Inlägg från: DaCiss |Visa alla inlägg
  • DaCiss

Omskärelse/könsstympning

Jo jag vet, därför tyckte jag det var väldigt konstigt hur många förfrågningar vi fick innan vi fick klartecken på att få ge tbc vaccinationen till våra barn. Det var bara frågan om ett år sedan vi tog den sista på yngsta.

Men många har ju inga planer på att resa till länder där dessa sjukdom än är vanliga. Var är polio vanligt? Har man inte planer på att resa med sina barn så länge de är så små så de inte kan välja själva, varför då vaccinera? Risken idag för att smittas här i Sverige kan inte vara mycket större än risken är att få en förhudsrelaterad sjukdom. Men omskärelse är många svenskar mycket anti mot och ser som barbariskt medan vaccination ses som en självklarhet.

Jag ser att denna åsikt är mycket samhällsbetingad/kulturell. Det är inte vanligt här därför finns heller inte mycket förståelse för fenomenet.

miss chilli skrev 2007-11-09 17:19:30 följande:

Fast nu är det ju så att barn också kan bli sjuka. Och som jag sa tidigare, många väljer att resa med sina barn till platser där dessa sjukdomar fortdarande är vanliga. Om man inte hade vaccinationer så skulle det nog inte ta alltför lång tid innan dessa sjukdomar dök upp i sverige igen.Jag undrar hur lång tid det tar innan tbcvaccination blir obligatoriskt eller i alla fall erbjudet i sverige. Denna sjukdom som varit näst intill utrotad börjar bli mer och mer vanlig.
  • DaCiss

Jag har inte sagt emot vaccinationer. Mina är vaccinerade, även mot TBC. Men, jag hävdar ändå att risken för ett barn som växer upp i Sverige som icke vaccinerad mot att få polio är väldigt liten. I samma måttstock som risken att få förhudsrelaterade sjukdomar.

Vi tar besluten om vaccination över våra barns huvuden, med barnets välmående i åtanke. Hur kan det vara så svårt att förstå att det finns föräldrar som gör detsamma i andra länder, men då handlar det om omskärelse på pojkbarn?

Hur är det svårt att se att vi är älskande föräldrar, de allra flesta av oss och vi agerar med våra barns bästa i åtanke? Vaccinationer ifrågasätter inte många i Sverige, varför? För vi alla vet varför vi gör det. I länder där det är vanligt med omskärelse är det knappast många heller som ifrågasätter det heller då de vet varför de gör det. Men kanske dom där hade ifrågasatt dig för att du velat vaccinera dina barn ifall det inte görs där och utsätta barnet för de eventuella riskerna som finns vid en vaccination. Och här är det svårt att förstå növändigheten med omskärelse.

För mig är det inte svårt att förstå varför det krockar med omskärelse i Sverige. Det är inte norm och det som inte är norm finns det ofta ingen förståelse för från den stora massan. Man behöver heller inte förstå allt men man kan ändå visa respekt mot andra föräldrar och de val de gör för sina barn med deras barns bästa i åtanke.

miss chilli skrev 2007-11-09 17:43:34 följande:

Nej självklart vill inte alla resa, med det kommer ju fortfarande folk hit från andra länder som då kan bära med sig smittan. Polio förekommer fortfarande i delar av Afrika, Asien, i Egypten mm där vaccination är ovanligt. Och eftersom polio är en mycket allvarlig sjukdom är det nog rätt bra att fortsätta vaccinera mot den.
  • DaCiss

Jo, fast i de fall där någon smittats med polio är det ändå inte det vanligaste att få förlamningar. Vanligaste symtom är feber och kräkningar.

miss chilli skrev 2007-11-09 17:59:43 följande:

Ja jag har respekt för andras val. Men jag tycker ändå att det är fel att göra ett sådant ingrepp på ett barn. Personligen anser jag inte att en förhudsinfektion är lika hotande och allvarlig som en förlamning av mitt barn skulle vara. Jag tycker att skillnaden är alldeles för stor för att jämföra. Det finns ju flera delar av kroppen som skulle vara praktiska att ta bort i förebyggande syfte om man tänker efter,
  • DaCiss

Tack

Chai Latte skrev 2007-11-10 21:48:59 följande:

DaCiss - WORD haha fett bra skrivet!! I totally agree with you!
  • DaCiss

Ja ser du några fördelar med att skära bort örsnibben så gör det

SkåneP skrev 2007-11-12 08:35:52 följande:
    "Låt oss hylla den jättenödvändiga förhuden! Jaaaaa"Låt oss skära bort den jätteonödiga öronsnibben!
  • DaCiss

Egentligen funkar inte de jämförelserna. Helt enkelt för att tänder fyller en viktig funktion hos mänskan och naglar har inte en viss procents risk att ge otrevliga inflammationer och infektioner för mänskan. Du har även ett skydd på utsidan av fingertoppen genom att ha nagel där.

Jämför hellre med kroppsdelar som KAN bli sjuka och som inte har något egentligt syfte, en kroppsdel du lika bra kan vara utan.

Blindtarmen ser jag som en sådan. Men risken för blindtarmsinflammation är inte vad jag vad så hiskeligt stor och själva ingreppet är farligare i kroppen att göra enbart i förebyggande syfte än omskärelse. Du har nog inte en enda läkare som skulle gå med på att ta bort blindtarmen på små barn, öppna deras bukar i förebyggande syfte. Där skulle du riskera göra mycket mer skada än nytta.

Så, slutsumman är ju att du egentligen inte har många andra kroppsdelar att jämföra med.

Mellvis skrev 2007-11-12 12:57:18 följande:
    Finns inget förebyggande syfte. rent nonsent.Ska vi dra ut tänder eftersom vi får hål idem?Ta bort naglar eftersom där finns massor av baciller under dem?OSV: knappast.
  • DaCiss

Miss Congeniality:

"förstår inte varför könsstympning på kvinnor är mer hemskt en det på pojkar"

Är du helt allvarlig? Könsstympning på kvinnor utförs för att kvinnan inte skall njuta av sex och för att man skall kunna ha koll på om hon är trogen sin man eller inte. Syftet är ett helt annat och resultatet är att kvinnan oftast inte kan njuta av sex.

Män som är omskurna har inte tappat sin känsel då ollonet är det mest känsliga på penisen.

Om du inte ser skillnad på dessa två, varför tror du att det finns vuxna män som låter som omskäras men inte vuxna kvinnor som låter sig könsstympas?

• DaCiss

Jo, den sociala biten är ju faktiskt viktig. I Sverige t ex kan ett barn känna sig utanför ifall det är omskuret, i t ex Israel skulle ett barn mycket väl kunna känna sig utanför och annorlunda ifall ham hade förhuden kvar.

Det samhälle man lever i brukar spela stor roll i hur man beter sig och vilka åsikter man har. Mänskan är flockdjur och vill ofta passa in i samhället och känna gemenskap, speciellt barn.

SkåneP skrev 2007-11-12 16:13:59 följande:
    "Vad menar du med håller inte? "Jag menar att sociala skäl är inget hållbart argument för att motivera dess nödvändighet.Inser du varför? "förändrar inte det faktum att miljoner män blir omskurna av olika skäl, bla de uppräknade. "Nej att det faktiskt sker är väl ingen som ifrågasatt.
  • DaCiss

Men, här plockar folk efter att hitta skriven text för att få "fakta" i frågan. Men vilka mänskor vet bäst om ämnet? Är det inte de som har erfarenhet?

Jag känner en omskuren man och han bor i Israel där detta är norm. Jag känner ingen i Sverige. Jag känner inte såpass många så att jag kan dra fram fakta och sedan säga att det är fel eller rätt utifrån faktan jag kan läsa mig till. Visst, en åsikt kan jag ju alltid ha, men veta kan jag inte. Jag vill vara lite opartisk då jag läser info för man vet aldrig om infon man läser är opartisk eller inte.

Men, de mänskor som lever bland detta, som känner många omskurna män, de har lite mer erfarenhet i ämnet. Om du dessutom inte har, levande i denna kulturen bland mycket omskärelser, träffat män som haft problem av sin omskärning då förstår man ju varför föräldrar i den kulturen kan göra detta med sina pojkar.

Om du skulle stöta på många som haft problem med t ex vaccinationer tror jag det är många föräldrar som skulle tänka om innan de vaccinerade barnen, även om det ger skydd mot farliga sjukdomar. För du vill heller inte riskera göra ingrepp på dina barn som kan medföra risker eller dåliga känslor hos dem som vuxna över det som är gjort. Har du inte sett sådant här hända och du är uppvuxen i traditionen/kulturen och ser fördelar med att omskära ja, hur konstigt är det då att det fortsätter? Och vem har egentligen mest erfarenhet om inte de som lever i det?

• DaCiss

Visdomständerna finns oftast inte att operera bort innan de börjar växa fram. Inte i alla fall på spädbarn. Oftast också så tas visdomständer bort innan de börjar växa på riktigt för risken för komplikationer.

Blindtarm ligger längre in i kroppen än förhud och är alltså en större operation med större risker för komplikationer. Där överväger man större risker med själva ingreppet än det man vill förhindra, dvs risk för inflammerad blindtarm. Lite väl farligt att öppna buken på spädbarn som dessutom måste göras med totalbedövning. Lite väl riskabelt.

palmblad skrev 2007-11-12 23:15:21 följande:
    Blindtamsinfl är vanligare än infektioner i förhuden, för att inte tala om visdomständerna. Bort med dem innan de vuxit fram i så fall.
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning