• Grävling

Hur svårt få igenom igångsättning?

Jag fick ett mycket stort barn första gången och själv väger jag bara 60 kg normalvikt och gick inte upp så mkt under den graviditeten. Sonen vägde 4, 8 kg och jag kunde inte få ut honom. Man skulle kalla på läkare m sugklocka men det glömde de bort, istället fick jag klippas och 2 pers tryckte på min mage. Nu har jag tjatat till mej tillväxtUL på Aurora på Östra o idag är min sista träff där. Jag är fortfarande så rädd att bebis nr två blir jättestor och jag vill nu att de ska göra tillväxtUL tidigare och sätta igång mej om bebisen är runt eller över 4 kg. Min BM på Aurora är jättego´men det känns inte som att jag kommer få så mkt gehör för denna önskningen från min sida. Jag känner mej jätterädd för att det ska bli ungefär samma sak denna gången och jag kommer säkert ta EDA eftersom jag inte är så bra på att stå ut med smärta, och är bebisen stor kan det ju bli så att jag inte orkar krysta ut den.
    Vad kan jag göra för att de ska lyssna på mej? Jag blir bara räddare ju mer jag tänker på det. *Ledsen*

• Svar på tråden Hur svårt få igenom igångsättning?
  • Tessita

Man kan inte göra igångsättning om inte livmoderetappen är mogen. Planerat kejsarsnitt är en lösning om du skulle få igenom det.

• Grävling

Men de kan väl kolla livmodertappen? Brukar inte den mogna fortare med andra barnet? Åker man in och kollar det i så fall?

• nenne31
    Du kan få kolalt tappen...jag lider av mycket Sd och för tidiga värkar min tapp har vat mjuk i 2 månader redan...men skulel din tapp ej va mogen...så kan du få ett planerat snitt...det e ingen som säger nej till dej om det...stå på dig bara...vill du ej ha snitt..måste din tapp va mogen för igångsättning...vilket den brukar vara tidigare när man väntar andra el tredje barnet....men det kolalr dom genom att känna på din tapp...hur långt gången är du?
    Gravid tredje barnet v 30
  • 0Love0

Jag är på väg att få igenom det

• 0Love0
    Tessita skrev 2007-10-30 09:11:46 följande:
    Man kan inte göra igångsättning om inte livmoderetappen är mogen. Planerat kejsarsnitt är en lösning om du skulle få igenom det.
    Jo det går men det tar längre tid oftast
  • Tessita

Efter en mardröms förlossning som slutade med akutsnitt konstaterades det att jag var lite på gränsen för trång för att föda ett för stort barn. Jag tänkte precis som du Grävling att vid nästa graviditet är det väl bara att sätta igång mig lite tidigare då(gick över tiden 2 veckor första grav). Men läkarna säger att dem aldrig gör igångsättning om inte livmoderetappen är mogen. Så mina alternativ är: planerat snitt eller regelbundna viktskattningar från v 36. Skulle man då se att barnet är på väg att bli för stort så sätter dem igång en OM livmoderetappen är redo annars blir det ett planerat snitt iaf. Men, min väninna gjorde vikskattningar pga sin diabetes och det diffade hela 1 kg visade det sig när hennes dotter föddes. Så jahg vet inte om jag skulle våga lita på dessa viktskattningar.

• blackangel
    Tessita skrev 2007-10-30 09:11:46 följande:
    Jo, det går. De startar med gel på tappen som får den att mjukna o mogna. Kan ta en eller ett par dagar ibland. Har själv blivit igångsatt med omogen tapp alla 3 gånger jag väntat barn.

Ts: Det gäller att träffa rätt läkare som förstår dig. Funkar det inte med ena så försök byta läkare. Förutom Östra finns ju Mölndal oxå.
  • Tessita

Grävling, kräv att du ska få träffa en läkare på kvinnokliniken och disskutera förlossningen med, Du ska inte behöva vara så rädd och orolig. Jag önskar dig all lycka till. Kram

• Grävling

Jag var på Aurora idag och jag ska få tillväxtUl den 6/ 12. Jag är nu i vecka 32. Om de ser att barnet verkar väldigt stort så blir det igångsättning eller snitt trodde BM. En läkare ska göra tillväxtUL:et. BM trodde att på sätt och vis har det första barnet som varit stort tänjt ut mig invändigt så att det kommer att gå lättare. Jag är bara lite orolig för att jag ska upptäcka att det är runt 4 kg eller över då i dec.
    Jag hoppas att det inte är för sent då att be om igångsättning eller snitt då när läkaren gör UL. Om jag ex snittas så undrar jag om man inte har mkt ont och har svårt att göra vanliga sysslor i hemmet? Jag har ju en son som är 4 som ska va hemma från dagis mer när et blir dagis 15 h i veckan.

• blackangel

Tror oxå som din bm säger att kroppen har varit med om det tidigare. Ett stort barn alltså.. Fick mitt tredje barn nu som vägde nästan 4,8 och det gick jättesmidigt. Mitt förra barn vägde nästan 4,4. Första blev jag snittad med, och jag vill helst inte genomgå ett snitt igen. Tog längre tid för mig att återhämta mig fysiskt än efter de vaginala förlossningarna.

men självklart kan du be dom sätta igång dig om bebisen verkar bli jättestor. Prata med läkaren på tillväxt-ul om din oro.

Svar på tråden Hur svårt få igenom igångsättning?