Inlägg från: EmiliaG |Visa alla inlägg
  • EmiliaG

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

Tittar in... läser en hel del i tråden, men hinner nästan aldrig med i diskutionerna. Men försöker hålla mig uppdaterad om vad som händer er!

• EmiliaG
    milimina - Så skönt att höra... :)
    Mikael säger inte direkt några ord alls... medan han har kommit desto längre motoriskt. Det jämnar ut sig i slutet sägs det. Vissa samlar ord, tror Mikael är en sådan. Han lyssnar, frågar ständigt "ä de?" och pekar på allt om och om igen. Försöker ibland härma... men mest lyssnar och tittar runt. Gör massa ljud så klart, men få ord har kommit fram och de han sagt några dagar i sträck har han slutat att använda efter ett tag. Men som sagt ordsamlare börjar visst oftast bygga meningar direkt senare istället - vi får se! Men han har i alla fall sagt "Ä de?" hos BVC så hon hört det och tyckte då vid 1års kollen att det var jättebra.
  • EmiliaG
    Elisabeth - Vi har Nestlés välling här hemma... den finns som 15mån med päronsmak (vi kör dock naturell) och semper har någon från 18mån med banan och plommon. Kanske kan vara alternativ?
  • EmiliaG
    Skrutt - När vi skulle sälja våran lägenhet så sa mäklaren att från mitten av november till början av februari skulle man undvika försäljningar... alla "behöver" sina pengar till jul och sedan januarideppiga. Så han sa att om ej våran lgh blev såld innan mitten av nov skulle annonsen tas bort och sedan läggas ut igen i slutet av januari - för det var meningslöst över jul och nyår...
    Inte alls den infon du vill höra kan jag tänka... men så sa våran mäklare förra året i alla fall. Men kan inte fatta att ingen nappar på eran kanonfina lägenhet! Den är ju jätte fräsch!
  • EmiliaG
    Marfa - Provat Minifom? Receptfritt på apoteket och kan fungera hjälpande på vissa spädbarns magknip. Spräcker upp luftbubblorna som bildas och som kan vara orsaken till knipet och gör oftast barnet mer lätt rapat och får dem ofta att prutta lättare om det är där luften behöver komma ut.
  • EmiliaG

Kikar bara förbi och önskar alla stora som små en riktigt GOD JUL!!

• EmiliaG
    Smurfan 81 skrev 2008-01-12 21:46:08 följande:
    Nån som hade ont i blygdbenet mot slutet av graviditeten? Igår hade jag lite ont, nu gör det så ont när jag står upp att jag inte vet vart jag ska ta vägen! Så länge jag sitter ner går det bra, om jag inte rör på benen. Men om jag står eller går gör det ont över blygdbenet och hela undre delen av magen. Sen får jag massa sammandragningar när jag går också. Nån som känner igen det?
    Låter mycket bekant... är säkert sista uttänjningen inför förlossningen du känner av.

Är hon fixerad? Kanske är när hon sjunker ner ytterligare nu som du känner det hela, annars brukar ju detta ge sig efter fixeringen!
  • EmiliaG
    Smurfan 81 skrev 2008-01-13 15:52:53 följande:
    Jaha, är det så här foglossning känns! Då förstår jag vad folk pratar om... Har precis varit nere i centrum, nu är jag helt slut! Känns som jag går i slow motion. Sen klickar det i bäckenet för varje steg jag tar också vilket gör att det känns ganska obehagligt. Min sjukgymnast sa att klickandet i sig inte är farligt, men det känns ju lite olustigt.Jag försöker be Christoffer göra de flesta lyften med Kevin, men det blir ju en del ändå. Jag försöker undvika trappor och vilar så ofta jag kan.Men det är inte "farligt" att gå väl? Hjälper stödbältet? Jag hade det på mig idag i centrum men kände inte att det var nån särskild skillnad...En annan fråga (om ni minns), vad är det för skillnad på förvärkar och pinnvärkar? Och hur känns dem? Idag när jag satt i soffan fick jag kraftiga mensvärkar med några minuters mellanrum under ungefär en timmes tid. Jag kan få sån värk vid sammandragningar ibland när jag går också. Det känns inte som riktiga riktiga värkar, men värre än vanlig mensvärk.
    Stödbälte om du har det hjälper absolut bäckenet, även om du kanske ej känner direkt skillnad! Jag har redan börjat använda mitt då jag känner av bakre fogarna sedan några veckor tillbaka och den främre började göra sig till känna nu under helgen.

Klickandet eller knäppande och sådanna ljud är ej farliga alls - men riktigt läskiga tycker jag själv. Mest knaster hos mig.

Det är absolut inte farligt att röra på dig nu i slutet... men hade du haft dessa smärtor m.m. tidigt hade jag allt rekomenderat dig att minska på aktiviteterna för att ej förvärra för dig själv. Men lagom är bäst!
  • EmiliaG
    Hua för benbrott!! Läskigt!!

En på öppna förskolan här, hennes dotter bröt benet precis innan jul. Lillskruttan var bara 15mån och hade troligen på natten lyckats vrida ut benet mellan spjälorna i spjälsängen och sedan knyckt till... på morgonen ville hon ej stödja på benet, stackarn! Men nu är gipset av och hon har börjat träna benet för att läsa sig gå nu snart hoppas vi alla!

Twixie skrev 2008-01-15 10:19:37 följande:
    Emiliga G - Hur mår du? När är det BF?
    Mår bättre än jag gjorde då jag väntade Mikael tror jag... illamåendet har suttit i nu sedan v.5 men inte så farligt som sist och börjar avta nu. Känner mest av bakre fogarna, men använder stödbälte och försöker tänka på hur jag sitter, går och står.
    BF 25/6, men vi får se om det flyttar oss mycket vid UL, får se nästa fredag!!
  • EmiliaG
    N0RPAN skrev 2008-01-16 17:53:36 följande:
    Dagis... ska alla era små börja? Inga som ska vara hemma längre?
    Kände att det var ganska lagom för Mikael att han skulle börja nu efter att han blivit 1,5år och så passar det bäst att ha inskolning och få rutin på förskolan innan syskonet tittar ut efter midsommar. Så Mikael börjar sin inskolning 13mars som det ser ut i dagsläget...
    Tror att han, som älskar att vara på öppna förskolan och busa runt med alla kompisar och fröknarna där, kommer uppskatta stimulansen på förskolan!

Skulle gärna för egen del (av egoistiska själ) vara hemma med honom längre och slippa att gå tillbaka till jobbet. Men nu verkar det som om det ändå bara blir runt 6veckors jobb innan det är föräldraledighet igen ändå - så det löste sig ju smidigt hur som.
  • EmiliaG

Några som haft 18mån kontrollen? Vad har BVC kollat m.m.? *nyfiken* Mikael har sitt besök på tisdag.

• EmiliaG

ANCY - Låter som att våra makar behöver gå en liten romantikkurs hos din... Maken är vardagsromantisk, men det där låter ju underbart ljuvligt på alla sätt!! Hoppas ni får det underbart och berätta hur resan blev!!

• EmiliaG

Ser att ud är påloggad fortfarande Smurfan... men hoppas du snart får åka in! Basilika och nejlike-te sägs vara bra stimulering för att sätta fart på värkar tydligen. ;)

• EmiliaG
    Pesco skrev 2008-01-20 15:40:57 följande:
    Ett av förlossningstipsen jag hörde på Nya zeeland var lite så där...STENÅLDER!"Fyll en gummihandske med vatten, frys den och använd den som kylklabb för att softa förlossningssmärtorna."Skönt att bo i Sverige
    Men en påse med is mot bakre bäckenfogarna och svanken hade jag tillsammans med TENS under värkarbetet hemma och på förlossningen - var ljuvligt och så avhjälpande mot smärtan! Så även stenålder hade nog sina höjdpunkter.
Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006