• camillarockstar

amning

Har ni märkt att era permaturbarn haft svårare att få rätt tag när ni ammar (om ni ammar) Jag har tagit hjälp av amningsnapp för att han ska få bättre tag, vilket stör en del folk i min omgivning. Jag tycker dock att det är viktigast att han får i sig mat. Nån med erfarenhet av detta???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-25 08:53:15:
    Tack alla snälla gulliga för att ni svarat. Det känns skönt att höra att man inte är ensam!!!!! TACK!!!

• Svar på tråden amning
  • Seldonia

Min dotter var inte prematur, men tillväxthämmad och sjuk så jag kanske får sticka in?
    Trots att jag har (enligt personalen på neo) "perfekta" bröst för amning, så fick vi inte till det. De enda gångerna det fungerade skapligt var när jag satte dit en amningsnapp. Ett superbra hjälpmedel om du frågar mig!

Jag hade det jobbigt med en massa folk som tyckte och "visste" en massa, och så var jag för påverkad av allt för att orka säga åt dem att lämna oss ifred lite så att vi fick klura ut det på egen hand. (hon hade sond, så hon svalt inte även om det kom lite mjölk från mig) Nu hoppas jag att jag är tuffare nästa gång OM det blir något liknande igen.
    Så från mig får du bara höra stå på dig! Du vet vad som funkar för dig och din pojke! De andra får tycka vad de vill, men behöver inte säga det till dig om du inte ber dem om det.

Sen ska man inte dräpa sig för att få igång amningen om det inte alls vill sig. Jag gick över till ersättning sen, och det fungerade jättebra. Min flicka är en glad och fin 11-månaders trots att hon fått lite bröstmjölk.

• camillarockstar
    Seldonia skrev 2007-10-24 16:00:16 följande:
    Min dotter var inte prematur, men tillväxthämmad och sjuk så jag kanske får sticka in? Trots att jag har (enligt personalen på neo) "perfekta" bröst för amning, så fick vi inte till det. De enda gångerna det fungerade skapligt var när jag satte dit en amningsnapp. Ett superbra hjälpmedel om du frågar mig!Jag hade det jobbigt med en massa folk som tyckte och "visste" en massa, och så var jag för påverkad av allt för att orka säga åt dem att lämna oss ifred lite så att vi fick klura ut det på egen hand. (hon hade sond, så hon svalt inte även om det kom lite mjölk från mig) Nu hoppas jag att jag är tuffare nästa gång OM det blir något liknande igen.Så från mig får du bara höra stå på dig! Du vet vad som funkar för dig och din pojke! De andra får tycka vad de vill, men behöver inte säga det till dig om du inte ber dem om det.Sen ska man inte dräpa sig för att få igång amningen om det inte alls vill sig. Jag gick över till ersättning sen, och det fungerade jättebra. Min flicka är en glad och fin 11-månaders trots att hon fått lite bröstmjölk.
    Tack!! Det var skönt att höra!!! Jag får försöka vara lite tuffare å mer bestämd. Det är ändå mitt barn å jag vill ju hans bästa.
  • Skräpis

Har en son född i v 32+2 och han var så liten i munnen när han kom så han fick inget tag om bröstet utan jag hade amningsnapp för att han överhuvudtaget skulle få i sig ngt från mig. Han hade oxå sond tills han fått in snitsen, dock hade vi amningsnappen hela tiden då han inte fick ngt bra tag utan senare heller så stå på dig!!!!

• MammaTillMelvin

Hej! Kör med amningsnappen om det funkar för er!!! Lyssna inte på andra!

Jag har en kille som är född i vecka 31, och han fick inte tag i bröstvårtan alls. Höll på i ev vecka och amningstränade, han hade dock sugreflexer.Fick till slut en amningsnapp från personalen på neo, helt fantastiskt vad bra den är! Sondade fram till vecka 37 tror jag det var, sedan enbart amning, aldrig flaska.

