• Icapika

Hur ärver man blodgrupper?

Det här fick man ju lära sig i skolan och det skulle man ju behöva komma ihåg nu. Har försökt söka på nätet, men inte hittat rätt.
    Någon som vet hur man ärver blodgrupper? Alltså, föräldrar med A och B, vad får de t.ex.? Det finns ju starkare som slår igenom osv. Någon som kan påminna mig om det här?

• Svar på tråden Hur ärver man blodgrupper?
  • lata kocken Johanna

men mor och barn delar ju inte blod

det är en allmänn missuppfattning att mor och barn delar blod men moderkakan ligger som ett osmotiskt filter emellan mor och barn

• jossan09

Tack, behövde verkligen den informationen till mitt arbete Skrattande

• Elin Kjellberg

Om båda ens föräldrar är 0 (blodgrupp), pappa är minus och mamma vet ej. Vad är jag då?

Jag har hört att plus är vanligast.

Tack på förhand

/ Elin 18 år

• Sifferblod

Elin, galet sent svar men...

Det finns tre möjligheter.

1. Din mamma har 0-

Detta innebär att du också har 0-!

Man kan rita upp det så här:

* M: - -

P:

- (-) (-)

- (-) (-)

dvs alla fallen leder till att du har -.

2. Sin mamma har 0+, utan dolt -.

* M: + +

P:

- (+) (+)

- (+) (+)

i och med att + skriver över - (dvs är dominant) så innebär det att alla fallen ger +.

3. Din mamma har 0+, med dolt -.

Nu blir det mer intressant!

* M: + -

P:

- (+) (+)

- (+) (-)

Där + och - möts så vinner +. I och med att din mamma i det här fallet har dolt - så finns det ett fall där - möter - och då ger -.

Om man räknar på det så ser vi att chansen för att du ska ha en viss blodgrupp är:

0+: 7/12:ars chans eller ~58,3%

0-: 5/12:ars chans eller ~41,7%

Väldigt nära varandra i sannorlikhet, men fortfarande en signifikant skillnad!

Notera att detta gäller endast så länge som din mamma inte vet om sin Rhesus-del på sin blodgrupp. Konstigt nog så ändrar sig sannorlikheten för något så fort man får reda på fler vaiabler. 

Tex. om hon plötsligt skulle få reda på att hon har + men bär på - så skulle chansen plötsligt ändras till 75/25 för +/-. Eller om hon bara får reda på att hon har + så är chansen  87,5% chans för plus och 12,5% för minus.

Eller den mest extrema ändringen, om hon nu berättar att hon hade minus hela tiden så ändras sannorlikheten till 0% för plus och 100% för minus, eftersom att vi kan utesluta övriga scenarios helt :)

Matte! :D

• missen14
    jag (mamma har rh0+ min man (pappa) har 99,9  % rh0+ min dotter har 0- så 0+ och 0+ får då en dotter på 0-
  • Anonym (JK)

Intressant , jag har AB. Hade en av mina föräldrar antagligen A och den andra B då eller misaförstår jag nu? Kan nån ha haft AB? 

• Anonym (gg)
    lata kocken Johanna skrev 2005-04-05 12:13:35 följande:

vaddå ingen vet hur man ärver?

det finns ju några undantag från reglerna men de är ju ovanliga...

AB0 systemet är ju välkänt sen något sekel iallafall...
    likaså rhesusfaktorn

A och B är dominanta
    0 är Resessivt (hur sjutton det nu stavas)

Rh+ är dominant och
    Rh- resessivt

Så jag som RH- måste det finnas ett recessivt anlag hos båda mina föräldrar? Men enbart jag av sex syskon har blivit RH-negativ.

Och ja, vi är DNA-testade så vi har rätt föräldrar.
  • Anonym (J)
    Anonym (JK) skrev 2024-05-09 17:48:45 följande:

Intressant , jag har AB. Hade en av mina föräldrar antagligen A och den andra B då eller misaförstår jag nu? Kan nån ha haft AB? 

Vilken som eller båda dina föräldrar kan ha haft AB. Däremot inte 0. Du har ett A-anlag från ena föräldern och ett B-anlag från den andra. A, B eller AB är möjliga blodgrupper hos föräldrarna.
  • Anonym (JK)
    Anonym (J) skrev 2024-05-09 18:38:45 följande:
    Vilken som eller båda dina föräldrar kan ha haft AB. Däremot inte 0. Du har ett A-anlag från ena föräldern och ett B-anlag från den andra. A, B eller AB är möjliga blodgrupper hos föräldrarna.

Tack för svar!
    Vet bara mitt äldsta barns blodgrupp, han har 0. Har hon antagligen AB då? Eller hur funkar det? 

Svar på tråden Hur ärver man blodgrupper?