Inlägg från: fairyfloss |Visa alla inlägg
  • fairyfloss

Axel? Är det fint?

Maken föreslog Axel som namn till vårat blivande barn. Han är Australiensare och det låter väl bra på engelska, samt funkar på Svenska. Men jag känner lite att det är ett gubbnamn. Men så hette både morfar och farfar nått med Axel i namnet så det är ju lite släktnamn också... men naturligvis därför jag ser det som ett gubbnamn .

Nåja, vad tycker ni? Fint eller gubbnamn?

• Svar på tråden Axel? Är det fint?
  • fairyfloss

Perniilla skrev 2007-11-13 08:39:12 följande:

Själv tycker jag inte om namnet, men eftersom att det är ett släktnamn kanske ni kan ha det som mellannamn?
    Ja, det sa jag till maken också. Men samtidigt vore det såå bra att ha ett namn som låter bra på båda språken, då jag kommer prata svenska med honom (om det nu blir en honom!). Man kanske kommer över gubbkänslan? Sen så är det snyggt tillsammans med efternamnet också... VEEET inte!
  • fairyfloss
    Vad glad jag blir nu! Kanske blir en liten Axel då. Vi får väl se. Låter i alla fall väldigt coolt på engelska också . Jag har ju funderat på andra svenska namn, tycker väldigt mycket om Balder, men det går ju absolut inte .
  • fairyfloss

Yenlinn skrev 2007-11-13 11:34:31 följande:

Axel är jättefint! Gubbnamnen är ju det trendigaste, ju! Alltså - just nu döper vi alla barn till Elsa, Alva, Hugo etc... 3 generationer uppåt (som vanligt) - så därför är det ju extra coolt atta bara gå till mormors generation - eller t.ex. 40-talisterna. Axel är alltså hur coolt som helst!!!*spår att våra barnbarn kommer att ha dubbelnamn... ha ha ha*
    Hah, dubbenamn, jo det skulle inte förvåna mig! Men det blir roligt med dubbelnamn nu när så många barn har två efternamn. Anna-Lisa Gustavsson-Tranfors liksom .
  • fairyfloss

Lol! Som ni håller på ska jag nog stryka några av de andra namnen på listan

Svar på tråden Axel? Är det fint?