• snysop

2åring kräks en gång på morgonen och lös i magen?

Hej!

Dotterns mage verkar inte riktigt bra. I 2 dagar har hon nu kräkts rejält en gång på morgonen och sedan har allt varit lugnt. Hon bajsar ibland normalt och ibland diarré/löst och ljust. Lite feber verkar hon ha, men det går snabbt över och hon är otroligt glad och pigg som vanligt.

För ett par veckor sedan så vaknade vi av att hon hulkade och snabbt som ögat fick vi henne ur sängen och hon kräktes på golvet. Dagen därpå så var allt som vanligt. Misstänker dock att hon kanske ätit för mycket dagen innan...

Är detta magsjuka verkligen?? Vi funderar på om hon är allergisk mot något? Mjök dricker hon bara på dagis, men välling får hon här hemma.

Skall ringa BVC imorgon men tänkte kolla med er först. :D

• Svar på tråden 2åring kräks en gång på morgonen och lös i magen?
  • mirresmamma

Kan ju vara så tråkigt att hon fått en släng magsjuka...i olika omgångar. Magsjuka kan ju ta sig massor av olika uttryck, i vår familj brukar det vara jag eller stora tjejen som "drar hem smittan", sen kräks vi två gånger och mår sedan kanon. Karlarna i huset däremot, de brukar åka på magsjukan rejält varje gång..

Hoppas att det lugnar sig med lilla "maggen"..

• SaramedM

Magsjuka igen tycker jag det låter som

Varför är det så att så fort barn kräks och är dåliga i magen gör föräldrar ( i alla fall här på fl...) allt för att komma på vad det kan vara förutom just magsjuka?

jag säger inte att TS är så men jag har sett för många här nu som vill att de ska vara något annat för att kunna skicka till dagis

• Eofrysina

Hej
    Min dotter har också haft mysko morgonkräkningar ett litet tag. Ett som är säkert är iallafall att det nog inte är magsjuka. Hon håller på att få tänder så temperaturväxlingarna kan nog inte kopplas till kräkningarna. Ett par kräkningar har kommit på dagis och de har tagit det väldigt lungt tyckte definitivt inte hon behövde åka hem igen eftersom hon såg frisk och kry ut i övrigt. Jag är lite inne på att hon ätit något som framkallar det här, men jag har inte kommit på vad.

• SaramedM

Varför är det så säkert?
    Det går massor med magsjukor just nu och att barn bara kräks antingen på morgonen eller nattetid av dem är inte ovanligt

Eofrysina skrev 2007-11-21 08:19:19 följande:
    HejMin dotter har också haft mysko morgonkräkningar ett litet tag. Ett som är säkert är iallafall att det nog inte är magsjuka. Hon håller på att få tänder så temperaturväxlingarna kan nog inte kopplas till kräkningarna. Ett par kräkningar har kommit på dagis och de har tagit det väldigt lungt tyckte definitivt inte hon behövde åka hem igen eftersom hon såg frisk och kry ut i övrigt. Jag är lite inne på att hon ätit något som framkallar det här, men jag har inte kommit på vad.
  • Eofrysina
    SaramedM skrev 2007-11-21 08:20:39 följande:
    Varför är det så säkert?Det går massor med magsjukor just nu och att barn bara kräks antingen på morgonen eller nattetid av dem är inte ovanligtEofrysina skrev 2007-11-21 08:19:19 följande:
    Jo, det går massor av magsjukor, men att barnet kräks var tredje dag på morgonen är knappast magsjuka. Jag hr en liten teori om att det är vällingen som är boven i dramat här.
  • SaramedM

Att kräkas få gånger under längre period stämmer rätt bra in på tex ROTA virus

Eofrysina skrev 2007-11-21 11:34:51 följande:
    Jo, det går massor av magsjukor, men att barnet kräks var tredje dag på morgonen är knappast magsjuka. Jag hr en liten teori om att det är vällingen som är boven i dramat här.
  • snysop

Ber om ursäkt för att detta är vår första gång med magsjuka för dottern. Har aldrig varit med om att magsjuka kan innebära kräkningar en gång om dagen under en längre period. När man hör folk prata om magsjukor och vinterkräksjukor så "spyr de hela tiden".

Tack!

• denna där

Så där höll min son på 1 år på i en vecka, han spydde 1 gång på natten och sen inget mer på dagen, ville dock inte äta annat än välling och var lös i magen...
    Kändes som en skum magsjuka men hellre det än kaskadspyor så jag var "nöjd"

Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • snysop

Och skicka till dagis??? Nej, det måste vi inte. Däremot så är jag vaksam på om det är något allvarligare! T.ex så fick maken diabetes typ 1 (den medfödda sorten och inte den med ålder eller övervikt) "bara så där" för ett år sedan. Helt oförklarligt enligt läkarna. SÅ, jag är vaksam på vår hälsa då det som händer andra faktiskt kan hända en själv även om man inte har det medfött osv.

• snysop

Jonas fru,
    Låter nästan som vår dotter. Iofs så har hon god aptit och är pigg och busig som vanligt. Allt är som vanligt förutom just kräkning en ggn per dag samt lös i magen. Inte konstigt att man blir förvirrad? ;)

• denna där

Tilläggas ska att mina andra två barn råkade ut för ungefär samma fast dom kräktes bara 1 gång och sen inget mer. När bebis var bra drabbades jag av illamående och lös mage så jag tror definitivt det var magsjuka min bebisplutt hade!

Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • nadja123
    snysop skrev 2007-11-23 14:55:59 följande:

Ber om ursäkt för att detta är vår första gång med magsjuka för dottern. Har aldrig varit med om att magsjuka kan innebära kräkningar en gång om dagen under en längre period. När man hör folk prata om magsjukor och vinterkräksjukor så "spyr de hela tiden".

Tack!

Magsjuka kan vara så olika för olika barn och med olika virus. Jag har flera barn och med samma virus så reagerar de ibland likadant eller helt olika. Det kan vara allt från att de kräks var 5-10 min i 7 tim, eller kräks ett par gånger med en halvtimmes mellanrum och sen inget mer, eller kräks 1 gång, sen helt normal i 44 h och sen kräks en gång till.

Behandla 1 kräkning som magsjuka för alla andras trevnad. Man vill inte att sånt ska gå runt.
Svar på tråden 2åring kräks en gång på morgonen och lös i magen?