• Anonym (...)

hur mycket får man som stödfamilj??

Anonym (Hmm.) skrev 2007-11-07 12:24:32 följande:

Jag var kombinerad stödperson oxå, där fick jag lön, hänger ni med? Jag var timanställd.Jag sitter inte å hittar på saker bara för att det är kul att bråka..
    dina andra uppdrag får du ju hålla utanför.

men jag tvivlar som sagt stark som kontaktfamilj skall man bland annat ha en trygg och stabil livssituation vilket man inte har om man lever på soc.
  • Anonym (...)

Anonym (Hmm.) skrev 2007-11-07 12:25:43 följande:

Varför inte det? Jag hade ett rymligt boende & behövde soc 3 månader när jag fick detta jobb? Alltså vad är det för fel på folk? Påstår du på fullaste allvar att jag sitter & lkjuger?
    jag tror inte att det är så som du skriver nej, om det beror på att du kommer ihåg fel, har missförstått, uttrycker dig fel eller något annat det vet jag inte .
  • Anonym (...)

Anonym (Hmm.) skrev 2007-11-07 12:29:43 följande:

Hmm, läser DU MELLAN RADERNA & SER DET DU BARA VILL SE?Jag behövde soc i ca 3 månader under detta uppdrag sen behövde vi inte dem längre, Jag har inte levt på socialen i flera år om mman säger så.Vad är du för en människa?
    vad jag är för människa ja, två armar och vå ben. har varit kontaktfamilj i många år och de senast 5åren jourhem och familjehem. Detta ligger mig varmt om hjärtat och jag blir arg när det cirkulerar så mycket osanningar och konstigheter kring detta.
  • Anonym (...)

Anonym (Hmm.) skrev 2007-11-07 12:35:41 följande:

OSANNINGAR & KONSTIGHETER? Jag berättar min erfarenhet, take it or leave it!Sköt ditt liv så sköter jag mitt! Men sitt inte å påstå att jag ljuger, jag har åxå efrfarenhet av detta, 1 år t.o.m. GE DIG NU & gå gör ngt annat om detta stör dig!Alla har vi olika erfarenheter, det var det här den här tråden var till för.Men sitt inte å påstå att jag ljuger, det är OTROLIGT kränkande. Du vet ingenting om det uppdrag jag hade! Du ställer en fråga hur jag kan få både arvode OCH lön, när jag svarar så ska jag inte blanda in mina andra uppdrag, varför ställa en fråga du uppenbarligen INTE ville ha svar på?Vad är det som stör dig så mkt att du måste vara otrevlig?
    har jag påstått att du ljuger?
    men då fick du ju alltså INTE lön för det uppdraget vi pratar om KONTAKTFAMILJ?

NÄR var detta? oc

att jag tvivlar beror dels på att du fått betalt på ett sätt man inte får och att du INTE HADE EN STABIL LIVSSITUATION SOM ÄR ETT KRAV+ LITE ANNAT. SÅ SJÄLVKLART TVIVLAR JAG NÄR INGET AV DET DU SKRIVER STÄMMER MED MIN VERKLIGHET ELLER NÅGOT JAG HÖRT TALAS OM (JAG LEVER SOM SAGT I JUST DETTA)
  • Anonym (...)

Anonym (undrar) skrev 2007-11-07 12:37:21 följande:

Jag måste bara ställa en fråga till. När man utreds som stödfamilj så skrev någon att de kollar upp ekonomin Exakt vad är det dom kollar då?
    KOLLAR UPP HOSS KRONOFOGDEN OCH FÖRSÄKRINGSKASSAN ATT DU HAR EN STABIL EKONOMI. DU BEHÖVER INTE HA EN HÖG INKOMST MEN EN STABIL EKONOMI.
  • Anonym (...)

Anonym (Hmm.) skrev 2007-11-07 12:38:39 följande:

Hur mkt pengar du har i månaden, om du har en stabil ekonomi, etc.
    KOLLADE DE HUR MYCKET PENGAR DU HAR I MÅNADEN? DET HAR JAG HELLER ALDRIG HÖRT TALAS OM . oCH SKULLE DU FÅ UPPDRAG DÅ OM DU LEVDE PÅ SOC (SOM DU SKREV) VAD ÄR VITTSEN DÅ ATT KOLLA UPP HUR MYCKET?

ALLT DU SKRIVER KÄNNS OSERIÖST.
  • Anonym (...)

Anonym (Hmm.) skrev 2007-11-07 12:42:14 följande:

Jag hade det uppdraget 2002-2003.Jag försöker skriva å ett trevligt sätt men jag anser det du skriver till mig är OTROLIGT kränkande. Kan du inte bara sluta nu?Ja du sitter & påstår att jag ljuger--->>> "jag tror inte att det är så som du skriver nej, om det beror på att du kommer ihåg fel, har missförstått, uttrycker dig fel eller något annat det vet jag inte ." Det påstår jag jag är att du påstår att jag talar OSANNING!
    JAG HAR SOM SAGT INTE PÅSTÅTT ATT DU LJUGER MEN Någonting STÄMMER INTE. DET KAN BRISTA I MINNET ELLER NÅGOT ANNAT.
  • Anonym (...)
    ung5barnsmamma skrev 2007-11-07 12:44:31 följande:
    Det där med att kolla upp hos kronofogden är oxå olika från kommun till kommun.. Vi är själva kontaktfamilj,(snart ev både jour o failjehem) och oss har de inte kollat upp.(har inget att dälja heller =)  )men jag har en vänn som har massa hos kronolle,men är ändå familjehem.. så som allt annat från kommun till kommun är detta oxå inte alltid en rutinsak.... jag blir ledsen när jag hör att det finns folk som gör en sån här sak för pengarna, det är ju för att hjälpa ett utsatt barn man gör en sån här insats.. o med tanke på att det är ett 24 timmars jobb dygnet runt är det sverges minsta betalda jobb....
    hur vet du att de inte har kollat upp er där? det är inget som behöver framkomma till er. och ja man kan bli godkänd trots anmärkningar i vissa fall (det beror ju helt på omständigheterna)
    jag tror att det är väldigt få som gör det pga pengarna idag för som du skriver ÄR det ett enormt arbete inta bara med barnet utan även med skolan och biologfamiljen.
  • Anonym (...)
    snillis skrev 2007-11-07 12:47:10 följande:
    Men det stämmer som någon tidigare nämnt, att betalningen är uppdelad i två delar, en "lön" som man får som "tack" för att man ställer upp och denna är skattepliktig, samt en ersättning för utlägg, tex mat, om man gör nåt, tex bio osv och denna del är inte skattepliktig eftersom det inte är lön. Så var det i allafall för oss och jag antar att det är samma regler för alla
    det är viktigt att använda rätt begrepp. man är inte anstäld och får ingen lön utan (som jag skrivit) ett arvode och en omkostnadsersättning. ja det gäller för alla.
  • Anonym (...)

Anonym (undrar) skrev 2007-11-07 12:50:04 följande:

Okej jag har länge funderat på att bli stödfamilj för att jag skulle vilja hjälpa familjer men om man som jag har gamla betanmärkningar och en liten skuld så går alltså inte det?Vi har en stabil ekonmi då sambon jobbar och han har absolut inga ekonomiska problem.Jag har stor livserfarenhet och känner att jag skulle vilja ge av mej själv till någon som behöver det, har också en stor lgh så inga problem att låta barnet/barnen sova i ett eget rum.Känns faktist ganska hårt om det ska falla på mitt galma liv.
    det är möjligt men OM man har en stabil ekonomi så betlar man ju av på skulden. gör ni det regelbundet så finns det möjlighet för er.
  • Anonym (...)

Anonym (Hmm.) skrev 2007-11-07 12:53:53 följande:

Jag var ANSTÄLLD av kommunen.
    vilken kommun var det? snälla låt mig kolla om det var möjligt 2002-2003 så är det här ur världen sedan.

du var altså anställd och fick lön men betalade ingen skatt??????
  • Anonym (...)

Anonym (nyfiken) skrev 2007-11-07 12:56:42 följande:

poodleMyDe är inte jag som ska vara stöd familj.utan en bekant..och de var där jag undrade hur mycket man får eftersom jag är osäker på deras avsikt..om de var pengar eller inte..men man får ju inte nå många kronor över så då vill dom väl hjälpa..
    sen till alla ni som små bråkar osv..behöver man inte göra blir så tråkigt då alla har olika erfarenhet,och de ställs ju olika krav från kommun till kommun så de är bara att acceptera..
    förlåt tjafset men jag anser att det är viktigt att det framkommer hur det ÄR hur det faktiskt fungerar främst med ekonomin så inte någon gör det för pengarna. vissa saker skiljer sig mellan kommunerna och andra saker inte. tex ang lön och skatt osv.

men jag lägger ned den diskussionen nu.
  • Anonym (...)

ja, och så ser det ut mer eller mindre i alla kommuner. Men anledningen till att det är viktigt att skilja på lön och arvodet är att rätten till A-kassa, sjukförsäkringsregler, pensionsförmåner skiljer sig.
    som kontaktfamilj får man alltså ett arvode och har inte rätt til tex a-kassa men skatt betalar man lika mycket.

Svar på tråden hur mycket får man som stödfamilj??