Inlägg från: Bidrottningen |Visa alla inlägg
  • Bidrottningen

Vi som gör egen barnmat - recept

Har gjort enkel och god laxrätt till min sexmånaders dotter som hon gillade skarpt.

Potatis
    Purjolök
    Lax
    Dill
    Purjolök
    Vitpeppar
    En skvätt riktig grädde

Koka tre potatisar. Mot slutet lägg i några ringar med purjolökar som också får kokas mjuka.

I en annan kastrull kokar du en laxfilé (jag köper de där styckfrysta bitarna).

När laxen är färdigkokt, häll av vattnet, låt fixen puttra lite till i kastrullen med en liten skvätt grädde, vitpeppar och dill.

Mixa sedan potatis, lax, grädden, dill och purjolök till önskad konsistens.

Räcker ungefär till fyra portioner om man har börjat med mat ganska nyligen.

• Bidrottningen
    Bo Peep skrev 2007-12-28 18:03:07 följande:
    Skulle man kunna skriva i receptet ungefär vilken ålder maten är anpassad för?

Det är meningen att man ska göra det. Så gjorde vi i den förra recepttråden. Jag skrev i mitt fiskrecept ovan att det funkar för sexmånaders bebis. Sorry för utläggningen, vi försöker att hålla denna tråd bara för recept annars.

TS, kanske du kan göra en tilläggskommentar i starten om att man ska skriva från vilken ålder?

• Bidrottningen

Lite enkla recept som passar från 6 månader och uppåt:

Här är en enkel biff stroganoff som jag gör:

3  potatisar
    1 stor morot
    1/2 palsternacka
    3 skivor lövbiff
    1 sharlottenlök
    2 msk tomatpuré
    1 msk dijonsenap
    vitpeppar
    lagerblad (i en tekula när du kokar köttet)
    rapsolja

Koka potatis, morot och palsternacka i en kastrull i små bitar tills dessa är mjuka. Lägg i löken sist då den går snabbt. Koka köttet för sig ihop med lagerbladet. Mixa allt i bunke till önskad konsistens (slät eller med bitar), tillsätt tomatpuré och senap samt lite vitpeppar. Häll i ca 2 msk rapsolja och lite kokvatten och purea lite till. Häll upp på gamla urdiskade barnmatsburkar och frys in. Räcker till 5-8 portioner beroende på hur stora man gör.

Enkel fiskrätt:

3 potatisar
    1 laxbit (styckfryst)
    purjolök (ca 3 cm i bitar)
    dill
    vitpeppar
    2 msk rapsolja
    skvätt bröstmjölk, grädde eller dylikt

Koka allt och mixa till önskad konsistens. Räcker till 4-6 portioner

Spagetti med köttfärssås

2 dl torr pasta (d v s okokt)
    2 dl köttfärs
    1 morot
    1/2 gul lök (liten)
    2 msk tomatpuré
    Vitpeppar
    Paprikapulver
    Oregano
    2 msk rapsolja
    lite kokvatten eller bröstmjölk

Smula pastan i mortel till riktigt små bitar. Koka den sen enligt anvisningar. Hellre för mjuk än al dente. Koka köttfärsen tills den är vit, i separat kastrull. Koka även moroten och löken. Blanda ned i bunke med tomatpuré, vitpeppar, smulad oregano och paprikapulver och purea till önskad konsistens ihop med oljan. Räcker till 4-6 portioner.

Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept