• solida

Köp av omplaceringshund

Hej! Jag och min sambo har efter moget övervägande av för- och nackdelar bestämt oss för att försöka få tag på en hund till familjen. VI vill gärna köpa en äldre hund, ett par år kanske, som behöver komma till ett nytt hem. Vi har tänkt oss antingen en golden retriever eller en labrador.
    Nu börjar våra eftersökningar bära frukt och snart ska vi titta på en hund (labrador). Undrar då om ni har några tips på vad vi absolut måste ta reda på om hunden innan vi köper den. Vad ska vi kolla upp, hur kan man göra det? Vad ska vi fråga den nuvarande ägaren? Hur vet man om hunden mår bra av att komma till oss och de förutsättningar vi har? Vilket pris är rimligt?

Vi undrar egentligen allt så det är bara att mata på med tips!

OBS! Vi har haft hund förr och vet en del grundläggande så behöver inga påhopp eller kommentarer om detta.

• Svar på tråden Köp av omplaceringshund
  • LjuvligaJulia

Hej TS...en viktig sak att komma ihåg är att en omplaceringshund oftast placeras om pga. nånting. Kan antingen vara att den är ouppfostrad att ägaren inte klarar av den mm. När man tar en omplaceringshund oavsett ålder så har man 3 veckor på sig att visa hunden vilka regler och rutiner som gäller hemma hos sig. Det krävs tålamod och mycket konsekventa handlingar! Jag föreslår att oavsett vad för hund ni tar att ni skriver in er på en förarkurs med hunden med en gång så ni får hjälp att lära känna hunden,rasen och mentaliteten. Förarkurser hålls oftast privat men kolla även med brukshundsklubbarna vad dem kan erbjuda. Dem kan ev.oxå komma med bra tips!
    Det ni sen oxå måste kolla är så att det finns vaccinationsintyg, reg.bevis. Om hunden är höftröntgad om den varit behandlad vid nåt tillfälle och gärna om det finns inormation om mamma,pappa och syskon för att kunna se om de finns ärftliga sjukdomar i släkten!
    Annars tycker jag att de är en bra ide. Men man ska alltid även om man skaffar valp kolla upp raserna och läsa på vad som är typiskt för dem. En labbe tex. har lätt för övervikt och man bör hålla en hälsosamkost och daglig motion. En retriver är en fågelshund och är inte bara en"familjehund", den bör aktiveras och stimuleras, men de kan du läsa på om var som helst! Lycka till!!!

• mysmatte

Såg att du ville ha en golden eller en labbis.. Kan då rekomendera dig att besöka antingen goldenretrieverklubbens hemsida där finns omplacerings hundar man kan läsa lite kort om dem, oftast är det kennlar som inte kan ha kvar en tik eller hanne som säljs där. Oftast kan man läsa höftfel andra fel som hunden har. Vet flera som fått sina tikar där ifrån och dom har var sociala och trevliga hundar som kunnat basic grejerna. Vet dock inte vad hundar som folk lägger ut där kostar antar att dom kostar lite olika.

Tror även att labradorklubbens hemsida har omplacerings hundar.

Även så kan kennlar har hundar dom vi placera om 4 år och äldre har dem jag sett varit då kan man ju göra upp kontrakt med uppfödaren på kenneln och få papper och allt sånt om man är intresserad av sånt. Kan inte tänka mig att sånt är speciellt dyrt. Funderar själv på att skaffa en till golden tik kanske en omplacerings tik lite äldre från en kennel som kanske inte vill ha kvar den av olika andledningar.

• Niinaaa

Klart man måste ta betalt annars kan ju vem som helst bara ta hunden ...oseriösa.

Om den som omplacerar hunden är seriös så talar man ju naturligtvis om varför & vad som är problem med hunden.

• Pingelina

Visst är 6000 mycket pengar, men tänk vad den kostat sin ägare hittills i försäkringar och mat.. Tänk även på vad hunden kommer att kosta er den första tiden. Då blir det nästa en struntsumma.. Har man inte råd med det, har man kanske inte tänkt igenom vad det kostar att äga en hund.
    Inte pessimist-realist
    Lycka till iaf!

• Niinaaa

För 6000:- får du ju nästan en "ny" hund. alltså en valp

• LjuvligaJulia
    Niinaaa skrev 2007-11-25 15:17:05 följande:
    För 6000:- får du ju nästan en "ny" hund. alltså en valp
    Olika raser är värda olika mycket oavsett ålder så priset i sig går inte att direkt att avgöra. Har man haft problem med sin hund och väljer att omplacera pga. det så är det vanligt att dem e gratis men väljer man att omplacera sin hund pga.andra omständigheter så brukar de kosta beroende på vad de e för ras! En renrasig hund idag kostar runt 10 000:-. Så 6000:- tycker jag låter lite om de e för en hund som inte har några sjukdomar eller direkta problem!
  • Niinaaa

Då kanske jag var "billig" då som omplacerade min renrasiga JackRussell för 2500:-
    :-O

Jag gjorde det för att tiden räckte helt enkelt inte till. Ville att han skulle ha ett bättre liv än så.

• LjuvligaJulia
    Niinaaa skrev 2007-11-25 18:23:33 följande:
    Då kanske jag var "billig" då som omplacerade min renrasiga JackRussell för 2500:- :-OJag gjorde det för att tiden räckte helt enkelt inte till. Ville att han skulle ha ett bättre liv än så.
    Ja de kan ju tyckas billigt;) men alla som sagt väljer själva vad dem vill ta. Själv hade jag inte kunnat värdera pengarna högre än ett bra och varaktigt hem så jag hade inte tagt nåt om rätt familj bara dykt upp men vi är alla olika o resonerar oxå olika. så de finns nog inget billigt eller dyrt tycker jag=)
  • stina72

Om 6000 kr är dyrt eller inte beror ju på vad det är för en hund.
    Om den är höftledsröntgad och om ägaren gjort andra tester som raser kräver. Kanske gjort ett MH, så ni vet hundens "mentala status" så är det ju nästan ett kap

Köper man en valp vet man ju inte alls vad man får när det gäller sjukdomar och mentala brister.
    Nästan allt sånt har ju kommit fram på en vuxen hund.

Ägaren har kanske gått några kurser på brukshundsklubben så ni får lite grundlydnad på köpet.

Mitt tips är att låna med er hunden hem över dagen och se hur ni trivs tillsammans. Be att få kontrollera stamtavlan. Gå in på hunddata och kolla ledstatus, MH osv.
    Kom överens om hur framtida kontakter ska se ut.
    Kontrollera med SKK så att ägarregestreringen går rätt till väga.

• solida

Vi har tackat nej till laradoren. hon hade inte gjort några tester förutom de "obligatoriska" och de var inte många. Hon angav så olika skäl hela tiden till varför hon ville omplacera honom och till slut kändes det ganska oseriöst.

Jag vill bara säga att Golden Retriever-valpar kostar 9000 kronor och labradorvalpar 8000. Alltså INTE 10 000, och jag tycker inte man säljer en treårig labrador för 6000 när de kostar 8000 som valp. Om man inte har gjort några särskilda kontroller eller kurser med hunden.

Vi fortsätter vårt letande!

• LjuvligaJulia
    solida skrev 2007-11-25 20:27:10 följande:
    Vi har tackat nej till laradoren. hon hade inte gjort några tester förutom de "obligatoriska" och de var inte många. Hon angav så olika skäl hela tiden till varför hon ville omplacera honom och till slut kändes det ganska oseriöst. Jag vill bara säga att Golden Retriever-valpar kostar 9000 kronor och labradorvalpar 8000. Alltså INTE 10 000, och jag tycker inte man säljer en treårig labrador för 6000 när de kostar 8000 som valp. Om man inte har gjort några särskilda kontroller eller kurser med hunden. Vi fortsätter vårt letande!
    Det va ju bra att ni tackade nej isåfall. Känns de oseriöst så e de antagligen nåt i det mentala som stör ägaren. Ja en golden eller labbe kostar runt de du säger som valp hos dem flesta uppfödarna men dem riktigt seriösa tar runt 10000:-, men de är väldigt olika!
    Jag kan hitta en boxer som min för 10000:- men han kostade 14000:- så priserna varierar alltid!

Att köpa en vuxen hund när man har möjlighet att kolla så allt står rätt till är ju faktiskt ett säkrare sätt att veta vad man köper. Man gör ofta en chansning på en valp så visst e de ett tacksamt alternativ=)
  • Fridolina 82
    Niinaaa skrev 2007-11-24 13:44:18 följande:
    Klart man måste ta betalt annars kan ju vem som helst bara ta hunden ...oseriösa.Om den som omplacerar hunden är seriös så talar man ju naturligtvis om varför & vad som är problem med hunden.
    Jag har haft tre omplaceringar och inte någon av dem har jag betalat för. Förra ägarna vill einte ha betalt för hunden då de prioriterade ett bra hem och jag har som princip at tinte betala mer än en symbolisk summa för hunden (500 kr typ) för att jag sedan lägger pengarna på kurser med hunden som gynnar hundens fortsatta liv. Att betala 6 000 kr för en hund som är flera år skulle jag aldrig göra... Inte ens om det hade tassar i 24 karats guld. Och det är klart att hunden har kostar förra ägarna pengar men samtidigt anser inte jag att det är normalt att vilja få tillbaka de man lagt ut på hunden för om man ska tänka så har man liksom missat något anser jag... Då känns det som att man gör det mest för pengarnas skull och inite för hundens skull.
    Schäfern jag tog till exempel vägrade familjen ta emot pengar för. Däremot hade vi kontakt 1-2 gånger imånaden. Hon kunde när som helst ringa och kolla hur det gick och jag ringde till dom om det var något jag undrade. När hunden fick borrelia var det självklart för mig att ringa och informera förra familjen om läget och höll dom uppdaterade om hur det gick hos vet osv...

(Jag citerade ditt inlägg men detta var liksom svar på flera inlägg så du inte missförstår)
  • Wisteria

förra sommaren köpte vi en ettårig goldentik på omplacering. vi gjorde som så att vi tog hem henne direkt (vi bor ganska långt från hennes förra ägare) och själva tog henne till veterinär för besiktning och höftledsröntgen (förra ägaren betalade) på det viset fick vi ju även se hur hon betedde sig hos veterinären, i en stressande situation.
    Nu visade det sig visserligen att hon har dåliga höfter, men vi behöll henne ändå. Älskar verkligen denna hund, även om hon har vissa problem med nervositet, speciellt kring män. Men hon funkar kanon med vår son och vår andra hund.
    Skulle absolut inte backa för att köpa en hund på omplacering igen, men man får ju vara noga med bedömningen av hunden, speciellt när man har barn...
    lycka till, hoppas att ni hittar den hund ni vill ha!

• tintilar

Rimligt pris? Minst 4000:-.

Ett tryggt och seriöst sätt att göra detta på är att kontakta ett hundhem. Därifrån får du garanterat korrekt uppgifter om allt de vet om hunden. Den vaccineras och avmaskas innan du får den om det inte är gjort, den kan även kastreras och tränas i regel under tiden den är hos dem. De ser också till att rätt hund kommer till rätt hem och att hundarna de omplacerar inte har några aggressiva/farliga beteenden. De är mycket ärliga med hundens nackdelar.

Genom ett hundhem vet du vad du får och dessutom har du nånstans att vända dig vid problem, funderingar osv. Priset för en omplaceringshund hos hundhem brukar ligga på runt 4000:- som jag tror är minsta rek. pris för en hund - för att den inte ska hamna vart som helst.

www.hundarutanhem.se tar in hundar från Irland. Dessa har jag varit i kontakt med och de är supertrevliga, seriösa, entusiastiska, personliga. Efter att jag nekats en hund som blev kvar hos sin jourhusse så ringde upp flera månader senare då de fått in hundar som liknade mina kriterier och nog skulle passa in i mitt liv. De är mkt hjälpsamma och har mycket BC-korsningar - som är just vad jag söker. När jag väl tar en omplaceringshund är det dessa jag kommer att kontakta.

• Fridolina 82
    Yayo skrev 2007-12-18 15:43:46 följande:
    www.pjasenshundhem.se
    Jag skulle inte ta hund därifrån då det finns flera personer som jag känner som köpt hund därifrån...
    Det har i efterhand visat sig att exempelvis pitbulls som huggit människor har blivit återtagna och sålda ytterliggare en gång utan att informera nya ägarna om vad som hänt hunden tidigare. Jag ser dom inte som seriösa...
    Har själv inte tagit hund därifrån men har varit delaktig i en av hundarnas liv och i den debatt det blev om vad som var bäst för hunden. Tycker det är synd bara....

God jul på er alla...
  • Nericia
    solida skrev 2007-11-25 20:27:10 följande:
    Vi har tackat nej till laradoren. hon hade inte gjort några tester förutom de "obligatoriska" och de var inte många. Hon angav så olika skäl hela tiden till varför hon ville omplacera honom och till slut kändes det ganska oseriöst. Jag vill bara säga att Golden Retriever-valpar kostar 9000 kronor och labradorvalpar 8000. Alltså INTE 10 000, och jag tycker inte man säljer en treårig labrador för 6000 när de kostar 8000 som valp. Om man inte har gjort några särskilda kontroller eller kurser med hunden. Vi fortsätter vårt letande!
    jag köpte min labbe för 9000:- det där är lite olika för renrasiga labbevalpar. beror på stamtavlor m m.

när det gäller omplacering, så är mitt enda tips. kolla deras bakgrunder noga. jag har haft rottisar.omplaceringshundar. jag gav för dom, hanen 3500 och tiken 2000:-

men det där är lite olika.
Svar på tråden Köp av omplaceringshund