• Anonym

hur mycket får man som stödfamilj??

DEt är så olika, jag vet en som får sin hyra betald.
    Man får ju all mat betalt till barnet åså. Sen får du ju även lön.
    Jag jobbade rätt mkt & fick uta ca 4000:- i månaden & då var maten inräknad i dem 4000:-

• Anonym
    Anonym (nyfiken) skrev 2007-11-06 13:51:26 följande:
    ok, tack för svar sen vet jag att de är olika för olika kommuner oxå..
    Ja precis
  • Anonym
    Anonym (nyfiken) skrev 2007-11-06 13:56:42 följande:
     hur gick de för dig när du var stöd??hade du egna barn då? var de jobbigt? med ett extra barn?
    Nej jag hade inga barn, jag var nyss fyllda 20år när jag var det.
    Trivdes otroligt bra med att vara stödfamilj!
    Det gick jätte bra, fick t.o.m beröm av hans mamma att jag var otroligt duktig & han vart med lydig när han hade vart hos mig! Han jag hade ville inte bo hos sin mamma, han ville bo hos mig ist, det var kul =) Då har man ju iaf gjort ngt bra!
  • Anonym
    Anonym (nyfiken) skrev 2007-11-06 14:05:40 följande:
    oj vad bra då känns de bra när man gjort något bra  kul att grabben trivdes och även att mamman kunnde ge dig beröm kul
    Ja det var uppskattande & roligt!
  • Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2007-11-06 14:08:26 följande:
    Får jag låna din tråd lite TS och fråga hur man går till väga för att bli stödfamilj?
    man kontaktar socialkontoret i sin kommun och talar om att man är intresserad av att ha kontaktbarn och sen görs en utredning på dig/er som familj för att se om du/ni verkar lämpliga och är du/ni det så blir ni kontaktade när en lämplig familj som beöver stöd som de tror att ni kan ge dom.
  • Anonym

Inte konstigt att så många helt oseriösa människor vill bli stödfamilj med de inkomsterna som det ger.

Dessutom kan man som stödfamilj få extra pengar till att köpa kläder till barnet om man ljuger och säger att barnet inte har vinteroverall till exempel.
    Man kan såklart hitta på vadsomhelst som barnet måste ha hos stödfamiljen och få pengar från soc för att införskaffa detta.

Jättebra och enkelt extraknäck helt enkelt.

De enda som inte mår bra av detta är såklart barnen i många fall. Även barnens föräldrar som ser att deras barn inte trivs.

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2007-11-07 09:11:14 följande:
    det relevanta är ju hur många timmars jobb är det då? hur är barnet? vad ingår i de pengarna? är det före eller efter skatt?
    Ja har kollat på löne lappen om detta står inget om skatt där.. Barnen är mina syskon som har damp märkss mer på min syster som måste ha nått att göra hela tiden min lille bror är lugnare.. Allt ingår i dom pengarna mat, toa papper ja allt som dom kan tänkas använda när dom är hos oss 2 helger / månad
  • Anonym

Jo det står det när jag får hem pappret plus på mitt konto utdrag LÖN!!!!!!
    och ingen skatt dras på detta enligt specifikationen jag får hem.....

• Anonym

e inget sånt...men ja vet väl va det står på mina egna papper eller?????

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2007-11-07 09:28:31 följande:
    DU ÄR ALLTSÅ ANSTÄLD AV KOMMUNEN OCH FÅR LÖN?? MEN DU HAR INGET AVTAL DÄR DU KAN LÄSA DIG TILL NÅGOT OCH DE DRAR INGEN SKATT PÅ DIN LÖN?ANTINGEN SÅ VET DU INTE VAD DU SYSLAR MED ELLER SÅ LJUGER DU.ELLER?
    Ljuger??? Skriver exakt vad det står på min specifikation som jag får varje månad......
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2007-11-07 09:36:59 följande:
    OM man blir anstäld så får man ett anställningsbevis (som kontaktfamilj/familjehem mm är man dock inte anstäld därav min skeptis). på anställningsbeviset står det vad som är lön och vad som, är annat. där står om semester mm. På lönespessen står självklart vilken % som är dragen i skatt och summan av denna.
    vet ja väl har 2 jobb.. Okej då är det väl dom som skriver fel då det står LÖN när pengarna kommer......
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2007-11-07 09:45:36 följande:
    du vet alltså inte om du är anstäld eller ad det är för pengar du får? du vet inte om skatt är dragen eller om du är skyldig massa skatt?om detta är sant är det ju väldigt viktigt att du tar reda på detta!är det kommunen som betalar ut pengarna eller någon annan? har ni inte skrivit något avtal?
    Herre gud vad folk ska vara så jävla envisa... På specifikationen:

Extra kostnadserstättning 1500:-
    Skatt med mera          TOMT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja vi har skrivit på appper och allt så vi vet att detta stämmer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Anonym
    Anonym (T) skrev 2007-11-07 09:47:31 följande:
    Jag har väldigt svårt att tro att någon skulle bli stödfamilj bara för att tjäna pengar. Det är lite pengar det handlar om, och det är ganska krävande att ha ett främmande barn hemma i två dygn. Särskillt som det ofta handlar om barn med en trasslig bakrund. Jag har tidigare haft en kille på tre år varannan helg. Jag fick ut ca 900/helg.Vem tycker att 900 är bra betalt för 48 timmars arbete?Ang detta med att man kan säga till soc om pengar till tex en overall, så är det till viss del sant. Men man får ofta lägga ut pengar i förväg och lämna in kvitto för att få pengar, och i de flesta fall är det faktiskt mamman som ska betala det. Soc går alltså inte och slänger ut pengar hursom bara för att en stödfamilj säger att den behöver något.Sen är det ju så att det är människor som arbetar på soc. Alla är olika och därför blir ju besluten olika också. Jag har varit i kontakt med minst 10 socialsekreterare och av dessa tio har 1 (!) varit "märklig" i sitt tänkande. Men denna person är inte kvar idag.
    Gör inte detta för pengarna fö vad är 1500 kr i dagens samhälle det är lika med 0.. jag gör detta enbart för mian syskons sull var min mamma som sökte att jag skulle bli helg familj till mina syskon inte jag!!!!!
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2007-11-07 09:52:18 följande:
    envis? det du säger låter helt tokigt (jag har tagit uppdrag från kommunen i många år). Du kan ju heller inte svara på mina frågor.
    jo jag har svarat på dina frågor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Och skrivit precis allt ja vet och hur mina papper ser ut... Men du bla bla hon snackar skit ja vet bäst
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2007-11-07 10:03:22 följande:
    ok, är du anstäld?jobbar du åt en kommun?får du semester?betalar du skatt? om inte varför?
    Anställd?? Jag är helg familj och inte anställd hos en chef som jag är på mina 2 andra jobb...Ja jag jobbar åt en kommun hur blir man annars helg familj genom en ansökan på internet eller???? Vi har haft hem besök och utredningar... Nej jag får inte semester får ja inte heller på mina andra jobb!!!!!!! nej jag betalar inte skatt.... Dörför det står fortfaranda skatt med mera tomt på den raden på min psecifikation som jag ahr skrivit x antal ggr
Svar på tråden hur mycket får man som stödfamilj??