnt och försiktigt, jag var jätterädd att det skulle göra ont, men det gjorde det inte! Men bakifrån funkar fortfarande inte tyvärr, har en flik som läkt snett. Min gynekolog har sagt att hon inte vill ge mig fler ärr i onödan utanatt jag ska tänja och massera med olja vilket jag aldrig kommer ihåg! Vi hade kondom första gångerna innan spiralen satt på plats.

• Gladhannapanna

Klematis: även om mina bristningar inte beror på klantighet så känmer jag igen mig i dina tankar kring en andra förlossning. Därför har jag fått remiss till Aurora för att prata igenom det hela och se över alternativ inför en andra graviditet. Kanske vore ngt för dig?

• Gladhannapanna

Klematis: Jag kommer att gå på aurora för att våga bli gravid igen. Visst är det barnmorskor som jobbar där, men alla barnmorskor är ju inte som den du mötte!!! Jag beklagar verkligen det bemötande du fick! För mig var det helt tvärt om, den bm som förlöste mig erbjöd på studs att vi skulle pratas vid om jag hade frågor efteråt. hade ett jättebra telefonsamtal med henne ett par veckor efter förlossningen coh skulle gärna bli förlöst av henne igen trots bristningarna!

• Gladhannapanna

Becky: Jag hade en grad 3 bristning, dvs hela mellangården och delar av slutmuskeln. När jag var på efterkontroll hos gynekolog hittade hon en felläkt flik uppe i slidan som hon penslade med ngt som gjorde att den försvann, gjorde inte ont vad jag kommer ihåg.

Jag har framfall och det besvärar mig fortfarande ca 14 mpnader efter förlossningen, men ont har jag inte haft sedan ett par månader efter.

• Gladhannapanna

Jag hade Skandia och fick ersättning. Skrev en skadeanmälan och bifogade den sida av förlossningsjournalen där det står vilka bristningar, hur stor blodförlust osv. Vet inte om jag fick ersättningen pga bristningen eller blodförlusten (2,2 liter). Fick ca 1000 kronor har jag för mig, så det är inga stora belopp direkt!

• Gladhannapanna

Norgesessan: jag har för mig att barnet var försäkrat de första sex månaderna om man hade en gravförsäkring, men att skyddet inte var det bästa.

• Gladhannapanna

Caerulius: Det skulle jag itne tro att du får, grav försäkringarna är inte så täckande som man kan tro, tyvärr!

Dessutom tror jag inte att du kommer att behöva speciell rehab som kostar mer. Jag fick gå till en specialutbildad sjukgymnast och fick knipövningar. Operation har jag sluppit, diskuterade med min gynekolog senast och hon tycker inte att man ska skapa mer ärrvävnad i mitt underliv om det itne är nödvändigt. Har framfall som ev kommer att opereras men då måste jag ha fött alla barn jag vill ha först.

• Gladhannapanna

Jag fick också reda på att jag skulle göra mitt återbesök hos en gynekolog och inte hos en bm. Det talade jag om för min bm när jag ringde henne och jag fick komma både till MVC's gynekolog och min bm. Dessutom bokade jag tid lite längre fram hos min vanliga gynekolog och jag gått hos i flera år.

• Gladhannapanna

Min förlossning var helt ok förutom sr bristningen, plus bristningarna framåt runt klitoris mm. *ryyyyys*

Jag ska träffa en Aurora bm i mars för att diskutera mina möjligheter till snitt innan jag vågar bli gravid igen!

Svar på tråden Sfinkterruptur del 7