• Icapika

Hur ärver man blodgrupper?

Det här fick man ju lära sig i skolan och det skulle man ju behöva komma ihåg nu. Har försökt söka på nätet, men inte hittat rätt.
    Någon som vet hur man ärver blodgrupper? Alltså, föräldrar med A och B, vad får de t.ex.? Det finns ju starkare som slår igenom osv. Någon som kan påminna mig om det här?

• Svar på tråden Hur ärver man blodgrupper?
  • Ankissen

Man har alltid två anlag för blodgrupper, dvs man får ett från mamma och ett från pappa. Det som är dominant avgör vilken blodgrupp personen har. 0 är alltid recesivt och A och B är alltid dominant.
    Det betyder att en person som har blodgrupp A kan ha antingen A-A eller A-0 som anlag. Det betyder att när denna person skaffar barn kan barnet antingen ärva ett A eller en 0:a från föräldern (om personen då hade A-0 som anlag). En person som har AB i blodgrupp har två dominanta anlag (A-B), en person som har 0 i blodgrupp har två recesiva anlag (0-0). Jag har A i blodgrupp. Min pappa har AB och min mamma har B. Alltså måste jag fått mitt A från pappa och mamma måste bidragit med en 0:a. Då vet jag indirekt att jag har A-0 som genuppsättning och mamma B-0. Hade mamma haft B-B hade jag ju inte kunnat ha A! Förstår du?

• Signatur

Man kan ha följande olika blodgrupper
    AB
    A0
    B0
    00

För A0 och B0 så kallas man bara A eller B eftersom dessa dominerar. Man äver en "siffra" från vardera föräldern. Man är dessutom Rh-positiv eller Rh-negativ. Positiv är vanligast. Vet dock inte hur Rh-faktorn ärvs.

Så eg kan man vara:
    AB+
    AB-
    A0+
    A0-
    B0+
    B0-
    00+
    00-

• Signatur

Ankissen förklarade mycket bättre än jag...

• Rebekka

ehh var har ni fått den informationen?? Jag ställde den frågan under min utbildning (läste till sjuksköterska på Göteborg Universitet) och fick svaret att det är ingen som vet hur man äver en blodgrupp.

• lata kocken Johanna

vaddå ingen vet hur man ärver?

det finns ju några undantag från reglerna men de är ju ovanliga...

AB0 systemet är ju välkänt sen något sekel iallafall...
    likaså rhesusfaktorn

A och B är dominanta
    0 är Resessivt (hur sjutton det nu stavas)

Rh+ är dominant och
    Rh- resessivt

• Icapika

Alltså, jag fick veta det i gymnasiet eller om det var i högstadiet. Sen kan man ju aldrig veta exakt vad som blir ens barns blodgrupp.

• asakristina

Det stavas "recessivt". (Ingen pik, bara information)...

• lata kocken Johanna

Tack! jag är usel på att stava så det är jättegulligt av dej att berätta

tack igen

• Madelene81

Vad trevligt, jag har lyckats få både de recessiva anlagen (0-)
    Samma som mamsen har

Det borde vara enkelt egentligen, dvs att man får samma blodgrupp som modern har då man ändå får blod från henne... Nåja.... men så är det ju inte!

Svar på tråden Hur ärver man blodgrupper?