Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
Hej tjejer...
har inte sett er tidigare tråd men jag hoppar in här - tycker nog att jag känner likadant...
fick en dotter för snart 12 år sen. förlossningen tog 23 timmar, och var oerhört krävande, hon föddes m navelsträngen 2 varv runt halsen och i kors runt kroppen (som ett polisbälte) hennes hjärtljud gick ned vid varje värk och många gånger hade man funderat på att snitta mig har jag sett i journal efteråt... jag sprack en del och syddes och fel syddes tom så att jag efter 5 dgr fick sys om igen - utan bedövning... hade ont i 1 månad grät varje gång jag var på toaletten - det var hemskt!
detta vill jag inte vara m om igen - aldrig i livet! känner inget förtroende för förlossningspersonal då jag tycker att de inte är ärliga och raka mot en. känner 1 Bm o en Ssk privat som jobbar på förlossning och de har bekräftat det jag vet - dvs att man aldrig ska visa för patienten vart det är på väg utan hela tiden säga hur duktig man är och "vi prövar lite till" osv... detta gillar inte jag, jag vill vara m o välja jag vill veta när det inte ser ut rikigt som det borde - jag vill få göra ett aktivt val men det e mkt svårt o m tidigare erf vill jag då inte föda vaginalt.
sen har jag svår ansträgningsutlöst astma som jag behandlar men som ändå inte e ok och man har sagt att jag kanske inte orkar en hel förlossning utan att det då slutar m akutsnitt - och det vill jag verkligen inte!
så då återstår ju planerat snitt - som om de känns bättre... ska träffa förlossningsläkare nu 30 okt och prata igenom detta. Min Bm stöttar mig fullt ut och säger att vill jag ha snitt så får jag det pga ovanstående anledningar annars finns andra alternativ såsom igångsättning på dag före Bf, dublin metoden, pröva vaginal och om det känns fel då få planerat snitt (dvs inte akutsnitt då det inte är bråttom).
men jag vet inte vad jag vill! snitt är en operation och även om jag har opererat mig många gånger i livet och har ett fantastisk läkekött så känns det ändå fel att göra så.
känner ingen som haft en förlossning som min utan alla mina nära vänner har klämt ut ungarna på mellan 10 min - 5 timmar så de förstår inte alls vad jag pratar om. de andra ha snittats och det har gått super så de förstår inte heller...
det känns som om man väljer mellan pest eller kolera här....