• lillawi

Ofostriga graviditeter?

Min blödning kom inte igång så jag skrapades. Det skedde två veckor efter att ofostrig graviditet konstaterats (ivf-graviditet).

Vi ska vänta en mens sedan börja om med ivf på mens nummer två efter skrapning.

lillawi

• lillawi

Jag har skrapats två gånger tidigare och visste vad jag skulle förvänta mig, men det är klart ingen upplevelse som man vill ha. Egentligen. Skrapning är rutin på sjukhusens dagoperations-avdelningar och brukar gå jättebra. Personalen är duktig och omtänksam. Det kan vara läskigt att sövas om man aldrig blivit det tidigare, men i övrigt är det ganska smärtfritt. Lite yrsel och lite ömhet efteråt, men de kollar dig noggrannt innan du får åka hem. Sen är det bara att ta det lugnt i några dagar och i övrigt följa anvisningarna du får om att undvika bad och sex, ta tempen de tre första dagarna etc.

För mig kändes det skönt att göra skrapning eftersom man börjar på "ny kula" och slipper invänta smärtsamma blödningar som kanske blir långdragna - och så kanske det slutar med skrapning ändå.

Men man ska ju inte göra skrapning i "onödan", risken för komplikationer är liten men den finns ju. Speciellt efter upprepade skrapningar.

Nu har jag precis haft mens efter skrapningen så om ca tre veckor (när mensen kommer igen) kör vi igång med sprutor igen inför ny ivf.

lillawi

Svar på tråden Ofostriga graviditeter?