Inlägg från: JojjeB |Visa alla inlägg
  • JojjeB

Aprilpappor 2008 del 2

Det blev fantastiskt snyggt i alla fall!

Nej min kona brukar inte "anmäla" rörelser i magen riktigt när som helst. Dock är det ju grymt fräck när man känner rörelserna därinne.

Förra graviditeten pratade och sjöng jag mycket till magen från ungefär vecka 20 fram till förlossning (v 42+). Jag tror själv att det bidragit till att sonen blivit lugn och trygg.

Jag kanske skall säga att jag inte är vidare på sjunga (förklarad tondöv på högstadiet av musikläraren..), men det kanske inte spelar så stor roll.

• JojjeB

Ok, lite dött här ett tag.
    Vad kallar ni magen?
    Vid vår första graviditet blev det lite olika namn i olika stadier (fröet, sixten, bebisen), men så här långt har det bara blivit bebisen.

• JojjeB

Sonen (ett år och tio månader) fick frågan av frugan vad "bebisen" skulle heta.Svaret kom omgående:
    -Lillasyster!
    Undra om han vet något som inte jag vet?

• JojjeB

Det var länge sedan jag var in här nu. Sparkarna känns tydligare för varje dag, och nu syns de tydligt också. Då vi redan har de mesta barngrejorna kommer vi inte köpa så mycket denna gång (har jag inbillat mig i alla fall), men det var i denna tidsperiod som vi började köpa saker till Ville. Hur är det för er; barnvagn (en-två?), babysitter, bärsele (sjal?), babyskydd, kläder, ny bil m.m.?

• JojjeB

Någon som börjat i pappagrupp ännu?
    Jag gick i en förra gången och det var riktigt bra. Det skiljer förmodligen på vem som håller i den, men det var bra att diskutera bara med pappor.

• JojjeB

Finns då här i Stockholm. Det var två möten före, och ett möte efter födseln. Mötena före var mest för att diskutera födsel och hur man kunde stötta mamman på olika sätte före och under födseln. Mötet efter handlade mest om olika saker som man kunde fundera på som pappa. Alla möten utgick från vad vi som pappor undrade över. Mötet hölls i vårt fall av en psykolog som var fyrabarnspappa. Det var mycket bra.

• JojjeB

AYE: det fanns anmälningslistor hos MVC.

• JojjeB

Fyrabarnspappan:
    Vad köpte ni för sorts syskonvagn? En sådan där bred variant, eller en där de ligger "på varandra" (typ Phil&Teds)?
    Vi håller på och diskuterar för fullt vad vi skall satsa på så att vår tvååring kan åka med "nykomlingen".
    Sedan funderar vi även på hur vi skall göra med barnstolen+babyskyddet. Barnstolen till tvååringen har vi på mittenplatsen bak (fungerat utmärkt för oss hela tiden). Dock har vi inte bestämt hur vi skall göra när vi har ett babyskydd också. Någon som vet vad det kostar att montera bort krockkudden på en Saab 9-5?

• JojjeB

Fyrabarnspappan:
    Verkar vara ett bra tips. Skall ta upp detta alt. med "Chefen".
    Många tack!

• JojjeB

Välkommen!
    Listan börjar bli maffig nu. Skall bli spännande när det börjar komma rapporter på "nedsläpp". Antar att någon i uppsalamaffian blir först ut?

• JojjeB

Vi körde utan profylax med förstlingen och kände inte att vi saknade något precis. 2 000 kr känns som rena rånet. Fast funkar det kan det ju vara värt det..Vi använde en Tense-maskin som vi fick hyra för några hundralappar som fungerade väldigt bra som smärtlindring i början. Sedan när dundervärkarna satte in blev det epidural (ryggmärgsbedövning).

Svar på tråden Aprilpappor 2008 del 2