• pulmones

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Kaxmaja skrev 2007-11-07 14:21:34 följande:
    Inte om grodan ligger åt fel håll eller e stooor
    fast det kan du väl inte önska av BM?...eller man kanske kan beställa sånt i norge? *hoppas*

ärligt, känner du SÅ så välj kejsarsnitt du!. OM du ångrar dig med nästa barn så kan du fortfarande föda vaginalt OM du vill!
    Det finns lika många olika åsikter som det finns människor!
  • pulmones
    Kaxmaja skrev 2007-11-07 14:26:02 följande:
    Här i Norge gör de inga vändningsförsök på bebisen. Så ligger den "fel" gör de en bedömning om man klarar de eller inte. Beroende på bäckenet.Ja de lutar åt snitt för mig del. De är iallafall så de känns just nu. Men jag e så himla rädd för att få panik när jag ligger där helt förlamad.
    Just DÅ händer det så mycket omkring att man inte tänker så mycket på det. Dessutom är man "bara" förlamad från brösten (under) och ner så man känner sig inte så förlamad.

Kan man inte få lite lugnande innan op då?, bara lite....inte så man är borta men lite salongsberusad liksom?
  • pulmones
    Kaxmaja skrev 2007-11-07 14:34:30 följande:
    Ligger man rakt på ryggen under ett kejsarsnitt?? för min jordmor pratade något om att ligga på sidan då man har en "släng" med bedøvning och sånt in i ryggen *ryser* Du har gjort snitt eller hur?
    Vanligtvis får man spinal (bara en bedövning i ryggen, ingen slang kvar). Man får hjälp att lägga sig ner och sen väntar man in bedövningen . Ibland lutar man sängen lite för att tyngden inte ska ligga på kroppspulsådern, man kan bli lite yrslig då. Kanske finns andra orsaker också? men inget som jag känner till

Man kan kanske få slang i ryggen men då är det nog meningen att man ska fylla på bedövning eftersom, vet inte varför man gör det när snittet tar så kort tid.

Efter bara några få minuter är bebisen ute och man tänker så mycket på den att man knappt bryr sig om vad de gör på andra sidan skynket
  • pulmones
    Kaxmaja skrev 2007-11-07 14:42:58 följande:
    oki. Ja de var de med att man ska fylla på bedøvning tror jag för hon sa att man hade en slang från ryggen upp till axeln. Hmmm jag tror de blir snitt. Lutar mer och mer åt de.
    Ett planerat kejsarsnitt är så otroligt kontrollerat!, om det värsta händer så finns alla förutsättningar för att reparera skadan. HALLÅ, man ligger ju i händerna på en kirurg och barnet har nära tillgång till världens kanske bästa vård .

Man får garanterat inga underligsskador och risken för afyxi hos fostret är minimal.
  • pulmones
    Kaxmaja skrev 2007-11-07 14:49:03 följande:
    Ja de e så jag försöker tänka.
    Man måste försöka se det goda . Visst, man KAN få infektion i ärret MEN det finns antibiotika. Barnet KAN få andningssvårigheter, men det finns övervak .
    Mamman KAN bli yrslig under snittet men narkosläkaren fixar det

Det är ju så sällan någon får men efter ett snitt som inte är övergående.
  • pulmones
    DrottGirl skrev 2007-11-07 14:51:00 följande:
    ja just det ja, kom på en annan sak som jag och auror BM pratade om... hon sa att om ajg funderade på fler barn och vill föda vaginalt ska jag itne snittas nu för på DS vill man inte ha vagianle fter snitt - oavsett antal snitt. risken för utdragen förlossning, kompliaktioner och sammanväxnignar är för stora sa hon.jag sa att efter ett snitt brukar det inte vara ngn far men hon sa att nej, det vill de inte ta. vill man föda enl dublinmetoden så är det uteslutet m tidigare snitt, dett då man inte sätter värkstimulerande dropp eftersom ärret i livmodern kan göra att det blir komplikationer då. jag sa att andra sjukhus minsann låter en föda normalt efter ett snitt (både KS och huddinge) men hon var mkt förvånad över det då det är förenat m så mkt risker...visste ni detta?
    Jag väntar nu min 4de bebis (på 5½ år!!) och jag har gjort 2 snitt....nu får jag välja om jag vill föda vaginalt!! hör på den du .

Jag födde ett barn vaginalt mellan snitten på södersjukhuset och det gick jättebra. Många blir faktiskt igångsatta efter tidigare snitt också har jag sett här på FL!

