-
Ja precis vad jag också sa......!Ayishaaa skrev 2007-11-13 11:38:06 följande:Är det någon som predikar för ingrepp eller operationer utan bedövning eller som utförs i hemmen?
-
Ville bara visa att jag höll med dig!!Ayishaaa skrev 2007-11-13 11:54:34 följande:hehe, ja jag såg det efter =D Är alltid lite för snabb i fingrarna ;)
-
Bra inlägg!!!! :)Lequisha skrev 2007-11-13 17:14:16 följande:Kanske det trots allt skulle vara bra att ta bort ytteröronen på vissa. Då går det inte att stoppa fingrarna i dom och skrika bingolingo En stor fördel, kanske.
-
Precis som du gör det som du anser bäst för dina barn så gör alla andra miljoner som omskär sina barn detsamma.palmblad skrev 2007-11-13 19:51:36 följande:Ayisha... Du får tycka vad du vill, men du behöver inte vara ofin för det. Och ja, jag vet det jag behöver om mina barns hälsa.Ännu ingen som vågar svara, så jag vet att det bara är svepskäl och fjäsk med kulturerna som stympar.
-
Undra om folk som är emot omskärelse av pojkar... lagt lika mkt energi på att skriva brev till regeringen som de gjort i denna tråd. För här kommer knappast några lagändringar att utföras.
-
Bra skrivet!!!DaCiss skrev 2007-11-13 23:13:38 följande:Mellvis:Finns det inte också studier som visar att det inte innebär en sexuell avtrubbelse att bli omskuren? Och vad om de män som omskär sig som vuxna som inte märker en skillnad i sexlivet vad gäller känsloupplevelsen? Om det ger en minskning på 75 procent eller vad det nu stod i din text, skulle det inte betyda en avsevärd skillnad?Du nämner även andra saker som är av ingen nytta för mänskan. Ja, varför har vi fortfarande hår på kroppen? Varför har vi blindtarmen? Varför har vi kvinnor stora inre blygdläppar som hänger ut och lätt skaver mot kläder? Eller stora bröst? Man vet ju att storleken på brösten inte har något att göra med amning. Kvinnor kunde lika gärna ha ett bröst som männens. Kroppen är faktiskt inte så perfekt konstruerad.
-
"Omskärelse som företeelse väcker ibland heta känslor. Det finns grupper av starkt övertygade anhängare, och andra som är lika passionerade motståndare. Det finns också gott om forskning som direkt eller indirekt berör området, vars olika rön de bägge sidornas härförare slår varandra i huvudet med, men det finns ingen samstämmig vetenskaplig syn på det hela.
Till fördelarna brukar främst räknas att det främjar hygienen. Viss forskning har också tytt på att kvinnor som lever med omskurna män löper mindre risk att få livmoderhalscancer. En studie från 2005 visade också att omskurna män i lantliga delar av Afrika löper hälften så stor risk att smittas med hiv. [1] Huruvida detta är applicerbart på andra folkgrupper är ej etablerat. Sexuellt anses det också vara en fördel med ett påstått mindre känsligt ollon, med tanke på att många män lider av för tidig utlösning, ejaculatio praecox. Några vetenskapliga belägg för att mannens ollon skulle bli mindre känsligt finns dock ej.
Det som hålls emot omskärelse är att den innebär att man skär bort tusentals sexuellt känsliga nervändar, och att ett oskyddat ollon skulle bli mindre känsligt (vilket ju ovan också nämndes som en fördel) och dämpar den sexuella upplevelsen. Men som även det nämndes ovan så finns inga vetenskapliga studier som stöder dessa spekulationer om att mannens ollon skulle bli mindre känsligt. Tvärtom visar aktuell forskning på att det inte går att påvisa vare sig förhöjd eller försämrad känslighet när det gäller omskärelse för just nyfödda. Omskärelse av pojkar i medveten ålder är dock kopplat till trauma av varierande grad. Varje kirurgiskt ingrepp medför en risk, om än liten, och även i länder med fullt moderna sanitära förhållanden har förekommit enstaka fall där omskärelseingrepp har fått allvarliga följder. Upplevelsen av själva ingreppet i barndomen anses också kunna vara psykiskt traumatiserande, vilket enskilda personer som blivit omskurna antingen i vuxen eller i medveten ålder har vittnat om. Dessutom görs ingreppet i regel så tidigt (till exempel inom judendomen endast 8 dagar efter födseln) att den som blir omskuren inte själv har möjlighet välja om de vill bli omskurna. Det tål dock att nämnas att i denna ålder så har inte kroppen ett utvecklat nervsystem och känner ej heller smärta på samma sätt som ett äldre barn."
*Till fördelarna brukar främst räknas att det främjar hygienen.
*Viss forskning har också tytt på att kvinnor som lever med omskurna män löper mindre risk att få livmoderhalscancer.
*omskurna män i lantliga delar av Afrika löper hälften så stor risk att smittas med hiv.
*Några vetenskapliga belägg för att mannens ollon skulle bli mindre känsligt finns dock ej.
-
En vettig karl!!!! Ja det kan man ju undra! :)Larsgubben skrev 2007-11-14 21:16:06 följande:Vad har misshandel med omskärelse att göra?
-
Och om det inte är av religiösa skäl?palmblad skrev 2007-11-15 08:04:54 följande:Sunt förnuft är att inte skära i barn för att tillfredsställa sina religiösa lustar.
-
Hur kommer det sig då att den nya regeringen diskuterade att göra omskärelsen lättillgänligare i Sverige? Alltså inte att den skulle kunna utföras i fler landsting då det faktist är lagligt.Mellvis skrev 2007-11-15 13:36:35 följande:Barnombudsmannen BO-En realistisk komplikationsfrekvens efter omskärelsen är mellan två och tio procent, dvs. mellan 60 och 300 pojkar drabbas årligen av medicinska komplikationer till följd av omskärelse. Däribland finns potentiellt farliga komplikationer som svårare blödningar eller infektioner, mer undantagsvis katastrofer av typen glans-penisnekros, penisamputation eller till och med dödsfall. Till detta kommer artikel 2 i barnkonventionen som stadgar att barn inte får särbehandlas p.g.a. kön, religion, etniskt eller socialt ursprung med mera. Rituell omskärelse som traditionell sedvänja innebär diskriminering av barn med vissa religioner eller med viss etnisk eller kulturell bakgrund. Enligt artikel 3 i barnkonventionen ska konventionsstaterna se till barnets bästa vid alla åtgärder som rör barn. Kvinnlig könsstympning är förbjuden i Sverige. På sikt bör även omskärelse av pojkar utan medicinsk grund inte tillåtas i lag.
Såg det på nyheterna så ingen behöver gnälla om nån källa då jag inte kan hänvisa till nån länk. -
Hehe bra skrivet!DaCiss skrev 2007-11-15 14:29:55 följande:Sunt förnuft är att inte låsa sina tankar utan se var situation för sig
-
Jag håller med om precis allt i detta inlägg.. För lat för att kommentera själv just för tillfället.DaCiss skrev 2007-11-15 20:58:11 följande:Jag ser en skillnad där faktiskt. Kuperingen av svansar har enbart att göra med utseende. Jag tror inte du skulle få lov att plastikoperera barn heller. Jag är även emot håltagning i små barns öron. Och ett husdjur ligger under ditt våld hela livet och kommer aldrig kunna föra sin egen talan. Att leka gud med djuret och förändra dess utseende bara för att du tycker den är finare då och göra detta via en amputation det är gräsligt.Fattar inte hur de får hålla på att avla raser av djur heller.
-
Ja typiskt Sverige!Lussekatten87 skrev 2007-11-15 23:43:49 följande:fan vad många som är emot!(*fast vad hade man förväntat sig,det här är ett kristet land med inpräntade fördomar...*)
-
Inga gråzoner? Ok.. hoppas inte dina barn behöver opereras nån gång... Eller ska du vänta tills de är tillräckligt gamla att bestämma själv?palmblad skrev 2007-11-16 07:50:59 följande:Svart: Att skära i barn.Vitt: Att veta bättre än så.I detta fall finns inga gråzoner.
-
Det stod inget om könsstympning i ditt inlägg så jag tolkade det som det står.....Svart: Att skära i barn... Vitt: att veta bättre än så....palmblad skrev 2007-11-16 07:50:59 följande:Svart: Att skära i barn.Vitt: Att veta bättre än så.I detta fall finns inga gråzoner.
Och gällande könsstympning så är vi nog alla överens.. -
www.vardguiden.se/Article.asp
"Är manlig omskärelse samma sak som kvinnlig könsstympning?
Den manliga omskärelsen kan bidra till att riskerna för infektioner minskar. Den kvinnliga könsstympningen kan leda till ökad infektionsrisk, oförmåga att ha sex samt problem med de dagliga toalettbehoven. Det är därför inte rätt att likställa de två operationerna."
-
Se ovanstående inlägg som jag skrivit!palmblad skrev 2007-11-16 09:20:12 följande:Behov av operation är nåt annat. Könsstympning är inget behov.