Inlägg från: Miss Congeniality |Visa alla inlägg
  • Miss Congeniality

Omskärelse/könsstympning

Ayishaaa skrev 2007-11-12 14:30:17 följande:
    Miss Congeniality skrev 2007-11-12 14:20:49 följande: Nej jag är definitivt inte Gud och skulle aldrig svära så mycket i en "diskussion" som du har gjort i denna. Tycker att det är rejält fult och man stärker inte sina argument med fula ord eller påhopp.Jag har läst mycket forskning samt talat med omskurna män, har hittills inte hittat någon som inte vill vara omskuren, de trivs med sig själva och har inga problem jag tror mer på dem än på forskare som inte har haft ngn kontakt med omskurna män. Är dessutom säker på att om du tagit del av någon som helst forskning så skulle du använda rätt benämning på ingreppet.
    ful ord o påhopp, var ser du det? är det för att jag fråga dig om du har ngn moral?

tycker det är en helt ok fråga att ställa till ngn om man enbart anser att pga lagligrätt skall man göra vissa saker.
    Drar igång bebisverkstaden i September 2008!!!
  • Miss Congeniality
    Miss Congeniality skrev 2007-11-12 14:35:57 följande:
    ful ord o påhopp, var ser du det? är det för att jag fråga dig om du har ngn moral?tycker det är en helt ok fråga att ställa till ngn om man enbart anser att pga lagligrätt skall man göra vissa saker.
    fula ord använder jag kanske....det kallas att förstärka ngt för att understryka ngt...o det må finnas bättre sätt att göra det på men jag väljer detta.

O sedan att du är för prime and propper eller för bra för det elelr inte vill det är inget jag kan göra ngt åt.

Så snacka om påhopp och fördömmande....så för att jag svär har jag inget att komma med. man skall inte kasta sten när man sitter i glashus.
  • Miss Congeniality
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 14:16:48 följande:
    Miss Congeniality skrev 2007-11-12 14:14:53 följande:
    Enligt DIG, inte enligt lagstiftning och majoriteten av världens befolkning. Din plutteåsikt har inte mycket betydelse i vår stora värld, inte heller kan DIN lilla åsikt göra så mycket åt saken.
    inte din heller....du mår inte svära men dryg är du iaf så kom inte o snacka om att andra inte kan diskutera när du själv tydligen itne kan hantera det.
  • Miss Congeniality
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 14:45:05 följande:
    Miss Congeniality skrev 2007-11-12 14:39:35 följande: Ja, jag kan tänka mig att du tycker jag är dryg. Det ÄR jobbigt när fördomar slås i kras och när man blir överbevisad i allt man säger. Kanske skulle ge dig av till en diskussion där du har något att komma med eller där du faktiskt kan styrka dina argument?Jag är väldigt noga med att ja belägg för det jag skriver, jag kastar inte mig in i diskussioner där jag inte har något som helst bevis eller belägg för mina argument (därför kan jag nog uppfattas som dryg och jobbigt eftersom bevis väger rätt tungt för diskussionens slutplädering.
    Fördomar! vad är det som inte stämmer!

O tror du att du är den ända som vet ngt om detta? du snackar om att jag hoppar på dig, right back at you.

Du har i flera inlägg ifrågasatt min intelligens bara för att jag inte tycker som du o då skall du få fakta om du så gärna vill.

1. Ett så har jag all rätt att komma med en åsikt baserad på vad jag känner ang omskärelse/könsstympning.

2. Även om min kunskap nu inte är baserad på tro/religion som jag anser vara roten till accepterad könsstympnign på pojkar så har även jag läst artiklar men främst tittat på dokumentärer på tv som alla andra.

Men det accepteras väll inte som kunskap utan man måste väll som du var uppvuxen i en miljö o lev med detta för att veta ett skit.

Vilka argument är det jag behöver styrka tycker du.

