• Rainbow

Någon som bor i Kungsbacka som kan hjälpa mig?

Vi bor i en göteborgsförort, och känner att vi måste härifrån innan barnen börjar skolan (om 4-5 år), skolorna här är dåliga och området är stökigt.
    Vi har tänkt och funderat på vart vi ska ta vägen, och Kungsbacka verkar som ett bra alternativ.
    Vill veta lite mer om områden osv. Vilka områden är bra? Finns det några områden man bör undvika? Vi vill ha en hyresrätt i första hand (står i bostadskö, men har valt områden lite på måfå), är det något område där det är väldigt höga hyror? Inte så kul om man inte har råd med hyran om man väl får ett erbjudande.

Tacksam för hjälp och information!

• Svar på tråden Någon som bor i Kungsbacka som kan hjälpa mig?
  • Rainbow

Hittade kartan nu. Jag TROR det var Tingberget, Gårdskulla och ett par till som jag inte kommer ihåg..
    Man vet ju inte hur många lägenheter som finns i områdena heller.
    Borde tagit reda på mer tidigare kanske.

• Tingilya

I gårdskulla bor jag, det e jättefint men ganska få hyresrätter, mest bostadsrätter här.
    Tingberget e bra !
    Britta Lenas heter ett område till, där e det fint, lite längre till stan.

Men nikanske har tittat på Fjärås, Åsa och Anneberg med?

• Rainbow

Vad är det som inte är bra vid rosengatan? kommer inte ihåg om jag valt det eller inte. Vi valde i alla fall inte något av de yttre områdena som Onsala osv, eftersom jag misstänkte att det inte fanns så många lägenheter där.

• phil

sandra82: tror att området vid ivarsgård heter varla, om jag inte minns helt tokigt nu, var ett tag sen jag var där..

• Rainbow

Fjärås mm verkar jättefint, men det verkar inte finnas så mycket hyreslägenheter där heller

• Myrillan

Vi flyttade från Gbg (Stampen) till Åsa för ett år sen. Trivs jättebra
    Vi bytte min 2:a mot en stor lägenhet här ute.
    Det är 9 km till Kba. Kba har allt tycker jag samt småstadscharmen.
    Kan bara ge toppenbetyg

• Rainbow

Har varit och badat mycket i Åsa. men visste inte att det fanns lägenheter där!

• Tingilya

Personligen så tycker jag att det e ett brötigt område, mycke ungdomar som drar runt där med sina moppar å sånt.
    Det finns bättre områden, lugnare områden.
    Men samtidigt så bor det ju mycket barnfamiljer där.
    Så det e kanske inte så för jäkligt..
    Hellre en lägenhet där än ingen alls, för man kan ju alltid byta, det gäller ju att få in en fot nånstans så går det ju smidigare sen. Byts väldigt mycket lägenheter hela tiden.

hoppas du förstod nåt, låter kanske lite svammligt...

• Myrillan

Han som äger vårat hus äger massor här ute. Fina hyreslägenheter. Vi bor i parhus. Det är som att bo i villa faktiskt

• Liselotte

Jag tycker Kolla-området är fint, även Varla Platån (men den kan man bara söka via Aranäs, som är hyresvärd). Sen är väl Bäckmansgård o Ivarsgård lite mysida.
    Sen har vi ju Stormgatan och Östavinsgatan, där skulle jag nog inte vilja bo. Hade nog inte trivts där, men jag kan tänka mig att det är kanske billigare att bo där än de andra alternativen jag nämde. Då är nog Gårdskulla lite bättre är Stormgatan o Östavindsgatan.
    Stormgatan o Östavindsgatan ligger visserligen väldigt bra o centralt o mitt emot det stora köpcentrumet. Gårdskulla bakom stationen i närheten av sjukhuset. Varla Platån låter som det heter, lite på höjden med utsikt över stan. Kolla lite utanför centrum, vid Kungsbacka-ån, en gymnasieskola ligger i närheten, även simhall o ishall ligger där.
    Ivarsgård o Bäckmansgård ligger ganska nära områdena Stormgatan o Östavindsgatan. Men dessa områdena är lite mysigare o lummigare tycker jag.
    O sen har vi ju Tingberget också ja, där är det nog lite billigare hyror kan jag tänka mig.
    Kommer inte på så mycket mer just nu. Finns säkert fler områden, som tex Tölö, som jag inte är så insatt i. Kan inte riktigt säga vad alla hyror ligger på, vissa områden är finare så där tror jag att det är dyrare.
    Lycka till!
    Kungsbacka är en jättemysig stad tycker jag.

• Tingilya

pfil, ja varla heter det ju ! haha tack !

• Rainbow

Haha, det låter som här där vi bor! Vill väl helst till ett lugnt område där man vågar sig ut på kvällarna

• Myrillan

Har du nåt att byta med
    Det nog inte så lätt att bara "få" en lägenhet. Men så är det ju överallt...

• Rainbow

Var svar på sandra82´s inlägg 22:34, alltså!

• Rainbow

Myrillan: tror knappast någon vill ha vår lägenhet
    Enligt den jag pratade med på bostadsförmedlingen så var man tvungen att räkna med flera års väntetid, men jag hoppas att det blir vår tur någon gång

• Tingilya

Ja då ska ni nog inte dit
    MEN om ni får en lgh där så tror jag ändå att man ska överväga att ta den för då har ni ju en fot inne på marknaden här...
    Det e ju väldigt svårt att få nåt här så det gäller att ligga i massor!!
    Men det e en himla fin å mysig stad

• Myrillan

Ok du ska få ett stalltips. Kolla med Johannebergs redovisning. Den killen äger husen jag pratade om ihop med en kille från Åsa. De är ju privata och då går det ju alltid att ordna nåt om det finns

• Rainbow

Sandra82: vi bor i Frölunda.

Myrillan: tack så jättemycket för tipset!

• Liselotte

Ja, Åsa e ju fint. Bo vid havet...härligt. Även Onsala o Vallda e fint. Jag är själv uppvuxen i Vallda, men då bor man en bit untanför Kungsbacka, ca en mil. Mina föräldrar bor i Vallda. De har stått i lägenhetskö i ca 20 år i Kungsbacka o det finns inga lediga lägenheter att få tag på. Så nu funderar de på att köpa en bostadsrätt istället. Sen finns det ju privata hyresvärdar eller om man kan hyra i andra hand.
    Själv bor jag i Lindome. Där trivs jag, ligger mellan Kungsbacka o Göteborg. Man har nära till allt.

Svar på tråden Någon som bor i Kungsbacka som kan hjälpa mig?