• miss maple

Fler rädda och som har låg smärttröskel?

Jag är i v 30 och funderar mycket på förlossningen.
    Förra gången blev det akutsnitt och det mesta runtomkring gick på tok.

Min smärttröskel är i stort sett obefintlig hur ska jag klara detta?
    Fick stora mängder smärtlindring efter snittet förra gången pga att jag inte klarade av smärtan.

Fler i samma situation?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-19 02:28:14:
    Jag borde ha uppdaterat ts så jag gör det nu.

Jag var på spec. mvc förra måndagen och jag hade kommit fram till att det är snitt jag vill ha (trots att även det skrämmer mig lite) Samma läkare som förra gången sa att hon inte såg några hinder för att föda vaginalt höll med mig och beviljade snitt-blev väldigt förvånad, men lättad.
    Det blir snitt nånstans emellan den 17-23 januari.
    Ska få reda på det denna vecka.

• Svar på tråden Fler rädda och som har låg smärttröskel?
  • Lussekatten87

ja! jag är rädd för att det ska gå snett,och bli akutsnittad eller liknande....hemska tanke. vill verkligen inte bli snittad.och är rädd för sprutor,så jag vill inte ha EDA..

~.:Vecka 30:.~
  • miss maple

Ok.
    Jag vet inte hur jag vill ha det.
    Ut måste hon ju iaf...
    Du kanske tål smärta bra?
    Det är ju isf bra iaf.

• pist

Vet du, Jag är jätte mesig och trodde aldrig att jag skulle klara förlossningen. Jag är även livrädd för sprutor. Så när jag väl var uppe i det så valde jag föda utan bedövning. Sonen vägde 4,5 kg och jag födde honom endast med hjälp av lustgasen. DEt är sant, man klarar smärtan när man väl är uppe i det. den ökar ju succesivt så man kan "vänja sig". Andningen Var viktgigast för att klara av det. Det är vad jag tyckte och kanske det kan trösta lite.... Det är olika för alla.
    Men kan kanske vara skönt att veta att någon mer som har varit skit skraj har klarat det.....

• Bebbabus

Hej, Jag var livrädd för att föda och var övertygad om att jag skulle ha all bedövning som bara fanns. Nu startade min dotters förlossning alldeles för tidigt och jag var långt iifrån förberedd på att föda barn. När allt var igång och så sa bm till mig  - "nu är du öppen 6 cm och du ska föda barn inatt". Jag förstod inte det för min sd gjorde inte speciellt ont. Läkaren som gjorde UL  (de gjorde extra UL då barnet var prematurt)på mig frågade om jag var speciellt smärttålig (jag är inte smärttålig utan tvärtom ganska så feg när det gäller smärta). Denna fråga gjorde min man väldigt road, han som vet att jag svimmar av ett blodprov. Jag hade faktiskt en riktigt hemsk bild av hur det skulle vara att föda barn och min bild var ruskigare än vad det var i verkligheten. För mig kändes det som om min kropp anpassade sig och räckte till bättre desto längre förlossningen gick. 

• Hanni

Ja!!!
    Jag är i v 14 och undrar hur jag ska kunna få ut barnet! Är livrädd för smärta och snitt är inget alternativ, det gör också jätte ont!
    Dessutom rädd för att något ska gå fel, att min kropp inte orkar eller att det är fel på barnet...

Jag vill ha all smärtlindring man kan få, en spruta kan jag klara av men epidural??? Låter ju helt hemskt!!

Behöver verkligen mental träning! Eller mogna??

• miss maple

Tack för era svar.

Det ger mig iaf lite hopp om att jag kanske klarar det iaf.

Hur lång tid tog era förlossningar?

• pist

23 timmar inne på förlossningen, men det är nog inte så vanligt tror jag.... hade försvagat värkarbete. men när det väl tog fart var han ute på 1,5 h

• IkaFatale

Jag är livrädd för att jag ska få panik och ångestattacker, trots att det tydligen inte finns någon chans att man kan råka ut för det eftersom man får så mycket endorfiner och adrenalin!

Är också rädd för sprutor, har ingen smärttröskel samt att jag är kräkfobiker. Det värsta som kan hända under förlossningen är nog att jag kräks, vilket säkert låter jättefånigt för vissa!

• auti

Fick också akut kejsarsnitt. Min förlossning stannade upp efter EDA och sen gick det mesta på tok för mig också.

Jag går på aurorasamtal för att kunna hantera min rädsla. Jag hoppas det går bra för dig =)

• KaffeSandra

Jag har väldigt låg smärttröskel och är extremt spruträdd. Ändå gick det väldigt bra att föda barn konstigt nog. Min förlossning tog bara 4 ½ timmar så det gick ju fort, men det var ganska intensivt. Jag födde med hjälp av lustgas (fanns inte tid för annat) och det räckte för mej. Efter förlossningen satte barnmorskan en spruta i benet på mej för att dra ihop livmodern fortare. Jag reagerad inte ens för sprutan, trots att jag i vanliga fall nästan svimmar bara jag ser en nål. Vad jag vill ha sagt är att man klarar så mycket mer än man tror. Det kommer gå jättebra

Svar på tråden Fler rädda och som har låg smärttröskel?