• fairyfloss

Axel? Är det fint?

Maken föreslog Axel som namn till vårat blivande barn. Han är Australiensare och det låter väl bra på engelska, samt funkar på Svenska. Men jag känner lite att det är ett gubbnamn. Men så hette både morfar och farfar nått med Axel i namnet så det är ju lite släktnamn också... men naturligvis därför jag ser det som ett gubbnamn .

Nåja, vad tycker ni? Fint eller gubbnamn?

• Svar på tråden Axel? Är det fint?
  • haberg

axel är jättefint tycker jag. Vår grannes lilla kille heter så, så söt o go!

• iconic

Tycker det är jättefint! Lite "gubbigt" kanske, men det är ju bara positivt! Gubbigt är inne Men det är ju samtidigt ett ganska  klassiskt namn som alltid fungerat och säkert alltid kommer att fungera. Känner killar som heter Axel i alla åldrar. Det vore väl fint med ett så klassiskt svenskt namn som ändå låter bra på engelska tycker jag!

• Höstäpplet

Axel är ett fint namn tycker jag! Passar både små och stora.

• hejhå

tycker axel är riktigt fint.... det ska min som (när jag väl får någon) heta i mellannamn efter sin far

• Moniqe1979

La faktiskt till Axel på vår lista över möjliga pojknamn så sent som igår :) så får "rösta" på fint jag.

• Pernilla3

Tycker inte det är fint..kan bero på att det låter så fult på vätsgötska..då blir dert liksom axschel när vissa inbitna västgötar pratar däribland min släkt.

• bebbe made in italy

Nej Axel tycker jag är hemskt rent ut sagt. Det påminner på nåt sätt om Sten och Knut. Nä det hade jag aldrig döpt mitt barn till, men smaken e som baken vilket e tur annars hade ju alla ungar hetat samma

• Mrs Vader

Om vårt barn blivit en pojke skulle han fått heta Adam Axel. Superfint!! Nu fick vi en Linnéa istället

• Yenlinn

Axel är jättefint! Gubbnamnen är ju det trendigaste, ju! Alltså - just nu döper vi alla barn till Elsa, Alva, Hugo etc... 3 generationer uppåt (som vanligt) - så därför är det ju extra coolt atta bara gå till mormors generation - eller t.ex. 40-talisterna. Axel är alltså hur coolt som helst!!!

*spår att våra barnbarn kommer att ha dubbelnamn... ha ha ha*

Svar på tråden Axel? Är det fint?