• maddis72

VIll höra "glada" historier

En nära vän till mig har en liten pojke i magen som inte får i sig näring som han ska och min vän har även havandeskapsförgiftning, eller det är iaf stor risk för det, värden som inte är bra, vet inte exakt då det var lite rörigt när hon ringde igår.
    Hon är i V.31 men de sa att pojken är som bebis i v. 25, han väger runt 1000 g.

Har läst en del i trådarna här men har ändå ett akut behov av glada, bra berättelser från er som fått prematurer såpass tidigt där det gått bra!

Är så ledsen och orolig nu, kan känna föräldrarnas ångest nu!

• Svar på tråden VIll höra "glada" historier
  • HOCHM

Jag känner en familj vars barn föddes för tidigt. Hon var otroligt liten, ca 500 gram vägde hon. Hon var bland dom minsta i sverige som fötts. Hon är idag 5år, är precis som sina jämnåriga. Får gå på kontroller varje år men annars lever hon helt normalt. Här är en annan glad länk:
    www.aftonbladet.se/foraldrar/article481316.ab

• FruGustavsson

mitt andra barn föddes i v 33+0, han vägde 2200g när han föddes, sen gick han ner till 1800g. Allt gick bra, vi fick komma hem på permission efter 9 dagar och 10e dagen blev vi utskrivna, sen var det de jobbigaste 10 dagarna i mitt liv, har aldrig gråtit så mycket varken innan eller efter, så psykist jobbigt..
    att få barn, och att inte de första dagarna få ha sitt barn hos sig, rädslan för att det ska bli nåt knas.. ja allt..
    hoppas det går bra för din kompis..

• maddis72

Tack snälla, känns genast bättre.
    Den här pojken väger straxt under 1000 g som jag skrev men även om han är liten är hans inre organ utvecklade som på bebis i V.31 och bådar ju gott.

Pratade nyss med pojkens mormor och pappan måste börja ta ut pappadagarna nu när han föds och mamman är sjukskriven, är inte det väldigt underligt?
    Borde man inte ha rätt vara sjukskrivna?

• knäppisen

Sålänge barnet är inskrivet på sjukhus så får de ta ut tillfällig föräldrapenning. De ska inte behöva ta av den vanliga föräldrapenningen.

• Triple Trouble

har en kompis som födde i v 27+, han vägde 685 gram tror jag det var. han var tillväxthämmad. han är helt okej idag. tror faktist de flesta i v 31 klarar sig. lite problem med syn och bråck kan de ju ofta få, men det är ju lindrigt i sammanhanget.

• maddis72

Tillfällig föräldrarpenning?

• HOCHM

När man tar ut föräldrapenning och barnet vårdas på sjukhuset så får man tillfällig FP istället. Då går inte de vanliga FP dagarna åt.

maddis72 skrev 2007-11-09 09:54:42 följande:
    Tillfällig föräldrarpenning?
  • maddis72

aha som att man är hemma med sjukt barn!
    Ja det låter ju mer logiskt!

• FruGustavsson

man får intyg av läkarna på sjukhuset att barnet vårdas där, så får båda föräldrarna vara delaktiga

• MoMaJo

Glad hirstoria...
    Våran son Adam föddes i v 27+2, då jag fick HF och hade mycket dåligt flöde i navelsträngen. Han vägde 800gr när han kom. Vi låg drygt elva veckor på sjukhuset, men han mådde mycket bra hela tiden, inga komplikationer alls. Behövde dock hjälp med extra syrgas ett par veckor men det är normal när de är så små, men han kunde andas själv. Idag är han ett år har 10-dubblat sin födelsevikt plus lite till samt har han blivit dubbelt så lång. En riktig charmpelle som håller på och lär sig krypa och gå. Utvecklingsmässigt ligger han ungefär som han skulle om han vore född i rätt tid, dvs som en 9 månaders bebis trots att han är ett.
    Vet många glada historier om andra barn också.

När man får barn tidigt och man ligger på sjukhuset så får man tillfälligt föräldrapenning.. i värmland får båda föräldrarna det tills det är barnet är i v37 och längre om det är särkilda omständigheter.

Hoppas det går bra för dina vänner.

Svar på tråden VIll höra "glada" historier