• Lanson

Donering av bröstmjölk?

Hej alla!

Jag ska bli mamma runt årsskiftet och om allt går som det ska med amningen så vill jag jätte gärna donera bröstmjölk, bland annat till bebisar som är för tidigt födda för jag hörde att det var brist på mjölk på neonatalavdelningarna runt om i Sverige. Nu till några frågor kring detta.

Någon som vet vart man ska vända sig för mer information och så undrar jag hur man gör när man donerar mjölken.

Ni som har fått prematurbarn, tycker ni det är smart att donera bröstmjölk eller tror ni inte att det är någon idé? Man vill ju inte ge bort mjölk som ingen sedan behöver eller vill ta användning av.

19 Januari 2008
  • Svar på tråden Donering av bröstmjölk?
  • victory tilly

Hej! Vilken underbar ide´! Vi fick en liten prematur i våras som fick "bankmjölk" under sina första dygn och det var verkligen välkommet. Sedan rann min egen mjölk till ordentligt, medan hon ännu inte åt så mycket så jag fick ett stort lager i frysen. När hon sen började ammas så donerade jag mitt mjölklager, totalt 7 liter och det var de jätteglada för på neo. Prata med ansvarig för donatormjölken på din neo avdelning så får du veta allt om hur du gör. De tar blodprov på dig och prov på mjölken och lär dig frysa in och sen är det bara att pumpa. Det är skittrist, jag gjorde det i 2½ månad innan min flicka kunde äta själv, men nu efter att ha helammat i 6 månader så är det värt det. Lycka till!

• Lilla K

Kontakta Neonatalen på erat sjukhus, de har all info du behöver. Gör det redan nu, så du vet vad som väntar vad gäller provtagningar och rutiner.

Det är en jättebra idé, mjölken är SÅ uppskattad och den kommer absolut att användas. Neo-avdelningarna är rädda om varenda droppe som doneras, och vi prematurföräldrar uppskattar varendra droppe!!

• Proletariatet

Det är underbart att du funderar på detta! Vår dotter levde en stor del av tiden på neonatalavdelningen på sk "bankmjölk" som mammor donerat. Det känns hemskt som mamma när man inte kan ge sitt barn det livsviktiga, så det är underbart att de då kan få någon annans, istället för ersättning som ju inte innehåller allt som finns i bröstmjölk.
    Det är verkligen uppskattat kan jag meddela

• micropop78

Min sambo jobbar på en neonatalavdelning. Han hälsar att du enklast tar kontakt med närmaste neonatalavdelning. Detta kan göras i god tid då det är vissa undersökningar som ska göras.

Varje droppe bröstmjölk är guld värt på neoavdelningarna.

• Tax

Halloj! Donerad mjölk blir dom jätteglada över ! Jag donerade 45 liter, jag kände att det var synd o slänga o jag ville ju hålla igång det och dottern åt ju inte mycket ibörjan (o.5ml/3:e tim)
    Det är iallafall defenitivt värt mödan när dom är så oerhört tacksamma och man får höra att man typ räddat sommaren då glimtar det till i allt som var jobbigt
    Är det någon föresten som har något tips Min dotter vägrar att ta flaskan,mjölk som varit fryst verkar inte gott idag (kanske påminner om neo ,var där 18 veckor)inga ersättningar tar hon heller. prövat pipmugg men inte.. hon är född i vecka 25 och är idag 9 mån.
    Det kanske bara är så att hon helt enkelt inte vill..
    ..o här böt jag ämne
    ha det.

• Lanson

Hej alla och tack för svaren! Undrar hur jag kan kontakta neoavdelningen? Vet inte hur man får tag på dom. Borde jag alltså ringa redan nu innan jag blivit mamma? Jag vet ju inte ens om min amning kommer fungera, vad som helst kan ju hända. Det verkar ju väldigt uppskattat det här med att man donerar mjölken så det ska jag absolut göra om allt nu går som det ska!

19 Januari 2008
  • Lanson

Bor i Motala... så det är till Linköping jag ska vända mig men vet inte hur man får tag på nummer dit?

19 Januari 2008
  • Lanson

...Kan man prata med sin barnmorska så hon kan hjälpa mig att fixa med det här?

19 Januari 2008
  • Sterna

Eller kolla med sjuksköterskan på BVC

Svar på tråden Donering av bröstmjölk?