lisa26 skrev 2007-11-20 09:49:05 följande:
Du kan vist kräva en bisiktning. Du har som köpare besiktnings skyldighet. Skulle det upp komma skador som hade upptäkts vid en bisikning gäller inte försäkringen. Vill inte säljaren gå med på besiktning skall man dra öronen åt sig. Det ligger oftast nått bakom då. Som flera tidigare skrivit. Man kan skriva in en klausul i kontraktet om att besiktning skall göras och att man kan dra sig ur om det upptäks fel. Detta då oftast kontrakt skrivs inom några dagar efter vunnen budgivning. Sen har du tio dagar på dig. Förstår inte riktigt de som skrivit att de inte kan tänka sig att betala besiktningen innan kontrakt eller vad de skrev. besiktningen betalas efter den är utförd ocftast kommer fakturan efter en vecka tillsammans med protokollet och sen har man tio dagar på sig. Oavsätt vad så måste en utförd besiktning betalas oavsätt om man köper huset eller inte. har precis köpt mitt andra hus så jag skriver utifrån mina erfarenheter och vad som står i lagtext.
Nej du har undersökningsskyldighet, men du har inte "rätt" att invänta certifierad besiktningsman.
Fortfarande så gäller bara besiktning synliga brister, eventuella dolda fel kommer ju säljaren att få stå för isådanafall.
Du skriver om klausuler men när säljaren inte vill skriva det i kontraktet så gäller det ju att fixa det själv om man vill ha kåken eller hur?
Eller så får man hoppa av, vi valde att fixa "egna" besiktningsmän......
Kostade inte många kronor, visst de har ingen försäkring som täcker ifall de har missat något, men vi fick reda på de saker vi undrade över och är hittils nöjda och känner oss trygga.
Våra säljare hade inget emot besiktning men de ville att det skulle ske innan kontraktskrivning.