• Dryorophus

Aprilpappor 2008 del 2

Öppnar en ny då den andra stängdes.
    Lägger inte "tabellen"

BF
    2/4 - Dryorophus 23 år - Uppsala - Första barnet
    BF 3/4 - HenrikB 23 år - Uppsala - Första
    BF 7/4 - Tibita 23 år - Malmö - Första barnet
    BF 8/4 - Luffare 29 år Karlstad Första barnet
    BF 9/4 - AYE 28 år - Mölndal - Första barnet
    BF 9/4 - Don Thomaso 34 år - Borlänge - Första barnet
    BF 9/4 - Guggu 25 år - Tullinge/Stockholm - Första barnet
    BF 10/4 - Muppen 20 år Kramfors Första barnet
    BF 13/4 - JojjeB 38 år - Viksjö (Järfälla, Stockholm) - Andra barnet
    BF 13/4 - Pappa i april 39 år - Linköping - Första barnet
    BF 16/4 - Pappoak - Linköping - Första barnet
    BF 16/4 - Emiliaspappa 21 år - Landskrona - Andra Barnet
    BF 17/4 - crusty 34 år - Aspudden (Hägersten, Stockholm) - Första barnet
    BF 17/4 - Sugardaddy 29 år - Umeå - Första barnet
    BF 25/4 - medivh 25 år - Örebro - Tredje barnet
    BF 27/4 - logix 35år - Norrköping/Stockholm - Första barnet (Frugans 3:e)
    BF 27/4 - hubble 27 år - Nyköping - Första barnet
    BF 29/4 - punkpappa 23 år - Fagersta - Första barnet

• Svar på tråden Aprilpappor 2008 del 2
  • punkpappa

Finns det grupper för enbart pappor också...
    Det låter ju fantastiskt om det är seriöst och man får lära sig vettiga saker.

• AYE

Det verkar inte som att vi har några pappagrupper här på den västra sidan av Sverige, men däremot finns det ju föräldragrupper.

• JojjeB

Finns då här i Stockholm. Det var två möten före, och ett möte efter födseln. Mötena före var mest för att diskutera födsel och hur man kunde stötta mamman på olika sätte före och under födseln. Mötet efter handlade mest om olika saker som man kunde fundera på som pappa. Alla möten utgick från vad vi som pappor undrade över. Mötet hölls i vårt fall av en psykolog som var fyrabarnspappa. Det var mycket bra.

• AYE

JojjeB skrev 2008-01-20 16:09:33 följande:

Finns då här i Stockholm. Det var två möten före, och ett möte efter födseln. Mötena före var mest för att diskutera födsel och hur man kunde stötta mamman på olika sätte före och under födseln. Mötet efter handlade mest om olika saker som man kunde fundera på som pappa. Alla möten utgick från vad vi som pappor undrade över. Mötet hölls i vårt fall av en psykolog som var fyrabarnspappa. Det var mycket bra.
    Låter ju kanon. Låter som att nåt sånt borde finnas här med... Vem är det som anordar pappagrupperna?
  • punkpappa

Jag har en fråga till alla er...

Hur mycket har ni läst om själva graviditeten osv?

Det känns verkligen som att jag inte kan någonting!
    Jag pratar om "trimestrar" och "foglossningar" osv.

Vet ni hur det fungerar?

Jag vill lära mig, men det är liksom stopp i hjärnan.
    Det är som att försöka lära mig att sticka vantar,
    det rätta intresset verkar inte finnas. Men det
    borde väl finnas??? Eller är det normalt att
    inte vara lika fixerad som mamman i all denna
    graviditetslitteratur???

• Dryorophus

Det är helt normalt...
    Ingen av de blivande pappor som går i min föräldrargrupp har läst något alls, medan alla fruntimmer har läst alla böcker och artiklar som finns.

Jag har förökt flera ggr, men tycker att det är skit svårt.
    Lättare att få informationen via tjejen som redan läst allt, och möäjligtvis prata med andra kompisar som varit med om det hela.

• JojjeB

AYE: det fanns anmälningslistor hos MVC.

• AYE
    punkpappa skrev 2008-01-22 14:07:07 följande:
    Jag har en fråga till alla er...Hur mycket har ni läst om själva graviditeten osv?Det känns verkligen som att jag inte kan någonting!Jag pratar om "trimestrar" och "foglossningar" osv.Vet ni hur det fungerar?Jag vill lära mig, men det är liksom stopp i hjärnan.Det är som att försöka lära mig att sticka vantar,det rätta intresset verkar inte finnas. Men det borde väl finnas??? Eller är det normalt att inte vara lika fixerad som mamman i all dennagraviditetslitteratur???
    2 goda vänner till mig som också ska ha barn har läst på ordentligt om... allt. De kan mer än den blivande mamman. De har väl ett behov av att ha koll på situationen. Jag har läst det jag känt att jag behöver veta men framförallt finns det många i min närhet, systrar, kompisar, föräldrar etc att vända sig till när jag undrar över nåt. Barnmorskan har också varit fantastiskt lugnande och informativ.
    Kort sagt så tar jag reda på vad jag behöver veta för stunden och oroar mig inte för vad som kan hända, och läser därmed inte på om vad som kan hända.
    Hade ett tidigare ex som jobbade på en förlossningsavd och jag fick veta alldeles för mycket vad som pågår där inne...
  • crusty

Jag har väl inte läst så där överdrivet mycket, tjejen där emot har läst allt som går att läsa + lite till...men vi har nog rätt så bra koll på läget ändå. En kompis till tjejen och hennes kille hade tydligen varit rätt så så risigt förberedda, det gick ju sådär kan jag väl avslöja, så nu ska det profylaxas utav bara helvete här..

• AYE

10 veckor kvar. Har insett på allvar att livet förändras rätt drastiskt om ett tag.
    Man kan inte ens gå till tvättstugan utan att ha ett litet barn med sig (om man är ensam hemma då förstås). Haha, undrar hur många ggr man glömmer barnet när man ska nånstans? Puff, kommer bli en omställning som heter duga iaf.

Svar på tråden Aprilpappor 2008 del 2