Fick även jag höra att det inte är bra med amningsnapp, bland annat från BVC . Jag anser att det är bättre att amma med amningsnapp än att flaskmata. Jag använde min amningsnapp i ca.3 månader sedan var han "tillräckligt stor" nog att få tag i bröstvårtan. Fick lura honom lite i början, började med nappen och tog bort den när han pausade. Det tog kanske två veckor, sedan använde jag aldrig nappen igen. Men vad gör det om jag hade haft den till nu? Han är nu 10 månader.

Lycka till!

• Gemelas

Mina tvillingar föddes v 29+1 och vi använde amningsnapp ibörjan för att de skulle få i sig lite mer. Tror att jag hade den tills de var runt ett par veckor korr ålder. Bry dig inte om vad andra tycker, det viktigaste är att din bebis får mat.
    Lycka till och grattis till bebisen!!

• Arne Bus

Säjer bara en sak: använd du amningsknapp och lyssna inte på några besserwissrar TS!!!!! Gör vad som känns bäst för dig och din bebis!
    Min äldste som kom för tidigt och efter att ha provat det mesta så fick jag en amningsknapp på BB. Jodå, då fattade grabben hur det skulle gå till. På BVC var det VÄLDIGT noga med att upplysa om så fort det gick skulle jag sluta med den. Jag försökte sluta, vilket ledde till att det rann var och blod från mina vårtor. Så jag använde den ända tills han slutade amma. När 2:an kom så sög hon så hårt, så det var samma visa igen. Amningsknapp, jatack. När 3:an kom försökte jag inte ens. Hade med mig knappen till BB, barnmorskornas kommentarer var " det där känner du själv bäst till vad som funkar för dig". 4:an ligger i magen och även den kommer att få suga på amningsknapp. Så kör hårt och bry dig inte om de som påpekar det!! Det verkar som det ska bli folk av mina "knapp-barn" ändå och det blir det säkerligen av din lille krabat oxå!! :) Lycka till!!!

• miniGrynet

Jag hade också amningsnapp i början, men det fungerade inte i alla fall.
    Jag fick aldrig fast den ordentligt, så vi blev bara oense när det var matdags, den åkte runt och dottern blev otålig.
    Provade då utan, men då blödde och varade jag, så då gick det inte ens med nappen efter det, det gjorde så otroligt ont på mig.

Så vi slutade amma efter ca 2-3 veckor.
    Gick över på ersättning då.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • miniGrynet

Arne bus

Vill inte låta dum eller påpeka nåt, men kallas det för amnings-knapp hos er?
    Tyckte det lät mycket roligare än napp!

• Arne Bus

Mini-grynet
    Åh, förlåt! Nej det gör det inte! Lite internt skämt här hemma bara!! Får nog försöka träna bort det på något vis.... :)

• miniGrynet
    Arne Bus skrev 2007-10-25 16:00:09 följande:
    Mini-grynetÅh, förlåt! Nej det gör det inte! Lite internt skämt här hemma bara!! Får nog försöka träna bort det på något vis.... :)
    Inte behöver du be om ursäkt! Hoppas du inte tog illa upp av min fråga bara.
    Jag tyckte det var lite roligare namn!
  • Arne Bus

miniGrynet
    Nejdå, jag tog absolut inte illa upp!!! Jag bjuder gärna på mina knasigheter.... he he

• miniGrynet
    Arne Bus skrev 2007-10-25 17:37:22 följande:
    miniGrynetNejdå, jag tog absolut inte illa upp!!! Jag bjuder gärna på mina knasigheter.... he he
    Vad bra!
  • Kaffekopp

Camilla - det är många prematurer som har problem att få tag runt bröstet eller att hålla kvar det i och med att de har försenad sugreflex, tycker att det är ett jättebra förslag att ha en aminigsnapp och det är väldigt vanligt också ;)

• camillarockstar

Tack... skönt att höra att jag inte gör nåe dumt. Försöker prova nån gång när allt är lugnt å WIlle inte är SUPERhungrig då får han tag en stund men orkar liksom inte hålla det....

