• glader

Ni som tvingats framkalla abort...

Jag ska på torsdag "sättas igång" pga ofostrig graviditet. Är i vecka 8+4 och ska imorgon få tablett som stoppar "graviditeten" och på torsdag vagitorier som startar sammandragningar. Är orolig och undrar nu

- Hur ont gör det och hur jobbigt är det under själva aborten och sammandragningarna?

- Hur länge och mycket blöder man efteråt?

- Hur lång tid dröjer det till nästa mens ungefär?

Väldigt tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Ni som tvingats framkalla abort...
  • hmmhmm

har inte haft en ofostrig graviditet, men fick mf o kroppen stötte inte ut fostret. så fick "sättas igång" jag med.
    jag hade fruktansvärt ont när jag låg på sjukhuset, blödde som en gris rent ut sagt... typ 15 minuter för att blöda igenom sjukans bindor :( låg inne i 9 timmar innan jag fick åka hem,
    sen blödde jag i nästan 3 veckor efter det.... sen återbesök.... jag drabbades dock av komplikationer.... så var en fortsättning för mig...

glader skrev 2007-10-29 20:53:22 följande:
    Jag ska på torsdag "sättas igång" pga ofostrig graviditet. Är i vecka 8+4 och ska imorgon få tablett som stoppar "graviditeten" och på torsdag vagitorier som startar sammandragningar. Är orolig och undrar nu- Hur ont gör det och hur jobbigt är det under själva aborten och sammandragningarna?- Hur länge och mycket blöder man efteråt?- Hur lång tid dröjer det till nästa mens ungefär?Väldigt tacksam för alla svar!
  • Babyjo

Hej Glader, var du på ultraljud när du konstaterade ofosterlig graveditet?

• glader

åh fy, det låter ju fruktansvärt! Mådde du illa också?

Vad var det för komplikationer du drabbades av?

• glader

Babyjo, ja var på ultraljud idag, 2 gånger till och med!

• Babyjo

Fy jag var på ultraljud förra veckan, men de ville göra ett ultraljud till nästa tisdag... Vad sa dom till dig var dom helt säkra? Hos mig hittar dom heller inget foster,,

Känner du dig fortfarande gravid? Mår illa o så?

Jag är lite osäker på vad jag ska tro eftersom jag inte är helt säker på vilken vecka jag är i men jag testade ett starkt positivt graviditetstest den 10/10...

Jag lider verkligen med dig, hur tar du det här... Jag vet inte vad jag ska göra nu tills nästa gång, ska man hoppas eller inte.

Men ska du sättas igång nu?

• hmmhmm

ne, illa mådde jag inte alls... men ont hade jag..

som jag skrev innan så var det ett litet foster i min mage...
    men det kom inte ut i samband med "aborten" utan ca 2 månader efter så kommer den ut. inte helt mysigt o jag drabbades av panik såklart... ringer in akut o de ber mig ta med det in till sjuka på en gång... så får snällt stoppa det i en påse o ringa efter skjuts.... väl inne så konstaterar de att det är fostret o att jag har en svår infektion i livmodern till följd av det.... blöder i nästan 3 veckor o äter 2 antibiotikakurer... slutar blöda en vecka o sen började det blöda igen.... in akut igen... vul igen o sen antibiotika o hormoner för att stabilisera kroppen.... efter det har jag inte fått regelbunden mens igen, o det mesta med kroppen bråkar.... så är lite segt nu när man vågat dra igång verkstaden igen... ursäkta de äckliga detaljerna...

• vadskajaghetadå

Hur ont gör det och hur jobbigt är det under själva aborten och sammandragningarna?

när jag tog pillrena, jag vill att du ska vara förberedd på FROSSA/feber, jag fick det av dom men de sa inget och jag blev livrädd, men det kändes som sammandragningar, gjorde inte så ont, blödde inte så mycket.
    den blödde jag bara smått i en vecka, men efter 6 dar fick jag hemska smärtor under en kväll men de lindrades med citidon så det tycker jag att du ska ha hemma.
    men jag vet många som inte alls får så ont, efter 3 veckor gjorde dom ett UL och de fann rester så de skrapade mig och efter det slutade det blöda i stort sett, efter det visade gravtesterna negativt och allt blev bra.

- Hur länge och mycket blöder man efteråt?
    med cytotec, ja nu hade jag ju rester i en månad så en månad blödde jag kan man säga, men om resterna förvinner helt i samband med cytotec kanske man inte blöder så länge?

- Hur lång tid dröjer det till nästa mens ungefär?

för mig, 1 månad

nu är jag gravid igen efter 4 månader

vill inte vara negativ men var beredd på att det kommer göra ont, för det var inte jag, om jag hade vetat att det var normalt att ha så ont hade jag nog tagit det bättre.

blödningarna kan upphöra några dar för att sen återkomma, var beredd på det med, det var inte jag och jag åkte in akut flera gånger.

beklagar.kram

• sandkornet

Hej!

