Inlägg från: Mrs Bundy |Visa alla inlägg
  • Mrs Bundy

Gravid?(15 år)

Håller med Mamman 88

Mamman88 skrev 2007-11-20 23:46:46 följande:
    Jag tycker du ska testa dig så fort som möjligt, och visar det sig att du är det så tycker jag att du ska gå till ungdomsmottagningen och prata med en kurator. Men tänk igenom oavsett vilken ditt beslut blir. Allt ordnar sig men som sagt prata med en kurator om det visar sig att du är det för då kan du få stöd.
    Sen ska du inte vara allt för orolig det är stor chans att du inte är gravid. Men uppsök en ungdomsmotagning snarast så slipper du vara ensam och orolig!
  • Mrs Bundy

Mitt råd är att om du inte varit hos ungdomsmotagningen idag är att åka dit under dagen! Det tjänar inget till att fundera på hur du ska göra innan du vet ngt. Jag tror även att det är bra att ta testet där och inte ensam hemma så du får ngn kunnig och välvillig persson att prata med. Det kan hända att du blir upprörd oavsett vad testet visar eftersom du funderat så mycket fram och till baka.
    Om du inte är gravid rekomenderar jag dig verkligen att vänta några år innan du skaffar barn. Jag tycker inte att man behöver vara jättegammal eller ens ha en fast relation om man vill ha barn men det bör göras mer planerat än så här. Tänk på att det sprids mycket farliga sjukdomar om man har oskyddat sex så det är bättre att i din ålder lära sig att njuta av sex (skyddat) och att slippa oroa sig för både graviditet och sjukdommar. Om du vill ha barn när du gått ut skolan, fått ett jobb och ett eget boende är det bara att sätta i gång
    Hoppas att du mår bra!

• Mrs Bundy
    lillajag82 skrev 2007-11-21 12:23:55 följande:
    TS måste ju invänta och se om mensen uteblir eller är jag helt bakom flötet ..först då kan man väl testa..
    Men flickan är ju till sig av oro och tankar! Hon är bara 15 år! Bättre att hon kommer till en ungdomsmotagning där folk har empati för henne och kunskap om den här typen av situationer.
  • Mrs Bundy

Tonåringen, lyd mittt råd och se till att få komma dit redan idag absolut senast i morgon! Så här kan du inte ha det hela helgen. Det finns en stor chans att du inte är gravid eftersom långt i från alla samlag vid ägglossning resulterar i graviditet. Men du måste få besked snarast. Annars kan du kanske ringa en barnorska eller liknande på exempelvis vårdcentralen och få en akuttid. Se till att även få tips och info om preventivmedel och könssjukdomar. Många könssjukdomar kan göra att man senare i livet inte kan få barn. Du kan även köpa graviditetstest på apoteket men om du gör det tycker jag att du ska ta det tillsammans med någon vuxen du litar på. Kanske finns det ngn moster, faster vuxen kusin eller kompis förälder som du kan tala med. Det blir för tungt för dig att bära på de här tankarna själv. Kom just på att skolsköterskan borde kunna hjälpa dig med graviditetstest och samtal och även kuratorn. Om dom inte har test kan du köpa ett men göra det in samvaro med ngn av dom. De har tystnadsplikt! Gör för allt i världen inte testet ensam! Kram

• Mrs Bundy

Vad skönt! Det var länge sedan jag läste här. Hoppas du mår bättre nu när du vant dig vid tanken att inte vara gravid. Kanske ska du gå till ungdomsmottagningen och få lite rådgivning ang preventivmedel?

Svar på tråden Gravid?(15 år)