Omskärelse/könsstympning
Jag har pratat med min manliga kompis från Israel. Där utförs omskärelser på spädbarn innan de är 8 dagar gamla. De utförs på sjukhus i sterila miljöer. Han har aldrig hört om någon där det gått dåligt för han har heller aldrig hört om någon man som inte gillat att vara omskuren.
Även om de inte tittar på tradition eller religion så rekommenderar läkarna i Israel att omskära barnen pga hälsoskäl. Det är hur vardagen ser ut där.
Omskärelser är precis lika vanligt som vaccinationer här. Och vi har orsaker som hälsoskäl att vaccinera.
Men oavsett vilken orsak du har att göra medicinska ingrepp på ditt barn kan det alltid finnas någon som misstycker med ingreppet, låt barnen själva bestämma över sina egna kroppar. Det kan du säga om vaccinationer också.
För din orsak är att du vill göra det bästa för ditt barn. Du har inga garantier som säger att ditt barn kommer klara vaccinationen riskfritt, du har inga garantier som säger att ditt barn skulle bli sjukt ifall det inte var vaccinerat. Du känner att du har en ordentlig orsak för att göra vaccinationen, precis som de känner som omskär, de har en ordentlig orsak enligt dom att göra det.
Eftersom vi alla tänker olika och känner olika så kommer detta inte ändras. Deras orsaker är lika bestämda som våra är för vaccinering. Om någon kom och tyckte jag var en idiot för att jag vaccinerade mina barn, skulle jag lyssna på det? Troligtvis inte.
Om min kompis i Israel hade känt män som hade haft problem eller kränkande känslor för att ha blivit omskurna skulle han ju definitivt tänkt efter före ifall han hade gjort liknande med sin son. Men det finns ingen han känner som upplevt något sådant. Så innan jag frågade hade han inte ens tänkt på att det kunde finnas folk som talade emot detta.