Visst, man KAN få barnstopp efter 2-3 barn .....men det kan man ju få av andra anledningar också. Dessutom kan vissa få massa barn trots att alla är snittbarn

Det är så SVÅRT, anledningen till att jag vill föda vaginalt är för att jag tyckte det var lättare efteråt, jag var inte lika handikappad liksom men ni har ju inget att jämföra med!!! hahahaha.....förlåt. Ärligt, det finns jättebra värktabletter och vissa har knappt ont
  • pulmones
    HaJoMi skrev 2007-11-07 16:01:04 följande:
    Drott - jag födde inte uttalat efter Dublinmodellen men jag vet att tanken de hade kring mig och min vaginala förlossning var liknande. Jag födde inom 24 timmar sammanlagt och inom 12 efter jag kommit in på förlossningen.Läkaren sa tidigare under graviditeten att jag inte skulle få värkstimulerande eftersom det innebär en risk för snittet/ärret medan BM sa tvärtom att det gick bra. I slutändan fick jag iallafall värkstimulerande, men de satte in en elektrod som läste av hur livmodern mådde under värkarbetet så inga rupturer skulle inträff. Kändes heltryggt!
    hur fungerar den där elektroden? är det STAN?
  • pulmones
    apan skrev 2007-12-09 21:25:14 följande:
    Jag skriver bara lite kort nu.Första kvällen hemma efter 5 dar på BB efter kejsarsnitt. Jag är så jävla utmattad och har ont i såret. När älskade lilla sötnosbäbisen bara skriker och skriker bryter jag till slut ihop och bara gråter. Det känns så hopplöst att inte kunna trösta. Hur ska man orka. Det här är det jobbigaste jag varit med om i hela mitt liv. Jag tycker så mycket om henne. Snälla finns det nån som känner igen sig? Tårarna rinner utmed mina kinder medans jag skriver.
    åh! jag minns verligen det där!, man var som ett nervvrak och för första gången i ens liv vöfstår man varför vissa slår sina barn . Men vet att det är en oskyldig liten bebis men man är ju så slut själv!

Kan det vara kolik?, dra in på ren mjölk, mata massor, och bär bär och bär....tyvärr. Förmodligen gör ni redan allt rätt och tid är det enda som kan bota detta.

Kan du inte få lite avlastning?, ingen som kan låta dig få sova ett par timmar, du är ju faktiskt nyopererad och behöver ta igen dig så gott det går.

KRAM!

Minifom?
  • pulmones

....det är faktiskt en av anledningarna till att jag skulle vilja föda vaginalt igen...

• pulmones
    sagabus skrev 2007-12-11 13:45:07 följande:
    Kikar in i den här tråden då jag ska få ett planerat snitt på tisdag nästa vecka pg a förlossningsrädsla. Är glad över mitt snitt men också fruktansvärt nervös! Tänkte höra hur ni andra upplevde ert snitt som valde den vägen. Apan exempelvis..hur var ditt snitt? Är väl inte liiika rädd för snitt som för vaginal förlossning men nu när det närmar sig undrar jag ändå vad fasen jag gett mig in på. Har medicinskt skäl också för snittet (myom bl a) som gör att jag ändå i slutändan inte hade fött vaginalt antagligen. Hur upplevde ni smärtan efter och under snitt? Mådde ni illa? Några tips?!
    Det enda jag kan säga är att kejsarsnittt inte är SÅ hemskt som man gärna målar upp innan .

Det är som att gå till tandläkaren, skakar lite innan men man nästan garvar åt sigsjälv när man går därifrån, undrar : "vad var det där att vara rädd för??!"
  • pulmones
    sagabus skrev 2007-12-11 13:55:20 följande:
    pulmones: Det lät skönt att höra. Jobbar som tandsköterska så tandläkaren är jag ju van vid Nä men skämt å sido..man har kanske blivit uppskrämd av allt man läst men det verkar ju vara så himla individuellt hur man mår och det är väl det som skrämmer mig att man inte vet. Har fått för mig att jag kommer bli jättepåverkad och ha superont. Är så himla smärtkänslig med så det kommer säkert stämma..
    haha!

men jag förstår hur du menar....kan inte vara bra att vara gravid och surfa här på FL!
  • pulmones
    Fru U skrev 2007-12-11 20:39:37 följande:
    Jag tycker att det där att man känner hur de rotar runt verkar väldigt obehagligt. Tar det lång tid? Alltså att få ut barnet och sen när de rotar för att sy ihop igen?
    Det tar bara några minuter för bebis att komma ut men sen atar det ca 30 minuter att sy igen alla 7 lager.

Det är sant, man känner beröring, för mig kändes det som läkaren drog ett finger på magen när han skar. Men det gjorde absolut inte ont!
  • pulmones
    Fru U skrev 2007-12-11 20:55:37 följande:
    Ont tror inte jag heller att det gör, men det verkar extremt obehagligt
    Ärligt så var det lite så....men vi löste situationen genom att sjunga högt tillsammans jättemysigt och när barnet är ute har man så mycket annat att tänka på än vad de gör bakom skynket. Så de är bara de där ca 2-3minutrarna som är lite obehagliga. Sen tror jag mycket är inbillning också!.....tror man stenhårt att man svävar så kännsdet ju så
  • pulmones
    Fru U skrev 2007-12-11 21:00:37 följande:
    mmm, kanske det. Den dagen det blir aktuellt så vill jag ju inte missa mitt barns födelse genom att vara sövd, samtidigt så skrämmer det mig nåt enormt att vara vaken när de skär o rotar i migNä, nu ska jag titta på tv en stund
    Du kommer knappt märka det kommer gå skitbra

Titta på TV du
Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning