• Joboli

Efterlysning

Hej Ninni12345

Jag är 28 år, fyller 29 i Januari
    Jag har också förhöjda värden av prolaktin, har även ett prolaktinom i hypofysen.
    Jag och min sambo har försökt skaffa barn i 3-4 år nu. Vi har gått på utredning och mediciner allt för länge. Har ätet pergotome i 7 månader i sträck, utan resultat. Äter dagligen Norprolac mot mitt prolaktin sedan hösten -05.
    Vi har gjort 3 st IVF:er och 1 FET det senaste året, som alla misslyckats.
    IVF 1: MF
    IVF 3: inga befruktade ägg
    IVF/ICSI 3: negativt
    FET 1: inga ägg klarde sig i upptiningen

Som du ser så har jag bara ruvat 2 ggr, och av det så slutade ett i tidigt MF.
    Nu väntar vi på att få köra igång med IVF nr4, det kommer att bli spraystart i december

Många kramar från Leijon.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Hoppet är det sista som överger en.♥ ¸.?°´¯) ♥
  • Joboli

Hej Ninni!
    Mina värden har varlit lite för höga och efterom de inte var så  höga så trodde de inte att jag hade ett prolaktinom. Men jag blev skickad på MRI, där upptäcktes adenomet i hypofysen. Jag fick även genomgå en större synundersökning för att se så inte "tumören" klämde på några synnerver. Mitt värde har gått upp under behandlingen så jag fått öka dosen Norprolac, för tillfället tror jag det ligger stadigt, senaste kollen var i somras, då vi gjorde en ordenlig hormon kurva (testade flera ggr på en vecka). Vi försökte i 6 månader med bara norprolac, läkaren sa att de flesta blir gravida inom 3 månader. Efter 6 månader då inget hänt så kombinerade vi med pergotime som är ett äggblåse stimulerande medel. Åt detta i ytterligare 7 månader, utan resultat.
    Har en oreglebunden cykel som följd av hormon rubbningarnna, dvs 32-45 dgr emellan mens. har sällan eller aldrig egen ÄL.
    hur ser det ut för dig?
    Kram!

• Joboli
    Ninni: Jag minns inte vad mina värden låg på nu sist, vet att de var lite höga men sjönkt snabbt till normala värden.
  • Joboli
    Marren1: Grattis till ditt kommande Äp, jag lovar att hålla tummarna för dig Då frågade om prolaktin, jag ska förklara lite enkelt....

prolaktin är ett ammningshormon, i vanliga fall så utsöndras det i kroppen under ammning. Prolaktinet bildas i hypofysen som sitter i hjärnan.
    När man normalt ammar kan man oftast inte bli gravid pga av att ingen ÄL sker, det har varit så sedan urminnes tider pga av att det inte ska bli så tätt mellan graviditet och födslar.
    I mitt fall så "tror" min kropp att jag ammar och stänger därför delvis av min ÄL. Jag har inga barn och har aldrig ammat. Har varit gravid en gång efter IVF, men MF i v.5+0.
    När man har för högt prolaktin, kan man i vissa fall ha något som kallas prolaktinom, det är ett adenom (en ofarlig tumör) som sitter i hypofysen i hjärnan. Det är en sån jag har. Där sitter den och retar och utsöndara för mkt prolaktin. Ett prolaktinom kan i värsta fall trycka på synnerven och göra så synen blir skadad, men inte på mig som tur är.
    Jag kommer att få äta medicin livet ut för detta, medicinen har biverkningar och får inte blandas med alkohol. Så om jag tar ett glas vin, så förstärks effekten och det blir som flera glas...
    Om jag blir gravid kan prolaktinomet börja växa, jag får inte äta min medicin under graviditeten heller, så jag vet inte vad de gör då? kanske finns någon annan medicin?
    När man äter medicin kan man inte amma, eftersom det inte bildas någon mjölk, så jag vet inte om jag någonsin får amma, men det struntar jag i, jag är glad om jag nån gång får ett barn.

Hoppas du förstod lite iaf
  • Joboli

Godmorgon flickor!!!

En liten dagsrapport... Ska idag gå till jobbet efter att varit hemma i en vecka i förkylning/influensa...

Jag jobbar på ett äldreboende 50%, så någon lön kan man inte säga att jag har, det är mer ett bidrag. JAg är utbildad undersköterska.

Igentligen har jag en fast tjänst på natten, på ca 62%, men eftersom det inte är bra för kroppen och mina hormoner att jobba natt så bytte jag i våras och går tillfälligt på dag, då fick jag ta det som fanns. Har under alla våra egna försök bara jobbat natt.

Jag bor i en liten by, mitt i Dalarnas skogar, har nära till dalälven och dess sköna natur.

Om ni vill komma in och läsa min press så säg till, då lägger jag till er i min gästbok.

Nu skiner solen här, snön ligger tung på träden, det ser ut som ett vintrigt vykortsmotiv ute, några minusgrader har vi.

Ha en bra dag tjejer

Kram kram

• Joboli

Så trist för er Marren.. Men kul att ni fick så många fina till frysen. Vet du om de är frysta ett och ett eller flera i samma strå? Hoppas du mår bättre  snart. Kram kram

• Joboli
    Marren: Mina två ägg var frysta i samma strå, med det menas att de var tvungna att tia de samtidigt. Så utav mina två ägg hade det bara kunna blivit ett FET. Hoppas dom fryst dina ett och ett, då får du ju fler försök. Kram kram
  • Joboli
    Ninni: Hej vännen. Jo det stämmer att jag har planerad spraystart i December. Jag har mått ganska bra under mina sprayningar, detta blir ju min 4:e.. Visst lite ont i huvudet kanske, lite deppig och svettningar om nätterna, men man har glömt allt sånt nu, det är konstigt hur mann förtränger saker och ting.