Titta gärna på Bullshit (programmet) som visades för ngr veckor sedan på tv6 när det kommer i repris, där får du ett program som tar upp alla nackdelar (och båda sidorna) med könsstympning på pojkar.

Där läkare och forskare hävdar motsatsen till det du säger.
  • Miss Congeniality
    Lequisha skrev 2007-11-12 15:00:42 följande:
    Miss Congeniality skrev 2007-11-12 14:52:50 följande: Jag antar att de tog upp att WHO funderar på att rekommendera manlig omskärelse i hela Afrika, för att motverka spridningen av HIV? Forskning visar att omskärelse minskar spridning av HIV med så mycket som 60%. Så vissa ganska kraftiga fördelar finns det ju
    visste inte att vi levde i Afrika men fine.
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 14:56:10 följande:
    Miss Congeniality skrev 2007-11-12 14:52:50 följande: jag fattar inte vad du syftar på och det ÄR tydligt att du saknar kunskap i ämnet.jag tror att jag har sagt till dig tidigare att jag inte litar på fakta som kommer ur ett hopklippt komikerprogram som kallas "Bullshit". Jag går efter riktig forskning och trovärdig fakta där riktiga läkare kommit fram till slutsatserna.Min åsikt är inte baserad på min religion/tro utan på medicinsk fakta.
    hur är det tydligt att jag är okunnig? är det för att min åsikt skiljer sig från din? för jag har enbart sagt att manlig omskärelse som du kallar det för i mina ögon är precis lika illa som kvinnlig. Sedan kan du förklara att de sker av två olika anledningar (o jag vet hur kvinnligkönsstympning går till) o att det tar mer skada o själva ingreppet på kvinnor är värre osv.

men i mina ögon o tydligen många andra människors ögon oxå är att skära små pojkar i snoppen hel onödigt för hygien har inget med en hudflik att göra utan om man kan tvätta sig över huvudtaget. O jag betvivlar att hiv smittas mer eller mindre med en hudflik ( i alla fall i västvärlden).

Men för all del fortsätt du o förolämpa o kalla mig okunnig om det får dig att må bättre.
  • Miss Congeniality
    skorpionen80 skrev 2007-11-12 15:06:57 följande:
    Jag har inte läst trådar i detta ämne innan. Men allvar, om det är renlighet som är grejen, är det inte självklart att ställa en motfråga då om varför man inte lär barnen att tvätta sig? Det är ju inte omöjligt att hålla sig ren där nere. Så du behöver inte vara spydig bara för att DU läst alla trådar i ämnet redan.
    jo men det är det de måste för resten av oss är så fruktansvärt okunniga och vet inte ett skit om ämnet förstår du.

De vet men vi är bara små jubel idioter som inte bord yttra oss eftersom vi inget vet o då är alla frågor enbart skrattretande och patetiska.
  • Miss Congeniality
    skorpionen80 skrev 2007-11-12 15:06:57 följande:
    Jag har inte läst trådar i detta ämne innan. Men allvar, om det är renlighet som är grejen, är det inte självklart att ställa en motfråga då om varför man inte lär barnen att tvätta sig? Det är ju inte omöjligt att hålla sig ren där nere. Så du behöver inte vara spydig bara för att DU läst alla trådar i ämnet redan.
    ställde själv frågan förut men fick inget svar.
  • Miss Congeniality
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 15:09:11 följande:
    Miss Congeniality skrev 2007-11-12 15:05:43 följande: Nej, man har rätt till sin åsikt. Men hittills har du envisats med att påstå att omskurna män är stympade vilket bara påvisar okunskap. Och för att du envisas med att påpeka att din åsikt är viktigare än sjukvårdens, lagens samt majoriteten av världens befolknings. Du envisas också med att säga att det inte är renligare utan förhud trots uppebar bevisning att omskurna har mindre bakterier, infektioner samt att detta förhindrar könssjukdomar, cancer och HIV i många länder.
    Då är ta mig fan halva läkarkåren världen över okunniga då om det är det DU baserar på att jag är okunnig.

Snacka om dryghet....vet du hur många läkare både i sverige och resten av världen som hävdar att manlig omskärelse är könsstymping och inte alls rekomenderar det.

Tror du att det är ngt jag hittar på. Fråga då min sambo, min pappa, som sagt läkare som är emot mfl. De tycker allihoppa att det är könsstympning.

Könsstympning avgör inte du om det är det avgör den vars lem det har att göra med och främst också vad som görs med lemmen så att säga. Varför skapas män med förhud om den nu inte tjänar ngt syfte? den finns ju där av en anledning, men du vill inte se det eller tror inte på det för att du har blivit uppfostrad att tro ngt annat. Precis som jag har.
  • Miss Congeniality
    SkåneP skrev 2007-11-12 15:06:21 följande:
    "Forskning visar att omskärelse minskar spridning av HIV med så mycket som 60%."JajaLåt vuxna omskära sig bäst de vill. Det är väl ingen som pretesterar mot det.Det är ju att ingreppet utförs på spädbarn som det invänds emot.Och så vitt jag vet är lär inte spädbarn få HIV genom sin sexuella aktivitet (vilket ju studien handlade om)
    åter igen mkt bra!
  • Miss Congeniality
    SkåneP skrev 2007-11-12 15:12:25 följande:
    Lite mer fakta:"Förhuden har till uppgift att skydda ollonet mot nötning och att hålla huden på ollonet smidig för att bevara känsligheten. När man skär bort förhuden försvinner ungefär tio procent av nerverna i penis samt talgkörtlarna på förhudens insida. Ollonet ligger bart och utsätts för nötning från kalsonger och intilliggande hud. Huden härdas, blir grövre och en del av känsligheten går förlorad. Detta har naturligtvis betydelse för sexualiteten. En del känner att sexlivet blir bättre eftersom de kan ha sex längre innan de får orgasm eller utlösning. Andra kan få problem med att känseln försvinner så mycket att de inte längre kan få orgasm eller utlösning."Källa www.vardguiden.se/Article.asp
    Precis detta har jag sagt!!!! om nerverna! tack för att du var duktigare en jag att hitta en källa.
  • Miss Congeniality
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 15:20:04 följande:
    Miss Congeniality skrev 2007-11-12 15:14:40 följande: Nej, jag avgör inte vad könstympning är utan ordbestämmare avgör. Stympning är:"Stympning, avlägsnande av kroppsdel.Stympning har tillämpats som straff, i syfte att kontrollera den stympade (t ex könsstympning) eller av hälsoskäl (amputation). Stympning användes även som en avrättningsmetod då man amputerade kroppsdelar tills den dömde dog av förblödning.""Kvinnlig omskärelse, ofta kallat kvinnlig könsstympning eller bara könsstympning innebär borttagande av hela eller delar av de yttre kvinnliga könsorganen, d.v.s. klitoris, inre blygdläppar och yttre blygdläppar. Kvinnlig omskärelse utförs på flickor i olika delar av Afrika och Asien som en initiationsrit, och betraktas i många fall som en förutsättning för att flickan ska kunna bli gift.Kvinnlig omskärelse kan inte jämföras med manlig omskärelse. Manlig omskärelse har liksom kvinnlig, ofta en rituell funktion, men den utförs ofta också av medicinska skäl. Den innebär inte heller handikapp eller nedsatt sexuell förmåga, såsom oftast är fallet med kvinnlig omskärelse. Om den kvinnliga omskärelsen är mycket omfattande, kallas den ibland amputation, eller stympning.[1]"Var vänlig och slå upp ordet könsstympning eller stympningi vilken ordbok, vilket uppslagsverk eller googla det hur mycket du vill. Du kommer aldrig finna en kompetent människa som påstår att omskärelse är stympning. Sen kan man hitta massor av motståndare som hävdar saker utan belägg men det är inte relevant.Om du nu känner halva läkarkåren världen över skulle du vara medveten om att din åsikt är i väldig minoritet. Det råkar nämligen vara så att ickeomskurna män är i minoritet i världen vilket betyder att det är väldigt många läkare som utför ingreppen. (för du tror väl inte att tre läkare från sverige utgör halva världens läkarkår???)
    till att börja med om vi nu skall märka ord så ja jag vet vad stympning betyder...men kära du börja nu inte med o sänk nivån ännu mer vi har varit på botten en gång men tjafs.

DU vet mkt väl vad man pratar om när man rellaterar omskärelse till könsstympning...men antingen börjar dina argument sina eller så skall du vara motvallskärring bara för att skapa debatt.

din länk missade jag ....o jag säger forfarande att det jag har hört är precis motsattsen till det du säger. jag påstår INTE att alla män får försämrad sexuelll upplevelse lika lite som du kan garantera att alla pojkar som blir män vill vara omskurna, som gillar iden att du/ngn annan gjorde de valet för dem, eller att de får ett försämrat sexliv.

O det är åter igen det jag är ute efter att en vuxen man väljer att göra ngt så dumt o onödigt på sig själv är en sak. Men att en förälder gör ett sådant val för sina barn är enbart pga ren egoism o "för jag tycker/vill" sydrom.
  • Miss Congeniality

finns även en mtk bra amerikansk sida med usa:s hälsovårdsrekomendationer där de klart o tydligt INTE rekomenderar omskärelse på alla pojkar utan bara vid vissa tillfällen.

• Miss Congeniality
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 15:47:55 följande:
    "DU vet mkt väl vad man pratar om när man rellaterar omskärelse till könsstympning"nej, det gå inte att relatera könstympning till omskärelse. En omöjlighet då det är helt skilda saker. Tyvärr skapar denna förvirring ännu mer förvirring. Bättre att hålla sig till ämnet istället för att bland ämnen.
    Visst går det att rellatera fast du vill bara inte att det skall vara så o vägrar se det.

Har du kollat in den första länken jag lade in?

finns fler men de får jag återkomma med när jag är hemma.

men den länken iaf tar upp många (män) som just precis ses som omskärelse som stympning. Tyvärr är det så att varken DU eller jag avgör hur en annan människa (man) uppfattar det.

Min sambos kommentar till när jag fråga vad han tyckte om det efter vi tittat på bullshit programmet var typ: Förjävligt!!! är vad det är o inget annat en könsstympning! o med det vill jag ha sagt att du kan förklara det hur mkt du vill o linda in det i bomull göra det sött o vackert men i slutänden är det fel o stympning om mannen känner så o det vet du inte hur de känner för det för ens de är vuxna nog att förstå vad det innenbär.
  • Miss Congeniality
    DaCiss skrev 2007-11-13 12:34:56 följande:
    Visdomständerna finns oftast inte att operera bort innan de börjar växa fram. Inte i alla fall på spädbarn. Oftast också så tas visdomständer bort innan de börjar växa på riktigt för risken för komplikationer.Blindtarm ligger längre in i kroppen än förhud och är alltså en större operation med större risker för komplikationer. Där överväger man större risker med själva ingreppet än det man vill förhindra, dvs risk för inflammerad blindtarm. Lite väl farligt att öppna buken på spädbarn som dessutom måste göras med totalbedövning. Lite väl riskabelt.
    O det är lika stor risk att få infektion pga förhuden som det finns risk för att ngt händer under borttagandet av förhuden. så anser du att det är ett mkt minimalt ingrepp med omskärelse så är då även risken för problem pga förhunden lika minimal och obefintligt.

Så varför då göra det om inte för att man tycker att det är en fin tradion? o att göra ngt sådant bestående och personlig och trotts allt ett ingrepp för att följa tradition är rätt så idiotiskt.
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning