• Anonym (...)

hur mycket får man som stödfamilj??

Anonym (insatt) skrev 2007-11-07 09:54:42 följande:

Anonym (...) skrev 2007-11-07 09:07:25 följande:
    Jasså ??? Berätta för mig vad det är som kostar så mycket?2 ggr middag+en frukost och en lunch. That´s it när man har kontaktbarn en helg!Vad kostar den maten för en 3-5 åring anser du?Ansvarsfullt??? Inte mer än när en tonåring är barnvakt. För det är just barnvakt man är.3-4 tusen ÄR jättebra betalt för ett superenkelt "jobb".
    några 3-4 tusen är extremt mycket vi har aldrig kommit inärhetn av! kostar-barnet får ett eget rum/utrymme med egna saker och vi gör diverse aktiviteter med familjen (äventyrsbad, biobesök med tillbehör, resturangbesök, djurparker, nöjesparker, leksaksaffärer mm mm Ofta har dessa barn särskilda behov och diverse "problem" tex adhd, missbrukar föräldrar mm mm. man stänger inte heller ute barnet ur själen eller tanken och bland annat kontakt med föräldrarna ibland.
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2007-11-07 09:55:40 följande:
    jo jag har svarat på dina frågor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Och skrivit precis allt ja vet och hur mina papper ser ut... Men du bla bla hon snackar skit ja vet bäst
    ok, är du anstäld?
    jobbar du åt en kommun?
    får du semester?
    betalar du skatt? om inte varför?
  • Anonym (...)

Anonym (insatt) skrev 2007-11-07 10:01:45 följande:

Anonym (T) skrev 2007-11-07 09:47:31 följande:
    Jodå, soc "slänger ut" pengar hur som helst om kontaktfamiljen ber om det.När det gäller att lämna kvitto så har ju många (de flesta?) kontaktfamiljer egna barn och får på så vis sina egna barns kläder (t.ex) betalda av soc.Det är en jättebra extrainkomst, det går inte att komma ifrån.Dessutom kan kontaktfamiljen avboka de inplanerade helgerna hur ofta som helst utan att för den skull förlora sin inkomst under de helgerna. Är inte det fantastiskt??Hur skulle soc få veta detta menar jag?? Inte en chans att föräldrarna skulle berätta för soc då de för det mesta vill behålla sin kontaktfamilj. De flesta som har kontaktfamilj behöver den avlastningen av olika anledningar.Jag pratar både om egna upplevda saker, men även om vad jag har upplevt/hört från andra.
    menar du att du gör så?
  • Anonym (...)

Anonym (Hmm.) skrev 2007-11-07 11:56:11 följande:

Hmm, det är inte skattepliktiga pengar så länge man lägger ut pengar hela tiden för ett barn.Jag kan även tillägga att jag fick ut 3-4000 i månaden när jag jobbade! Jag var anställd av kommunen vi bodde i.
    självklart betalar man skatt (ska göra/måste göra) på det arvodet man får som kontaktfamilj!
    har heller aldrig hört att man blir anstäld och får lön (vilken man ändå givetvis måste betala skatt för)
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2007-11-07 10:06:44 följande:
    Anställd?? Jag är helg familj och inte anställd hos en chef som jag är på mina 2 andra jobb...Ja jag jobbar åt en kommun hur blir man annars helg familj genom en ansökan på internet eller???? Vi har haft hem besök och utredningar... Nej jag får inte semester får ja inte heller på mina andra jobb!!!!!!! nej jag betalar inte skatt.... Dörför det står fortfaranda skatt med mera tomt på den raden på min psecifikation som jag ahr skrivit x antal ggr
    man kan ta uppdrag från en kommun eller från en privat organisation det finns olika sätt . bland annat genom att fylla i en ansökan på nätet, ja. Varför betalar du inte skatt??
    varför har du inte rätt till semster på dina arbeten?
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2007-11-07 10:06:44 följande:
    Anställd?? Jag är helg familj och inte anställd hos en chef som jag är på mina 2 andra jobb...Ja jag jobbar åt en kommun hur blir man annars helg familj genom en ansökan på internet eller???? Vi har haft hem besök och utredningar... Nej jag får inte semester får ja inte heller på mina andra jobb!!!!!!! nej jag betalar inte skatt.... Dörför det står fortfaranda skatt med mera tomt på den raden på min psecifikation som jag ahr skrivit x antal ggr
    man kan ta uppdrag från en kommun eller från en privat organisation det finns olika sätt . bland annat genom att fylla i en ansökan på nätet, ja. Varför betalar du inte skatt??
    varför har du inte rätt till semster på dina arbeten?
  • Anonym (...)

jag vet att du skriver upprepade ggr jag får bara inte ihopp det. du skriver att du får LÖN men betalar ingen skatt och har inget avtal mm annat underligt.

• Anonym (...)

Anonym (Hmm.) skrev 2007-11-07 12:15:13 följande:

Jag fick lön & arvode, arvodet var INTE skattepliktigt.DEt vet jag! Eftersom jag levde på soc då så det var inte avdragsgillt eftersom det är en summa jag lagt ut för barnet & får tillbaka.
    ok, jag har ingen aning om när detta var eller vart men i sverige i dag så måste man betla skatt på arvodet.

och jag kan inte förstå hur du kunde få lön OCH arvode? och om du fick lön var du alltså ANSTÄLD 8det är ju då man får lön)

idag i sverige fungerar det som sagt inte så. utan man kan ta uppdrag från tex en kommun och då betalar de ut ett arvode (inte lön) som du måste betala skatt på. sedan utgår även en omkostnadsersättning som är skättefri och ska (inte alltid den gör) täcka omkostnaderna.
  • Anonym (...)

Anonym (Hmm.) skrev 2007-11-07 12:15:13 följande:

Jag fick lön & arvode, arvodet var INTE skattepliktigt.DEt vet jag! Eftersom jag levde på soc då så det var inte avdragsgillt eftersom det är en summa jag lagt ut för barnet & får tillbaka.
    låter även HELT ÅT SKOGEN att du fick ta uppdrag när de levde på soc!

jag har svårt att tro att detta någonsin varit möjligt och att det skulle vara det idag är tvivlar jag starkt på.
  • Anonym (...)

Anonym (Hmm.) skrev 2007-11-07 12:24:32 följande:

Jag var kombinerad stödperson oxå, där fick jag lön, hänger ni med? Jag var timanställd.Jag sitter inte å hittar på saker bara för att det är kul att bråka..
    dina andra uppdrag får du ju hålla utanför.

men jag tvivlar som sagt stark som kontaktfamilj skall man bland annat ha en trygg och stabil livssituation vilket man inte har om man lever på soc.
Svar på tråden hur mycket får man som stödfamilj??