FET, det står för Frozen Embryo Transfer. Med det så menas att man återför ett fryst embryo till kvinnans livmoder. Om man efter en IVF fått ut väldigt många och fina ägg, kan man ibland frysa några, som man sedan kan föra tillbaka i en vanlig menscykel.
    Att få ägg till frysen är ingen självklarhet bara för att man får ut många ägg. Det är en bonus om man får ägg till frysen. De måste hålla god kvalité för att kunna frysas, och även om de gör det, är det inte säkert att de klarar upptiningen iaf. När man fryser äggen så fryser man dem i "strån" säger man. Mina 2 ägg var frysta i samma strå, och tiades därför upp samtidigt. Man räknar alltid med att några ägg inte klarar sig vid en upptining. Kanske därför de väljer att frysa dem 2 och 2 ibland?

Kram och godnatt på er.
  • Joboli

Välkommen Pajama.
    Va trist det lät med Hepatit.. Går det att bota? Hoppas att du är frisk nu och att du får köra på med IVF:en som planerat. Kram kram

= puss (: - p)
    = Glad (: - ))
    = Skrattar (: - D)
    = Ledsen (: - ()
    = Blinkar (; -))
    = Glasögon ( 8 - ) )
    = Åh, nej! (: - o)
    = Arg! (: - [)
    = Förvånad (: - ?)

Inga mellanslag när du gör gubbarna

• Joboli

Hej hej!

Lite ovanligt att vi är 3 st i samma tråd som har högt prolaktin. Det är ju sällan man hör det annars. Är det slumpen eller ödet som gjort att vi träffats? Kram kram

• Joboli
    Sof74: Prolaktin är ett amningshormon som bildas i hypofysen i hjärnan. Vårat är för högt och då har vi väldigt sällan/ingen ägglossning. Igentligen ska man bara ha högt när man ammar. Våra kroppar tror att vi ammar, fast vi inte gör det. eller ens varit gravida. När man ammar kan man oftast inte bli gravid för då stänger kroppen ner ägglossningen, har varit så sedan urminnes tider, bara för att det inte ska bli så tätt mellan graviditeterna. Hoppas du förstod.
  • Joboli
    Pajama skrev 2007-11-14 14:33:17 följande:
    Hej!Var på SU idag och fick veta att andra provet Hepatit B också var svagt positivt. Har fått ta nya prover för att få veta om det är nåt gammalt, som läkt ut, eller om det är "aktivt" nu.Ny väntan och ovisshet - på nåt negativt - och tills vi vet mer så är min IVF behandling avbruten... Så jag hoppar av tåget här och önskar er verkligen varmt lycka till!! Kram!
    ÅÅÅ vännen så tsrist för er.. lider verkligen med er. Jag hoppas att proverna ser bra ut snart. Håller mina tummar för er. Sänder en stor varm kram.

Men stanna gärna kvar här i tråden, här kan vi stötta varandra.
  • Joboli

Hej på er!

Själv önskar jag att man hade ett hus... men det får vänta tills vi vet hur detta IVF bestyr slutar, kanske man behöver pengarna till fler IVF:er eller adopton ?? vad vet jag? Man är ju inte pojken med guldbyxorna direkt, men ibland så önskar jag att det kunde ligga ett par sånna på min vind oxå..
    Jag bor i en 3 rums lägenhet i en liten by, trivs bra faktist.
    Dagsformen är ganska bra, lite trött, men det kanske är allt mörker som är runt en. Har idag tvättat fönster och bytt gardiner, fy så tråkigt. I morgon ska jag tvätta alla soffkudds fodral, det tar väl halva dagen... usch, men det är skönt när det är klart. Mina enda 2 lediga dgr denna vecka går åt till städning.

Nu ska jag surfa runt lite innan sängen kallar.
    Godnatt tjejer

• Joboli

Hej Ninni!

Jag jobbar som undersköterska på ett äldreboende, jag jobbar bara 50%.
    Bara sekreteraren på mitt jobb vet. 

Jag har varit sjukskriven/haft semester i 2 veckor vid båda mina ruvningar, detta för att jag har velat ta det lungt under ruvningen då jag har ett stressigt och tungt jobb. Men nu om det blir någon ruvning sista IVF:en så ska jag gå till jobbet, känner att det är lättare att koppla bort tankarna då, kanske jag inte behöver må så dåligt..

Igentligen har jag en fast natttjänst, men eftersom det inte är bra för kroppen att jobba natt så bytte jag för ett halvår sedan, så vi får se hur länge jag får ha dagjobbet kvar.... Jag går just nu på ett sjuk-vik. 

Jag är tacksam för min sambo som stöttar till 200%. Jag har 3 nära vänner som vet, och som alla stöttar mig, 2 av dem gör oxå IVF och finns här på FL

Kram Kram

• Joboli

Fotboll????? Själv har man jobbat, heeeeeeeeela helgen, ska dit i morgon oxå. Lika bra det, för fotboll är inte min grej

• Joboli

Hej hej! Katter är väl mysiga, vi har 3 stycken. Skönt att ha något att lägga sin kärlek på förutom på sambon då förstås

Svar på tråden Efterlysning