• TeeTee

Julpynta med 1-åring hemma?

Hur gör ni?

Min underbara son är i åldern där ALLT skall undersökas. Allt skall rivas ner från fönsterbänkar, bord, bokhyllor etc. Vi har lås på precis allt: lådor, toalettstolen, rubbet. Och lägenheten är i princip tom från 1 meter och neråt.

Nu undrar jag med julpynt! Jag älskar julen och att julpynta, men det känns helt kört att ha massa krimskrams stående, då sonen bara kommer att riva ner och förstöra alternativt äta upp det.

Julgardiner kan man väl hänga upp och adventsljusstaker i de fönstren han inte når. Men sen då? Hur gör ni med julpynt? För inte att tala om julgran!? -det känns inte som ett alternativ i år!

Doktor; är det ADHD? -Nej det är en vanlig skitunge!
  • Svar på tråden Julpynta med 1-åring hemma?
  • TheMilky
    TeeTee skrev 2007-11-26 11:10:05 följande:
    Jag tror att det där funkar med vissa barn. Men jag är tyvärr väldigt tveksam till att det funkar på min son. Har testat allt för att få honom att förstå att han inte får pilla på farliga grejer. Men inte ens när han fick våran golvlampa över sig så glaskupolen gick i tusen bitar lärde han sig. Dagen efter var han och pillade på den lampan igen.
    Aj då Ja då vet jag inte
  • morotsland

Barn är OLIKA. Vissa barn river och röjer och det spelar ingen roll att man visar tusen gånger hur man ska göra. (Och inte har det med kön att göra, mina två söner är helt olika på den fronten.) Ni som säger att det bara är att ha pynt framme och visa hur man gör, ni menar såklart inget illa men ni har faktiskt ingen aning om hur det är att ha lite vildare barn.

• Frezalo

Har oxå en son som är otroligt nyfiken och ska känna på ALLT. Det har funkat bra med julpynt, men jag har hängt det i sån höjd att han inte når. Julgransproblemet löser vi genom att ha en julgransfot i gjutjärn, ställa granen i ett hörn och på så sätt kunna sätta fast två snören i den som vi spikar fast i väggen.
    Hoppa inte över julpyntet. Julen är den bästa tiden på året för både barn och vuxna med barnasinnet kvar. Det blir så mycket färger och glitter för barnen att titta på. Pynta med sånt som det inte gör något att sonen leker med, och annat pynt hänger ni där han inte kan nå. LYCKA TILL och GOD JUL!!!

• pompes pappa

Bra tråd... Jag köpte en adventsljusstake i förrgår och igår hade min 15 månaders pojk sönder den..... Så jag behöver lite julpyntstips....

Adventsstjärnorna i fönstrena kan han bara inte få tag i.Det har jag tänkt på.

Jag har tänkt att man kan placera ut små grisar och tomtar i marsipan, om han skulle äta dem, så är det ju inte giftigt iallafall.

• TeeTee
    pompes pappa skrev 2007-11-26 12:51:15 följande:
     Jag har tänkt att man kan placera ut små grisar och tomtar i marsipan, om han skulle äta dem, så är det ju inte giftigt iallafall.
    jo, men hur festligt ser det ut med huvudlösa grisar lite varstans i lägenheten?
    Doktor; är det ADHD? -Nej det är en vanlig skitunge!
  • milimina

vi ska ha julgran, men vi kommer sätta fast den i taket med en rejäl krok. köpte en stor förpackning plastkulor på ikea att hänga i den, och glittret lär han ju riva loss och går unt med, så jag kommer lägga nån slinga längst ner som blir "hans". men var hittar man julgransfot i gjutjärn?! låter som nåt för oss, tipsa gärna!! (vi har ingen fot alls just nu) så mycket övrigt julpynt har vi faktiskt inte, gillar inte prydnadsgrejer utan det räcker så gott med gardiner, ljusstakar/stjärnor och gran.

sen måste jag säga som ladyline, det funkar säkert för vissa barn att visa och låta dem känna, men sen finns det de som är som junior. såna som, ehm, tar för sej lite mer

• ejja81

får ställa det lite högre upp,,å inte så dem får tag på dem,
    här rörs allt men julpynta blir det,,men som sakt ställer det högt upp så dem inte når,,,värre blir det med granen=) men får säga aja baja å ha koll,,,,

• Aurora

min 15månaders son lär ju välta granen...han är på precis allt..måste fixa nån bra lösning till just granen.hade aldrig problemet med min dotter,hon satt bara intill granen å tittade.

• Birgitta2
    milimina skrev 2007-11-26 13:08:23 följande:
    men var hittar man julgransfot i gjutjärn?!
    Jag har en sån! Kanonfin. Men... nu när jag börjar komma upp i åren, orkar jag knappt lyfta den. Men jösses så bra den är när katterna kastar sig upp i granen... Den har bara vält en enda gång!

Jag minns inte var vi hittade den, men fråga i de större affärerna, har de inte den själva så kanske de vet var du skall få tag på den.
  • Birgitta2
    Birgitta2 skrev 2007-11-26 21:06:20 följande:
    Men jösses så bra den är när katterna kastar sig upp i granen... Den har bara vält en enda gång! .
    Alltså.. själva foten välte inte, men granen. Jag hade satt fast den lite dåligt.
  • Madde1986

Jag pyntar från en meter å uppåt ungefär . I storarummet där vi ska ha granen ska vi sätta upp grindar, så där innen kan man ju pynta som vanligt. Så där inne får han bara vara med oss.

24/12 -06 Kom min älskade William
  • michiara
    TeeTee skrev 2007-11-26 12:59:45 följande:
    jo, men hur festligt ser det ut med huvudlösa grisar lite varstans i lägenheten?
    *skrattar högt* det var det bästa jag hört på länge

ska lusläsa denna tråd för min dotter går fram som en tornado i lägenheten och förstör allt i sin väg.
  • lövet2

Så här har vi gjort:
    Till första advent har vi satt upp stjärnor och ljusstakar - ingenting annat. Elljustakar i fönstren har vi på olika sätt satt fast sladdarna på, t ex genom att linda sladden runt fönsterbrädan. Vanliga ljusstakar med levande ljus har jag ställt undan när de inte varit tända.
    Kvällen före julafton har resten av julsakerna kommit upp. Julgranen ställer vi i ett hörn, och vid behov kan man knyta fast den. Bara att sätta en liten krok i väggen och knyta ett snöre runt granen. Ömtåligt högst upp och nedtill bara plast. Vi har också ställt en stadig fåtölj framför granen, för att inga barn ska kunna springa rakt i den.
    Bonader på väggen är inget problem, och det går att undvika hängande juldukar. Bara bordslöpare är en bra lösning. Porslinstomtar högre upp och sämre till än saker i trä eller plast.

Den stora fördelen med att ta fram julsakerna först kvällen före julaftonen, är att på julaftonsmorgonen är det inte vardag. Barnet har visserligen en massa roliga nya saker att undersöka, men samtidigt så är allt i hemmet så annorlunda mot dagen före, så det brukar mer bli en förundrad och försiktig nyfikenhet. Dessutom konkurrerar julsakerna med godsaker att äta, kanske en morgonjulklapp, släktingar på besök, tecknat på TV och annat kul. Runt barnet finns också vuxna som inte är stressade utan som har tid att avleda barnets nyfikenhet när den blir för våldsam.
    Efter julhelgen är julsakerna inte nya längre, och följaktligen inte lika spännande. Då går det också att ta bort eller flytta sådant som ligger i farozonen. En kortare julperiod, men då hinner ni å andra sidan inte bli less!

• Neko

Vi ska kanske ha en bordsjulgran men inte en stor...

• Frezalo
    milimina skrev 2007-11-26 13:08:23 följande:
    vi ska ha julgran, men vi kommer sätta fast den i taket med en rejäl krok. köpte en stor förpackning plastkulor på ikea att hänga i den, och glittret lär han ju riva loss och går unt med, så jag kommer lägga nån slinga längst ner som blir "hans". men var hittar man julgransfot i gjutjärn?! låter som nåt för oss, tipsa gärna!! (vi har ingen fot alls just nu) så mycket övrigt julpynt har vi faktiskt inte, gillar inte prydnadsgrejer utan det räcker så gott med gardiner, ljusstakar/stjärnor och gran. sen måste jag säga som ladyline, det funkar säkert för vissa barn att visa och låta dem känna, men sen finns det de som är som junior. såna som, ehm, tar för sej lite mer
    Tror de finns på RUSTA.
  • Birgitta2

Inflyttad 07 skrev 2007-11-30 11:58:22 följande:

Tror de finns på RUSTA.
    Ja! Det var ju där jag köpte min för några år sen. Har bara goda erfarenheter av den.
  • MiniPyret

Här blir det bara julstjärnor och ljusstakar sen får resten av pyntet stå ovanligt högt upp i år!

• milimina

hittade en jättefin julgransfot i gjutjärn på åhléns faktiskt, vilket passade utmärkt eftersom jag hade presentkort där 350kr, den är formad som en stjärna och sjukt tung! den och krok itaket, så ska nog granen klara sej från både katter och vilda bebisar

• InteVetJag

vi skippar nog en vanlig julgran i år kanske en lite å ha på ett bord el nåt, sonen är 15mäader. men resten kör vi på med=)

• Tjej 83

vad är de för roliga barn ni har hihi
    vår dotter är 16 mån o jaa hon petar på allt. men hon slänger det aldrig i marken.
    idag har hon gått o burit på en fin lila tomte som jag gillar, men inte rädd att hon ska ta sönder den.
    hon leker med den som om de vore en docka
    ja kaninte vänta med alla mina tomtar så på sönda åker allt fram.
    o hon får så klart hjälpa mig o plocka upp det o ställa i fönster o på bord.

hon är inte alltid ett lungt barn hon kan busa hon med.
    men jag tror aldrig hon skulel riva ner granen.
    visst ska hon säkert ta en kula eller två, men bara säga nej så går hon.

vi har aldrig tagit bort något vi har bara sagt nej, och det har funkat på henne som tur är hehe..

men lycka till alla andra

Svar på tråden Julpynta med 1-åring hemma?