• lilla snuttan

Besiktningsman vid husköp? Snabb fråga!

Vi håller på att titta hus. Har varit på en visning där budgivningen precis börjat. Säljaren är i akut behov av att bli av med huset fort för han skulle resa bort redan i morgon! Mäklaren sa till oss att vi kunde skriva kontrakt redan idag! Men vi måste ju ha dit en besiktningsman först väl? Var hittar man dem och vad kostar det? Det är i Partille huset finns.

• Svar på tråden Besiktningsman vid husköp? Snabb fråga!
  • dellelgarin

Vi besiktade innan vi skrev på kontraktet, nu betalade vi inga 10 000 för den heller iof, men efterssom att våra säljare inte ville skriva klausul så besiktade vi innan vi skrev.

• Vaniljmamman

Vi besiktade efter kontraktsskrivning pga långa köer för tid för husbesiktning (2-3 veckor). Men vi hade en klausul i köpekontraktet.
    Priset för besiktningen varierar tom. hos Anticimex är det olika beroende på om du bor i stor eller liten stad.
    Vi bor i storstad och betalade 10.000:- för besiktningen. (Vet att det finns för 7.000:-, men då tar det bara ett par timmar enligt uppgift från de som ska göra den).
    Ska man nu besiktiga, resonerade vi så ska det göras ordentligt!

• dellelgarin

grejen med besiktning är ju att man inte kan kräva det vilket många tror. Eller det trodde vi iallafall.

• Ayya

Vi betalade "bara" 6000 kr och fick en fullvärdig besiktning. Tror karln höll på runt 6 timmar och kröp runt och klättrade överallt.

Vaniljmamman skrev 2007-11-20 07:30:33 följande:
    Vi besiktade efter kontraktsskrivning pga långa köer för tid för husbesiktning (2-3 veckor). Men vi hade en klausul i köpekontraktet.Priset för besiktningen varierar tom. hos Anticimex är det olika beroende på om du bor i stor eller liten stad.Vi bor i storstad och betalade 10.000:- för besiktningen. (Vet att det finns för 7.000:-, men då tar det bara ett par timmar enligt uppgift från de som ska göra den).Ska man nu besiktiga, resonerade vi så ska det göras ordentligt!
  • Ayya

Vi betalade "bara" 6000 kr och fick en fullvärdig besiktning. Tror karln höll på runt 6 timmar och kröp runt och klättrade överallt.

Vi besiktade efter kontraktsskrivning pga långa köer för tid för husbesiktning (2-3 veckor). Men vi hade en klausul i köpekontraktet.Priset för besiktningen varierar tom. hos Anticimex är det olika beroende på om du bor i stor eller liten stad.Vi bor i storstad och betalade 10.000:- för besiktningen. (Vet att det finns för 7.000:-, men då tar det bara ett par timmar enligt uppgift från de som ska göra den).Ska man nu besiktiga, resonerade vi så ska det göras ordentligt!
  • Ayya

• Ayya

• Ayya

• lisa26

Du kan vist kräva en bisiktning. Du har som köpare besiktnings skyldighet. Skulle det upp komma skador som hade upptäkts vid en bisikning gäller inte försäkringen. Vill inte säljaren gå med på besiktning skall man dra öronen åt sig. Det ligger oftast nått bakom då. Som flera tidigare skrivit. Man kan skriva in en klausul i kontraktet om att besiktning skall göras och att man kan dra sig ur om det upptäks fel. Detta då oftast kontrakt skrivs inom några dagar efter vunnen budgivning. Sen har du tio dagar på dig. Förstår inte riktigt de som skrivit att de inte kan tänka sig att betala besiktningen innan kontrakt eller vad de skrev. besiktningen betalas efter den är utförd ocftast kommer fakturan efter en vecka tillsammans med protokollet och sen har man tio dagar på sig. Oavsätt vad så måste en utförd besiktning betalas oavsätt om man köper huset eller inte. har precis köpt mitt andra hus så jag skriver utifrån mina erfarenheter och  vad som står i lagtext.

• dellelgarin
    lisa26 skrev 2007-11-20 09:49:05 följande:
    Du kan vist kräva en bisiktning. Du har som köpare besiktnings skyldighet. Skulle det upp komma skador som hade upptäkts vid en bisikning gäller inte försäkringen. Vill inte säljaren gå med på besiktning skall man dra öronen åt sig. Det ligger oftast nått bakom då. Som flera tidigare skrivit. Man kan skriva in en klausul i kontraktet om att besiktning skall göras och att man kan dra sig ur om det upptäks fel. Detta då oftast kontrakt skrivs inom några dagar efter vunnen budgivning. Sen har du tio dagar på dig. Förstår inte riktigt de som skrivit att de inte kan tänka sig att betala besiktningen innan kontrakt eller vad de skrev. besiktningen betalas efter den är utförd ocftast kommer fakturan efter en vecka tillsammans med protokollet och sen har man tio dagar på sig. Oavsätt vad så måste en utförd besiktning betalas oavsätt om man köper huset eller inte. har precis köpt mitt andra hus så jag skriver utifrån mina erfarenheter och  vad som står i lagtext.
    Nej du har undersökningsskyldighet, men du har inte "rätt" att invänta certifierad besiktningsman.
    Fortfarande så gäller bara besiktning synliga brister, eventuella dolda fel kommer ju säljaren att få stå för isådanafall.

Du skriver om klausuler men när säljaren inte vill skriva det i kontraktet så gäller det ju att fixa det själv om man vill ha kåken eller hur?
    Eller så får man hoppa av, vi valde att fixa "egna" besiktningsmän......
    Kostade inte många kronor, visst de har ingen försäkring som täcker ifall de har missat något, men vi fick reda på de saker vi undrade över och är hittils nöjda och känner oss trygga.

Våra säljare hade inget emot besiktning men de ville att det skulle ske innan kontraktskrivning.
  • dellelgarin

Fick även rådet innan av flera stycken hantverkare att inte anlita besiktningsmän som var anställda vid typ saneringsfirmor, utan att anlita en bra byggare......

• lisa26

Dett håller jag helt med om. Att anlitta en bra byggare men de måste förtfarande vara licencierade besiktbningsmän annars gäller inte besiktningen när det kommer till hemförsäkring vid skada osv. det räcker inte med att be en god vän som är byggare. Tyvärr. Dolda fel är bara sånt som en besiktningsman inte ens i sin vildaste fantasi kan föreställa sig. Därav den risk kalkyl som alltid görs vid en besiktning.  Det är väl helt ok att vänta med kontrakt skrivningen det är ju upp till säljaren. En avvaktan med kontrakt innebär ju en risk för dom att köparen hoppar av så det säger jag inget om . det Är inget köparen har med att göra. Det brukar mest vara mäklaren som propsar på en snabb kontrakt skrivning för att slippa något sådant.

• dellelgarin

Om jag har fel vill jag gärna veta det,men jag kan inte hitta något där det talas om "certifierade besiktningsmän"

"Vidare är att uppmärksamma att en köpare har en undersökningsskyldighet. Som fel får nämligen inte köparen åberopa vad denne borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med tanke på fastighetens skick. Det handlar om vad en tillräckligt kunnig person kunnat upptäcka vid en noggrann undersökning. Säljaren svarar för dolda fel, det vill säga sådana fel som ej är upptäckbara vid undersökningen, medan köparen får stå för fel som kunnat upptäckas vid en noggrann undersökning.

Just definitionen av ”noggrann undersökning” och vad som borde ha upptäckts av köparen eller en anlitad besiktningsman är ganska långtgående. Därutöver kan undersökningsplikten utökas ytterligare i vissa fall, exempelvis vid lukt eller fuktfläckar, och då måste en särskilt sakkunnig konsulteras. Också om säljaren till exempel skulle ge varningar om vissa egenskaper i ett hus så kan gränsen för det upptäckbara förskjutas. Ett rättsfall på området är RH 1987:3 där en säljares uppgift om att ett hus några år tidigare sanerats från husbock inte innebar någon utfästelse om att huset vid köpet skulle vara fritt från husbock och undersökningsplikten reducerades således ej heller."

Taget från Juridikradgivarna.se

• lisa26

ok. ang certifieringen är det vad som kommer från min mammas sambo som är certifierad besiktningsman.

• dellelgarin
    lisa26 skrev 2007-11-20 10:25:20 följande:
    ok. ang certifieringen är det vad som kommer från min mammas sambo som är certifierad besiktningsman.
    Vad jag förstår är det enda som skiljer en certifierad besiktningsman och en byggnadsinjengör är egentligen att en certifierad har en försäkring i ryggen som täcker om de missar något.

Jag vill gärna lära mig om jag missuppfattar saker, det är därför jag dikuterar, inte för att "ha rätt"....

och efterssom att du besitter kunskap så är det ju kanon att prata med dig.
Svar på tråden Besiktningsman vid husköp? Snabb fråga!