Jag har inte haft en ofostrig graviditet? Vad är det egentligen? Men jag hade MA i v. 11. Samma sak? Det kom små blödningar så jag kollade på gyn. Grav hade inte utvecklats sedan v. 6. Jag skickades hem över helgen och då började jag blöda och hade ordentligt ont med kramper. Jag trodde då att allt hade kommit ut, men inte. Jag fick välja mellan att skrapas eller medicinsk abort. Jag valde att skrapas trots att jag egentligen tycker att det verkar bättre att kroppen får sköta det själv, men jag orkade inte ha ont mer. Jag var otroligt ledsen och kände mig lurad. Jag hade ont hela helgen, men efter skrapningen gjorde det inte speciellt ont. Jag blödde typ 10 dagar efteråt. Sedan fick jag mens regelbundet igen.

Vill du hellre bli skapad? Verkar vara olika hur de gör på olika sjukhus. Fråga! Ha någon med dig och be att få smärtstillande.
    Ställ krav. Det är de enda goda råden jag kan ge dig.
    Hoppas att det går bra (under omständigheterna)!

• glader

Babyjo - Jo de var säkra, det var bara 4 mm och inget hjärta som slog... Jag känner mig fortfarande gravid med svullen mage och ömma bröst, illamående har jag inte haft så mycket. De ska sätta igång och driva ut det på torsdag sen blir det kontroll en månad efter så att allt är borta. Håller tummarna för dig och hoppas de sett fel!!

Tack för alla tips och råd från er alla! Verkar som om man borde begära skrapning - nu kanske jag måste genomgå allt och sen skrapas ändå! Men på något sätt orkar man liksom inte... man bara gör som de säger.

Vi mår båda fruktansvärt dåligt av detta och hoppas på att allt ska gå bra och det hela ska vara över så att vi kan tänka på annat och så småningom börja försöka igen.

• glader

Hej alla, TS här. Vill tacka er för alla svar och förklaringar, det var verkligen värdefullt för mig!
    Efter att ha läst era inlägg har jag nu bestämt mig för att när jag kommer till sjukhuset idag för att ta tabletten så tänker jag starkt ifrågasätta varför jag inte får skrapning direkt. Jag ska försöka kräva det!

Jag har gått igenom en helvetisk process med utomkveds, spolningar, operationer, ivf, överstimulering och nu ofostrig graviditet så VARFÖR ska jag ligga och lida alla helvetes kval en hel dag på sjukhus och blöda ut det stackars livet istället för att sövas och sen är det över?!

Nej, jag ska verkligen ifrågasätta detta. Läkaren sa själv igår att jag kanske ändå måste skrapas sen...

Tack igen allihop!

• Qermit

Hej! Hoppas det går bra för dig imorgon. Jag vill bara dela med mig av min historia innan du väljer skrap. Jag fick mf i januari och fick först cytotec för att framkalla aborten. Det blödde en hel del och gjorde ont i själva sammandragningarna men annars tyckte jag faktiskt att det inte var så farligt. Tyvärr kom inte allt ut så jag fick skrapas. Enligt läkaren som skrapade mig gick allt bra och jag blödde bara en vecka efteråt. Sedan började mitt helvete. Jag fick aldrig tillbaka min mens och efter 10 veckor fick jag efter att ha provat provera utan resultat beskedet att jag kanske blivit steril! Läkaren som gjorde skrapningen hade tagit bort för mycket av slemhinnan och man befarade att hon även skrapat hål på livmodersväggen. Under sommaren fick jag äta trisekvens för att försöka bygga upp slemhinnan igen och i aug konstaterades att slemhinnan lyckas repareras. Hormonbalansen i hypofysen är dock rubbad och jag har därför ingen ÄL. Har ätit pergo i 3 mån för att få tillbaka den, men än så länge har det inte fungerat. Nu hoppas jag bå "dubbelkurstur".

Jag vill inte skrämma dig men bara berätta om att det kan gå jävligt fel med skrapning. Som läkaren säger är det ju trots allt ett kirurgiskt ingrepp. Hade jag varit du hade jag nog provat cytotec först för att slippa skrapet! Som sagt, det gjorde ont (men du överlever) och det blödde en hel del, men i jämförelse med det helvete jag haft efter skrapningen är det ingenting!!!

Lycka till, vilket alternativ du än väljer.

• glader

Qermit - tack för ditt inlägg! Du har nog rätt, man ska tänka efter ordentligt, det kan ju gå fel... Hemskt ledsen att höra din historia, hoppas det löser sig för dig!!

• glader

Förresten, det är inte cytotec jag ska få utan först Mifegyne som avbryter graviditeten och sen (efter 48 h)några vagitorier (medan jag ligger inne) som orsakar själva sammandragningarna och missfallet.

• sandkornet

Hej igen!

Förstår verkligen att du känner dig förvirrad i vad du ska göra. Det är inte lätt att fatta beslut när man sitter där med läkaren och är hur ledsen som helst. Du måste göra det som känns rätt för dig. Vad säger din man?
    Min man svimmade då vi fick veta att det var MA. Inte mycket till stöd.... Fast det var bara då. Han har varit jättebra annars.
    Kram!

Svar på tråden Ni som tvingats framkalla abort...