Inlägg från: Måne och Sol |Visa alla inlägg
  • Måne och Sol

Tips för att få bort möss och andra gnagare..

ANOF skrev 2007-11-18 13:04:32 följande:
    Jag rekommenderar att ni tillverkar en egen rått fälla av en burk som ni fyller med mat olja, sedan lägger man i kalas puffar på ytan. Råttan kommer hoppa i för att äta kalas puffar och drunknar då i mat oljan. Fällan behöver inte tömmas mellan varje råtta utan man fyller bara på lite mer kalas puffar. Annars tror jag nog att rått gift är enklast, men det ville ni ju intre använda.
    Åh fy! Du förespråkar alltså att man ska plåga ihjäl dem genom att låta dem drunkna i olja? Av de metoder jag hört talas om så var nog det en av de sämre.
    En minut är riktigt lång tid i sammanhanget.
  • Måne och Sol

Familjen Söderström skrev 2007-11-18 13:13:07 följande:

dumle??? ja får väl bege mej till mataffären också och köpa godis men men, tror vi ska skaffa sån där råttfälla där dom hamnar i en bur så får vi dränka dom, gillar inte dom där huvudet hugs av, sen har vi en liten tjej som är nyfiken också!
    Ett snällare alternativ är ju att bege sig långt bort med buren och faktiskt släppa dem. Jag kan inte begripa varför det skulle vara okej att dränka djur, det finns mindre plågsamma sätt.
    Och den lilla tjejen som är nyfiken... vad är värre? Att lära barn att man ska respektera andra varelser eller att lära dem att det är i sin ordning att plåga djur?
    För nog tusan är det plågsamt att drunkna, det måste alla i rimlighetens namn kunna förstå.

Har ni kaninen inomhus? I så fall är en elektroniska manicken som skickar ut ljud inte så lyckad. Men annars så.
  • Måne och Sol

Familjen Söderström skrev 2007-11-18 13:56:07 följande:

ja har varit med om det också men då hittar ju dom rackarna tillbaka.... och det vill man ju inte... nej kaninen är utekanin!
    Det är nog inte samma som kommer tillbaka.
  • Måne och Sol
    HolaBandola skrev 2007-11-18 14:04:35 följande:
    Vi köpte en sån här: www.clasohlson.se/Product/Product.aspx funkar jättebra. Sen finns det liknande grejer som kostar typ 4 gånger så mycket, men ni kan ju börja med en sådan här..
    Bra idé, men då gäller det ju att inte kaninen är inom räckvidden.
  • Måne och Sol
    ANOF skrev 2007-11-18 15:30:26 följande:
    Det stämmer absolut inte att drunkning är det värsta sättet att dö, det är tvärt om. Men det är ju hellt från ämnet. Att släppa ut råttan en bit bort är inte så lämpligt. Dom jittar förmodligen tillbacks.
    Det är knappast "från ämnet" eftersom att du ju faktiskt påstår att det är ett "icke plågsamt sätt".
    Så du tror på fullaste allvar att det är en mysig död att dra in vätska i lungorna?
    Sen ställer jag mig ytterst tveksam till att de söker sig tillbaka. Det är möss vi talar om, inte målsökande missiler.
  • Måne och Sol

Men drunkning är knappast smärtfritt. Tvärtom. Förutom ljudmanicken vet jag inte vad som är mest "djurvänligt" (får faktiskt intrycket av att du inte vill plåga de små stackarna i själva verket). Råttfällor ha ju den haken att de i värsta fall klipper ett ben eller liknande. Men när de funkar som de ska så är de nog snabbare och "snällare" än de mer bestalialiska drunkningsmetoderna. Använd engångshandske i plast eller ett par särkilda gummihandskar i värsta fall om du intevill plocka bort de döda mössen diret med handen?

• Måne och Sol

Man behöver väl inte tycka att det vore en höjdare att ha huset fullt av möss för att man känner motvilja inför tanken att plåga ihjäl dem, tror du det?

• Måne och Sol

Familjen Söderström skrev 2007-11-18 18:13:33 följande:

det värsta med att släppa dom är ju att dom hittar tillbaka!!! Har varit med om den taktiken förut!!
    Det är som sagt inte målsökande missiler det handlar om. Inte en chans att de letar sig tillbaka om man släpper dem långt bort! Det lär ju vara andra individer som gör entré.
  • Måne och Sol
    Udda skrev 2007-11-18 18:16:22 följande:
    Fast man kan ju inte bara åka en kilometer bort. Haha min svärmor tog en sork i sin trädgård... hon hade inte hjärta å avliva den. Så hon gick bara över vägen (!!) å släppte den där haha kanske lite väl nära haha
    Fast en km är ju jäkligt långt om man är tre cm stor själv
  • Måne och Sol

Familjen Söderström skrev 2007-11-23 06:54:36 följande:

NU har vi hittat musbo och det åka ut ur huset med fart!!! Ingen trevlig syn!
    ?
Svar på tråden Tips för att få bort möss och andra gnagare..