Kaffekopp skrev 2007-10-25 22:43:30 följande:
    Camilla - det är många prematurer som har problem att få tag runt bröstet eller att hålla kvar det i och med att de har försenad sugreflex, tycker att det är ett jättebra förslag att ha en aminigsnapp och det är väldigt vanligt också ;)
  • Mangoglass

Hej TS! Grattis till lille sonen. Skönt att du kan amma, eftersom du gärna vill det. Det ville jag också men, oj, vad tufft det var i början!

Jag fick min flicka i v 34 och hon fick först sond i 10 dagar och under tiden kämpade vi med amningen. Hon hade svårt att få bra tag, men när jag fick tipset med amningsnapp fungerade det bättre. Sedan, efter ca tre veckor, kom ett bakslag och hon ökade inte tillräckligt i vikt - vi blev inlagda. Då fick bli lite tillägg under en period och jag, som var helt utamttad, fick vila lite också. Samtidigt kämpade vi vidare med amningen och jag pumpade i ett(kändes det som)för det började sina.

Tyvärr visade det sig att det var amningsnappen som ställde till det - hon fick inte i sig tillräckligt. Men i takt med att dottern orkade mer behövdes den inte längre (ca 1 mån) så då tog jag bort amningsnappen. Däreter funkade det jättebra, mjölkproduktionen kom igång och vi slutade med tillägget. Dottern ammades i nästan ett år och är nu en stor 4-åring!

Jag vet dem som använt amningsnapp under hela amningstiden och det har fungerat utmärkt för dem. För vår del var det nästan en förutsättning för att det skulle fungera över huvud taget i början.....och du, strunt i vad andra säger!

Lycka till med lille gossen och kämpa på!

• camillarockstar

Tack snälla!!! Behövde höra snäll ord"!!!! TACK!!!!!

Mangoglass skrev 2007-10-28 14:42:59 följande:
    Hej TS! Grattis till lille sonen. Skönt att du kan amma, eftersom du gärna vill det. Det ville jag också men, oj, vad tufft det var i början! Jag fick min flicka i v 34 och hon fick först sond i 10 dagar och under tiden kämpade vi med amningen. Hon hade svårt att få bra tag, men när jag fick tipset med amningsnapp fungerade det bättre. Sedan, efter ca tre veckor, kom ett bakslag och hon ökade inte tillräckligt i vikt - vi blev inlagda. Då fick bli lite tillägg under en period och jag, som var helt utamttad, fick vila lite också. Samtidigt kämpade vi vidare med amningen och jag pumpade i ett(kändes det som)för det började sina. Tyvärr visade det sig att det var amningsnappen som ställde till det - hon fick inte i sig tillräckligt. Men i takt med att dottern orkade mer behövdes den inte längre (ca 1 mån) så då tog jag bort amningsnappen. Däreter funkade det jättebra, mjölkproduktionen kom igång och vi slutade med tillägget. Dottern ammades i nästan ett år och är nu en stor 4-åring!Jag vet dem som använt amningsnapp under hela amningstiden och det har fungerat utmärkt för dem. För vår del var det nästan en förutsättning för att det skulle fungera över huvud taget i början.....och du, strunt i vad andra säger! Lycka till med lille gossen och kämpa på!

ta
  • cruz

Jag körde med amningsnapp till mina tvillingar (födda v 34)de första två månaderna. Det funkade bra tycker jag. På neo sa personalen att amningsnappen gjorde att barnen lättare fick tag men att de kanske behövde suga lite hårdare för att mjölken skulle kunna rinna till ordentligt (om jag förstod det hela rätt).

• vega73

Hej!
    Födde en son i v 29+5 och han hade svårt att få rätt tag när det blev dags för amning. Han kämpade och kämpade men fick inte till det, både han och jag grät vid varje försök. Provade amningsnapp och det fungerade direkt.

När vi kommit hem och landat lite så började han mer och mer rata nappen och amningen fungerade bättre och bättre utan.

Jag fick också höra att jag borde kunna amma utan napp, men det fungerade för oss att använda den och då gjorde vi det.

Gör det du själv tycker känns bäst.

Svar på tråden amning