Inlägg från: Mamma Åsa |Visa alla inlägg
  • Mamma Åsa

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fru U skrev 2007-10-23 23:15:43 följande:
    Hur känns det med snitt? Känner man att de är där o rotar? Om man väljer sövning, hur knyter man då an till barnet? Kan man välja ryggbedövning men säga att om man tycker det är för hemskt att man vill att de ska söva en omedelbums? Nån som vet???
    Hej

Kan svara på en fråga HUR JAG upplevde snitt.Jag var ju givetvis "Rädd" för de  visste ju inte hur de skulle vara har ALDRIG blivit opererad tidigare.. när vi kom in till operationssalne fick jag en ryggmärgsbedövning lokalbedövning.. å vipps så kände jag ingenting i nedre delen av kroppen..lite olustig känsla men inget jag brydde mig om.. de värsta var bara att VETA att de skulle skära i en och skulle man kännde e jag var ju vaken? Men  de tog 5 minuter från bedövningen å att få skynket framför mig å så kände jag att de slet lite men ineg ont utan de var klart att de var där på magen.. å vipps skrek en liten bebis höggt.. åhh vilken Lycka.. sedan sket jag i allt annat .. de var klart med att de sytt ihop så fick jag min man och lille Gabriel komma upp till uppvaket  där fick vi vara i ca 2 timmar tillsammans och efter de  upp på bb..  de andra vet jag inte för jag ville vara där å höra när mitt barn kom.. Kram på dig/Åsa
  • Mamma Åsa
    Fru U skrev 2007-10-23 23:25:55 följande:
    Grejen är ju att jag vet hur det är att bli opererad och det e inget kul . Det som ger mig  panik-känsla är rädslan för att jag ska känna hur de rotar inuti mig
    men de kommer du inte göra.. man "Känner" inte de.. säger som Kagge Man känner ingenting men man märker det genom att kroppen rör sig lite men annars är det lugnt
  • Mamma Åsa
    Fru U skrev 2007-10-23 23:34:29 följande:
    Jo men känner man inte att de är o rör vid lovmodern o drar i huden o sånt? Jag är verkligen op-rädd (alltför många dåliga erfarenheter av sjukhus)
    Har dåliga erfarenheter för sjukhus jag oxå.. MASSOR tyvärr miste en son i magen fullgångentid  och alla läkare å så.. men just där inne  så kände jag en trygghet.. jag var i deras händer dom som jag avskydde mets av alla ..å alla tjutande apparater.... men  neää man känner inte de ..Kram
  • Mamma Åsa
    apan skrev 2007-10-24 23:59:06 följande:
    Intressant att höra om er som fått kejsarsnitt att det inte kändes så läskigt när dom tog ut barnet, det måste ändå vara en bisarr känsla. Jag är så rädd för att må illa också, men det har jag hört att man mycket väl kan göra under en vaginal förlossning också.Idag var jag och min kille på ett första möte med en barnmorska på Aurora, hon pratade hela tiden om hur NATURLIGT det var att föda barn (vaginalt) och att kroppen sköter det där. Det känns inte ett dugg betryggande för mig att höra, jag är ju rädd att mitt PSYKE inte ska klara av det och få panik och göra att allt blir krångligare. Om en person till säger att det är NATURLIGT att föda så skriker jag!!!
    .. Ja de är så jag kände då jag snittades.. har 2 vaginala och ett snitt bakom mig..Jag känner oxå att de här med Aurora bm är bara dravvel.. de ger inte mig något lugnande med förlossning.. Har ju dessvärre fått förlossnings rädsla efter min sons bortgång då han fastnade.. och INGEWN aurora bm kan få mig att må BRA de säger som du skriver de är naturligt?????????????????? VAd är naturligt att föda? jo ja vem fasiken vet inte att de är naturlligt men förde försvinner inte rädslan.. neää jag har en UNDRBAR Kurator som jag går till hon ger mig mer kraft....även min "vanliga" barnmorska på mvc.. Kram på dig
  • Mamma Åsa
    RebeccaR skrev 2007-10-29 19:28:19 följande:
    Tack alla för stödet och råden Jag fortsätter att vela fram och tillbaka. Hoppas att jag kommer att komma fram till nått "banbrytande" beslut nästa gång jag träffar AuroraBM! Känner att jag vill komma fram till nått nu!Kramar till er alla!
    Rebecca får jag fråga vad de är som betynger dig i vaginal kontra snitt?....Vill höra hur du tänker kring detta....´Har läst så mycket angåeende förlossningar på olika sätt och har kommit fram till att de finns  mycket komplikationer kring vaginal förlossning som läkare/bm inte vill uttals sig om... de säger ju bara att de är mest naturligt för både mor/Barn att man föder vaginalt och att snitt är en buk operation å de kan komma komlikationer..men de säger aldrig komplikationerna vid vaginal förlossning.. som faktiskt kan vara VÄRRE... har man snitt är de där på plats inget barn som fastnar eller så man behöver ju ge dem lite hjälp med andningen ibland i vissa fall men så är de ju på Vaginal oxå.. har fråga satt detta men får aldrig något vettigt svar .. så jag själv står för Snitt ... /Kram
  • Mamma Åsa
    RebeccaR skrev 2007-10-29 20:19:43 följande:
    Det är väl lite så att när jag väntade Aaron så såg jag verkligen fram emot att få föda barn. Jag tyckte at det skulle bli en fantastisk upplevelse och det gick göra hur ont som hellst, jag skulle ju få en bebis! Mitt snitt som sedan blev var ju allt annat än en lycklig upplevelse. Aaron dog (dock inte pga snittet) och jag var VÄLDIGT sjuk. Fick ligga på intensiven 1.5 dygn och hade kontstant två sköterskor som stod vid min sida och tittade på mig. Återhämtningen var hemst och det gjorde sååå ont! Hade ont lääänge och var ju handikappad i veckor. Ett snitt känns mer kontrollerat, men upplevelsen att föda "normalt" kommer jag aldrig att få uppleva om jag tar ett snitt nu... 2 snitt = alltid snitt. Sen är jag lite rädd för att det ska försämra mina möjligheter att bli gravid igen. Jag velar fram och tillbaka om hur jag ska göra och hoppas att jag kan komma fram till nått beslut nästa gång jag träffar aurora.Sen är det ju som du säger... Man får ju alltid höra hur "negativt" det är med snitt, men det är aldrig nån som talar om riskerna vid en vaginal förlossning. Jag är ju rädd för att en vaginal förlossninng ska bli för okontrollerad och att jag inte kan få hjälp i tid om nått skulle hända... Men går det bra så skulle jag nog vara stolt över mig själv. AuroraBM sa att det kan vara bra att jag får en positiv förlossnigsupplevelse oavset hur jag går tillväga då mina nuvarande upplevelser är 100% negativa. Ja ja... kommer väl fram till NÅTT hoppas jag Kram
    Ok gumman.. men som du skrev så var de ju inte snittet som gjorde att Argon dog.. Kommer ihåg att jag smällde till läkarna som sa att jag skulle föda mitt döda barn normalt då han dog í magen på bf dagen jag vart hysteriskt .. men nu i efterhand var de skönt.. för de e klart att om man mister ett barn och blir snittad så tar Läknings processen längre tid pga sorgen och förtvivlan.. VARFÖR ska man återhämta sig .. inget  man vill bara dö själv.. men om man får ett planerat snitt och full kontroll så blir de oftast bra,.. Jag var uppe å gick bara 5 timmar senare samma dag gabriel föddes..Visst hade jag ont fick morfin i 2 timmar ca.. men de är ingen mot vad jag hade då engel fastnade i bäcknet på mig å de fick DRA up honom å knäcka hans axel.. så kallad skulddyslexi... neää jag är för snitt lika som jag är för vaginalt för den upplevelsen är underbar om de slutar bra.. men nja de e svårt.. är själv velig men är typ 80% på snitt.. jag ska ju inte ha flera barn efter detta å skall stelerisera mig på samma gång om de blir snitt... Kram på dig/Åsa
Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning