Manga missfall - kanner "ovilja" mot att bli gravid igen...
Hej!
Apropå akupunktör... Har för mej att jag hört nånstans att akupunktur kan hjälpa om man har svårt för att bli gravid... Någon som vet om det stämmer?
Har haft flera missfall tidigare, tacksam för alla tips!
Primrose skrev 2007-11-20 12:21:22 följande:
Jag har varit inne på andra trådar här på FL och det verkar ganska olika hur folk har blivit rekommenderade att ta acetylsalisylsyra (aspirin, om du vill). Det är uppenbarligen inte något nytt att rekommendera det men undersökningen som MTE berättade om är visst den första i Sverige (jag gick in och tittade på Västnytt nyheter som hade ett reportage om det). Vad jag har förstått av diskussioner här på FL så börjar en del långt innan de plussar, andra direkt efter de plussar, och andra i vecka 6 och fram till vecka 12. De finns även de som tar det graviditeten ut. Jag blev själv rekommenderad av min akupunktör (som även är utbildad barnmorska), som jag gick hos under min IVF-behandling nyligen, att börja med 62.5mg fr o m ÄP och resten av graviditeten. Tyvärr fäste inget av mina två embryon. Jag har det senaste året haft 2-3 MF - gravid på "vanligt" sätt. Akupunktörens argument var att mitt blod tycktes ha lätt att koagulera och att det därför kunde bildas blodproppar som (i början av graviditeten) kunde "suga med" sig embryot ut ur livmodern. Men nu har jag läst att en del säger att om man tar aspirinen då ägget/embryot ska fästa så kan det bli svårare...!Många olika åsikter alltså!I Sverige heter den medicin som kvinnor får för att undvika blodpropparna under graviditet Trombyl och en tablett innehåller 75mg. Enligt FASS är det ofarligt att äta mindre än 100mg om dagen - du kan ju gå in och läsa själv. Det som är annorlunda i ditt fall är ju att du redan har tre barn och då kanske inte det här med blodkoaguleringen lika trolig. Om det inte är så att det kan påverkas av te x förändrade livsförhållanden och/eller matvanor/livsstil.Jag självmedicinerar just nu med en fjärdeldels barnalbyl (62.5mg) men jag tänker ta kontakt med en läkare och se om det kan göra ett test ang. koaguleringsgraden av mitt blod. Får se hur villiga de är att göra det.... Jag har mitt första BIM (efter det misslyckade IVF försöket)om en vecka.